چرا توافق برجام با مشکل مواجه شد؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و سرنوشت این توافق را تغییر داد.
تصویر چرا توافق برجام با مشکل مواجه شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، توافق برجام که در نتیجه چندین ماه مذاکره در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و با عقبه چند سال قبل‌تر از آن حاصل شده بود، چندان دوام نداشت. آثار مثبت برنامه جامع اقدام مشترک برای ایران بعد از یک دوره کوتاه به پایان رسید، چرا که تحولاتی در زمینه بین‌الملل رخ داده بود.

برجام که از همان ابتدا مخالفان سرسختی در داخل کشور داشت و دولت روحانی در این رابطه همواره در معرض نقد بود، با اقدام یک جانبه ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده در آن زمان با بن بست مواجه شد.

ترامپ از زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه شد، مخالفت خود را با برجام اعلام می‌کرد و بعد از پیروزی نیز دنبال کنار گذاشتن برجام و توافق بهتری با ایران بود. وی در این رابطه به دنبال فرصت مناسب بود تا بهانه‌ای پیدا کند و به دلیل این که هیچ نقضی از جانب ایران وجود نداشت، بحث موشک‌های بالستیک ایران را پیش کشید و آن را مغایر با روح برجام دانست.

سرانجام در 18 اردیبهشت سال 97 ترامپ اقدام نهایی خود را انجام داد و از برجام خارج شد. به دلیل این که برجام در کنگره آمریکا به تصویب نمایندگان نرسیده بود، ترامپ از آزادی عملی بیشتری برخوردار بود. با این تصمیم رئیس جمهور آمریکا تحریم‌ها علیه ایران مجدد وضع شد.

ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ ابتدا اعلام کرد که برجام را با سایر کشورهای طرف مذاکره ادامه می دهد. در حالی که ترامپ به گفته خودش شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران را اعمال کرده بود، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه بر لزوم حفظ برجام تأکید می‌کردند، اما این کشورها از انجام اقدام عملی و موثر در این زمینه طفره می‌رفتند و منتظر سیاست‌های ایالات متحده بودند.

یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام و مشخص شدن بی‌اثر بودن این توافق با عدم حضور آمریکا و بی اهمیتی سایر کشورها ایران تصمیمات جدیدی در خصوص فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین اراک اتخاذ کرد. از 18 اردیبهشت 98 کاهش تعهدات ایران در طول پنج مرحله در چارچوب برجام برای خروج از آن دنبال شد.

ترامپ که به دنبال توافق مجدد با ایران به اسم خود بود، بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایران را به میز مذاکره فرا خواند، اما ایران معتقد بود که نقض برجام از سوی آمریکا انجام شده و نیازی به مذاکره مجدد نیست.

به دلیل این که ترامپ در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری‌اش به برگ برنده ایران نیاز داشت، مکرر از توافق با ایران می‌گفت، اما مسئولین کشورمان منتظر نتایج نهایی انتخابات آمریکا بودند تا تصمیم دقیق‌تری برای سرنوشت برجام اتخاذ کنند.

375509