دکتر توکلی در گفت و گو با پرسون؛

علت گرایش به ازدواج سفید، تعهدات سنگین ازدواج رسمی است

دکترتوکلی جامعه شناس با بیان این که تعهدات رسمی ازدواج در ایران خارج از عهده زنان و مردان است، گفت: این مشکلات سبب گرایش به ازدواج سفید می شود.

خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با نیره توکلی، جامعه شناس در رابطه با افزایش گرایش به ازدواج های سفید و صوری داشته که به شرح ذیل است.

نیره توکلی بیان کرد: ازدواج سفید در همه کشورها وجود دارد. به لحاظ جامعه شناسی به این نوع از ازدواج، ازدواج دوستانه گفته می شود. ازدواج دوستانه با هم خانگی متفاوت است.

وی ادامه داد: در ازدواج سفید یا دوستانه، تمام روابط میان یک زن و شوهر معمولی وجود دارد و فقط تعهدات رسمی و ثبت شده ازدواج رسمی وجود ندارد.

این جامعه شناس افزود: ازدواج های سفید در ایران بدون خواندن عقد نیست. در اکثر این نوع ازدواج ها در کشور ما عقد موقتی خوانده می شود.

توکلی در رابطه با گرایش به ازدواج سفید گفت: این نوع ازدواج تعهدات سنگین و مشکلات ازدواج رسمی برای زن و مرد را ندارد. ازدواج در ایران با تعهدات بسیاری که خارج از عهده زنان و مردان است. برای مردان مانند یک چک سفید امضا است زیرا باید تمام مسئولیت ها و مخارج زندگی را بر عهده بگیرند. همچنین مهریه یک مسئولیت سنگین برای مرد است چه بتواند بپردازد چه نتواند.

وی تصریح کرد: ازدواج رسمی در ایران با سلب آزادی های اجتماعی برای زن اعم از حق اشتغال، حق تحصیل، حق طلاق، حق مسکن و حق حضانت فرزندان همراه است.

این جامعه شناس بیان کرد: ذکر آزادی های زنان تحت عنوان شروط ضمن عقد باعث دلخوری می شود. در واقع حق یک نفر سلب و به دیگری که قدرت بیشتری دارد تعلق می گیرد. این مسئله از ابتدا باعث مشکلات میان زن و شوهر می شود.

توکلی گفت: ازدواج های سفید در یک مقطع زمانی درغرب به دلیل مزیت هایی مانند بیمه، یارانه و امکانات بیشتر برای افراد متاهل رشد کرد. همجنسگرایان که در هیچ مذهب و سنتی پذیرفته نشدند برای بهره مندی از این مزایا و امکانات به ازدواج گرایش پیدا می کنند. در واقع آن ها یک عمل سنتی را با اقدام غیر سنتی ترکیب می کنند.

وی بیان کرد: در مقوله ازدواج در ایران باید حمایت از تک تک اعضا خانواده بدون ضرر به دیگری در دستور کار قرار گیرد. مواردی که ظاهرا به عنوان حق برای مردان وجود دارد یک سری تعهدات است که ممکن است قدرت نیز به آنان داده باشد. مرد اگر که کمتر مشکل مالی داشته باشد به عنوان مرد استاندارد شناخته می شود و هیچ حمایت از مرد غیر استاندارد که توانایی جسمانی و یا مالی محدودی دارد، نمی شود.

عدم فرزندآوری، بزرگترین آسیب ازدواج سفید

این جامعه شناس گفت: بزرگترین آسیب ازدواج سفید عدم فرزندآوری است. کسانی که آگاهانه این نوع ازدواج را انتخاب می کنند نباید بچه دار شوند. اگر مسئولان قصد تشویق فرزندآوری را دارند باید قانون حمایت از کودکان، آموزش، محیط زیست و حمل و نقل سالم، تفریح و اوقات فراغت برای خانواده ها فراهم شود. فرزندآوری با زور امکان پذیر نیست صرفا سیاست‌های حمایتی در این زمینه موثر است.

توکلی در خصوص رواج ازدواج‌های صوری گفت: ازدواج‌های صوری و یا مصلحتی برای اخذ اقامت و پناهندگی سال های طولانی در خارج از ایران انجام می شود. ازدواج افراد جوان با سالمندان نیز در همین راستا قابل بررسی است. دولت های خارجی اگر در این نوع ازدواج ها شک کنند برای دادن اقامت تردید می کنند.

229146