گزارش پرسون از وضعیت بازار یک قلم کالای اساسی در کردستان؛

بازی مرغ با روح و روان مردم

مسئولان تنظیم بازار در جلساتی که پی در پی برگزار می کنند و خروجی آن تنها یک «خسته نباشید» است، اعلام می کنند که مرغ نباید بیشتر از 26 هزار تومان به مشتریان فروخته شود ولی در عمل نه فروشنده، نه واسطه و نه تولید کننده به این دستورالعمل های کاغذی اهمیتی نداده و نمی دهند.

تصویر بازی مرغ با روح و روان مردم

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، تقریبا از یکسال پیش بازار به حال خود رها شد و مسئولان و متولیان و سینه چاکان بازار عملا بازار را به دست دلالان سپرده اند به گونه ای که برنامه ریزی های زندگی حتی برای یک روز هرگز محقق نمی شود.

از ابتدای سال 99 تا کنون هر روز شاهد تغییرات قیمت ها در بازار هستیم و مسئولان نیز به جای برخورد و حتی اصلاح این وضعیت نابسامان، متاسفانه فقط «وعده» و «انکار» را آموخته اند به گونه ای که این بی تفاوتی رسما جای مدیر و دلال را عوض کرده است.

یک پای ثابت بی ثباتی ها، افزایش بی سابقه قیمت مواد پروتئینی در سطح کشور به ویژه استان کردستان می باشد.

براساس گفته ها و سخنان مدیران متولی، کردستان در بحث تولیدات دامی یکی از قطب های مهم کشور است تا جایی که به ادعای مسئولان بخش اعظمی از گوشت مرغ استان های کشور توسط کردستان تامین می شود!

مسئله بدین جا ختم نمی شود، مسئولان تنظیم بازار در جلساتی که پی در پی برگزار می کنند و خروجی آن تنها یک «خسته نباشید» است، اعلام می کنند که مرغ نباید بیشتر از 26 هزار تومان به مشتریان فروخته شود ولی در عمل نه فروشنده، نه واسطه و نه تولید کننده به این دستورالعمل های کاغذی اهمیتی نداده و نمی دهند.

ستاد تنظیم بازار همانگونه که از نام و رسمش هویداست، باید بر بازار نظارت کامل و عملی داشته باشد ولی در این جلسات همه اعضا به دنبال مقصر یا مقصران هستند و هر یک از ادارات توپ بی تدبیری را در زمین دیگر اداره و مدیر می اندازد و نهایتا خروجی این همه جلسه چیزی جز «هیچ» نخواهد بود.

دردناک تر اینکه در روزهای نخستین عید نوروز امسال قیمت مرغ در برخی از نقاط کردستان حتی به 35 هزار تومان رسید این در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان با قاطعیت اعلام می دارد که میزان تولید مرغ گوشتی در کردستان نسبت به دیگر شهرهای کشور بالاست که تنها اختصاص 30 درصد از تولیدات این خطه جوابگوی تقاضای بازار شهروندان کردستانی است!

اما سخن این مدیر و دیگر مدیران گرامی و آمارساز زمانی، در بررسی های میدانی از بازار رنگ می بازند و تنها در حد یک شعار «پوپولیستی» خلاصه می شوند.

تشکیل صفوف چند ده متری برای خرید یک عدد مرغ و انتظار چند ساعته برای به دست آوردن یک قطعه مرغ در شان و جایگاه نه تنها مردم کردستان نیست بلکه در شان هیچ جامعه ای در عصر کنونی نمی باشد.

به گفته سپری؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان روزانه 60 تن مرغ در کشتارگاه های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی کردستان کشتار می شود در مقابل همین مسئول اعلام می دارد که نیاز روزانه این استان به گوشت مرغ 20 تن است، ولی در عمل بازهم شاهد گرانی مرغ در بازار و حتی کمیابی آن هستیم و مشخص نسبت 40 تن مرغ کشتار شده از کجا سر در می آورد و یا به کجا می رود؟!

اما به قول معروف نباید یک طرفه به قاضی رفت و باید پای درد دل تولیدکنندگان مرغ در استان نیز بنشینیم.

خبات محمدی؛ از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در گفتگو با پرسون از گرانی نهاده های دامی گلایه دارد و گفت: هیچ تولید کننده مرغ دوست ندارد، تولیدات خود را به قیمت بالا به دست مشتری برساند، متاسفانه نوسان شدید بازار نهاده های دامی به نوعی هم صنفان ما را درگیر خود کرده است به گونه ای که از فردای کارمان خبری نداریم.

این تولیدکننده مرغ گوشتی در کردستان افزود: قیمت هایی که مسئولان صمت و... به ما اعلام می کنند نه تنها سودی عایدمان نمی کند، بلکه بسیار پایین تر از قیمت پایه است و عملا در پایان هر دوره جوجه ریزی و برداشت، باید بخشی از هزینه ها را هم از جیب خودمان پرداخت کنیم.

محمدی افزود: دولت باید قیمت نهاده های دامی را برای مدت نسبتا طولانی ثابت نگه دارد تا هم ما بدانیم چه می کنیم و هم اینکه بازار دچار این اختلالات نشود، زیرا تنها کسانی که از این بی مدیریتی ها سودهای میلیاردی به جیب می زند، دلالان و واسطه ها هستند.

بازار نابسامان مرغ در کردستان حتی صدای مدیر ارشد استان؛ بهمن مرادنیا را هم درآورده است، تا جایی که در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان، مرادنیا؛ استاندار کردستان اعلام کرد که در روزهای نخستین عید نوروز قیمت مرغ به هر کیلوگرم 35 هزار تومان رسید در حالی که ما همواره تلاش داریم این عدد از 25 هزار تومان فراتر نرود.

استاندار اعلام می دارد که در بحث بازار مرغ نه تولید کننده، نه مصرف کننده و نه فروشنده هیچ کدام نباید متضرر شوند و تشکیل صفوف طویل برای خرید مرغ در شان و جایگاه مردم نیست.

با این حال هنوز شاهد خروج غیرقانونی مرغ زنده از کردستان به سمت استان های مرکزی همانند تهران هستیم و این کار عملا باعث ایجاد خلا این ماده پروتئینی در این استان می شود و این وضعیت ناخوشایند را در بازار رقم می زند.

البته محمد دره وزمی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار در واکنش به بازار مرغ در کردستان اعلام کرد: «قیمت گوشت مرغ نسبت مستقیم با قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها دارد و وقتی مرغداران حاضر نیستند علیرغم اینکه از نهاده‌های دامی که دولت با قیمت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد، با قیمت مصوب تولیدات خود را در اختیار دولت قرار دهند، همین مشکل کمبود مرغ و افزایش قیمت آن پیش می‌آید».

با این اوصاف تا زمانی که یک قانون لازم الاجرا و نیز نظارت های همیشگی و مهمتر از آن برخوردهای قانونی، جرایم مالی و... در قبال عاملان این وضعیت در کردستان اعمال نشود، نباید امیدی به اصلاح بازار مرغ در این استان داشت.

آیین مهر ـ استان کردستان

278987