توکلی در گفت و گو با پرسون؛

شرایط جامعه فرزندآوری را غیرمنطقی کرده است

نیره توکلی گفت: ثبات اقتصادی، شرایط مطلوب اجتماعی و  تغییر صحیح قوانین لازمه افزایش ازدواج و به تبع آن فرزندآوری است. 

به گزارش سایت خبری پرسون، نیره توکلی، جامعه شناس در رابطه با کاهش نرخ فرزندآوری در ایران گفت: جامعه ی ایران در حال گذار است. بسیاری از موضوعات در کشور از طرف مردم موقتی تلقی می شود. مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم نسبت به آینده خود احساس ناامنی می کنند.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به ازدواج و خانواده در کشور ما حل نشده است. پسر و دختری که وارد یک رابطه می شوند نگران اند زیرا مرد طبق قانون باید تمام خدمات زندگی پس از ازدواج را تامین کند و در مقابل زن تمام آزادی هایش را مانند حق تحصیل، اشتغال و خروج از کشور را از دست می دهد. برای دختران وارد شدن به رابطه ازدواج ریسک دارد.

این جامعه شناس افزود: باید در درجه اول قوانین تغییر کند واطمینان بخش شود. ازدواج نباید به یک معامله نامعلوم تبدیل شود. سپس باید ثبات اقتصادی، فضای امن برای خانواده به لحاظ مسکن، محیط زیست و رفاه وجود داشته باشد. میزان درآمد و رفاه مردم ایران نسبت به بسیاری از کشورها کم نیست. بلکه مشکل ناامنی اقتصادی و اجتماعی است که افراد را تهدید می کند و از حضور در یک رابطه و به ویژه مادرشدن دور می کند.

توکلی تصریح کرد: مادرشدن یک وظیفه خطیری است. باید حقوق زنان و فرزاندنشان در رابطه با مسائلی نظیر حق ارث تامین شود و قوانین تحقیرآمیز یک طرفه برای مادران مانند دیه رفع شود. با توجه به توانایی های زنان امروز دیگر ازدواج و بچه دار شدن تنها راه انتخابی آنان نیست. با مادرشدن استقلال اقتصادی یک زن گرفته و در مقابل آینده ی مطمئن و امید بخشی ارائه نمی شود.

وی با تاکید بر نقش آلودگی هوا گفت: وقتی اعلام می شود 90 درصد روزهای سال آلوده و برای تمام گروه های سنی خطرناک است این موضوع جدی است. آلودگی هوا سلامت جنین را به خطر انداخته و اضطراب زنان را بیشتر می کند. شهرها پر از آسمان خراش ها هستند وبرای زنان و کودکان مناسب سازی نشده اند.

این جامعه شناس بیان کرد: به طور کلی فضای عمومی جامعه برای فرزندآوری منطقی نیست و چون منطقی نیست زنان با فرزند بیشتر سرزنش می شوند.

توکلی گفت: برای این که فضا برای بچه دار شدن منطقی شود باید عواملی که گفتم فراهم و به مادران و کودکان احترام گذاشته و حق شهروندی شان رعایت شود. در ایران تردد مادران با کالسکه دشوار است در حالی که در کشورهای دیگر دوچرخه و موتور وسایل حمل و نقل زنانه هستند. متاسفانه در اتوبوس ها هیچ فضای مناسبی برای کودکان، مادران باردار و کالسکه تعبیه نشده است.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: تا زمانی که حق شهروندی مادران و کودکان رعایت نشود طبیعی است که شوقی برای فرزندآوری وجود نداشته باشد.

232789