گزارش پرسون از وضعیت بازار طلا در کردستان؛

«طلا»؛ کالای سرگردان در بازار سنندج/ خواب زمستانی طلا

با وجود این که متقاضی طلا در سنندج نسبت به میانگین کشوری بالاست، بازهم بسیاری از طلافروشان را می بینیم که کرکره مغازه طلا فروشی خود را پایین کشیده اند و به اصطلاح «صورت مسئله را پاک کرده اند».

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، از ابتدای سال جاری شاهد روند رو به رشد طلا در سطح کشور علیرغم وضعیت نامطلوب اقتصادی و نیز وجود بیماری کرونا بودیم.

در برهه ای از سال جاری قیمت طلا در کشور به سقف یک میلیون و700 هزار تومان نزدیک گردید و این وضعیت معلول چندین عامل مهم بود.

از یک سو مردم با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی، سرمایه های خود را به سمت بازار طلا سوق دادند و از سوی دیگر به تدریج فروکش کردن بازار بورس در کشور همه دست به دست هم دادند تا متقاضیان طلا روز به روز بیشتر شود به گونه که در بازه زمانی کوتاهی در بازار طلا و جواهرات تنها خریدار مشاهده می شد، نه فروشنده.

اما این وضعیت طولی نکشید و بازهم شوک های پی در پی اقتصادی از یک سو و نیز شایعات بی پایه و اساس، امروز بازار طلا را به خوابی عمیق فرو برده است.

بازار طلافروشان در شهر سنندج در این روزها خالی از هر خریداری و فروشنده ای است و به گفته بسیاری از طلافروشان این بازار، تاکنون این گونه کسادی بازار طلا را تجربه نکرده اند.

روند سقوط قیمت طلا همزمان با قیمت دلار از دو ماه پیش آغاز گردیده است و اکنون مدت زمانی است که این قیمت ها تثبیت شده اند.

در آخرین قیمت های اعلامی از سوی سایت های مرتبط با بازار طلا، امروز (سه شنبه) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 138 هزار تومان می باشد و قیمت سکه تمام بهار آزادی هم با نوسان چندده هزار تومانی حول محور 12 میلیون تومان می چرخد، ولی با این وجود نه کسی حاضر است طلا بفروشد و نه بخرد و این یعنی خواب بازار طلا.

خالد بامشاد؛ رییس اتحادیه طلافروشان سنندج در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه بازار طلا به مانند بازار خودرو یک بازار احساسی است و منطق و ضرب و تقسیم ریاضی در آن محلی از اعراب ندارد.

رییس اتحادیه طلافروشان سنندج افزود: زمانی که شاهد رشد فزاینده طلا در کشور بودیم، بسیاری از مردم که سرمایه هایشان در بازار بورس بود به نگاه به سمت بازار طلا کشیده شدند به گونه ای که بخش اعظمی از نقدینگی مردم در مدت زمان کوتاهی به طلا تبدیل شد.


بیشتر بخوانید؛

کشف ۶ کیلوگرم طلا و نقره در مرز باشماق/300 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

تقاضا برای خرید طلا در سال 99 به حداقل رسیده است


بامشاد ادامه داد: اما برخی از عوامل اقتصادی داخلی و خارجی از یک سو و نیز ابهامات آینده اقتصاد کشور و نیز تداوم بیماری کرونا، به تدریج بازار طلا را به سمت کسادی برده است به نحوی که اکنون به معنای واقعی کلمه هیچ معامله طلایی در بازار طلای سنندج و دیگر استان های کشور انجام نمی شود.

رییس اتحادیه طلافروشان سنندج عنوان داشت: وضعیت بازار طلا به گونه است که بسیاری از فعالان این عرصه به صورت روزانه زیان های بسیاری از این وضعیت می بینند و بسیار امیدوارند که رونق دوباره به بازار طلا برگردد، حال طلا گران شود یا ارزان تنها خواسته و امید آنها رونق دوباره بازارشان است.

با وجود این که متقاضی طلا در سنندج نسبت به میانگین کشوری بالاست، بازهم بسیاری از طلافروشان را می بینیم که کرکره مغازه طلا فروشی خود را پایین کشیده اند و به اصطلاح «صورت مسئله را پاک کرده اند».

از سوی دیگر در روزهای گذشته یکی از تحلیل گران بازار در گفتگو با رسانه ملی عنوان کرد که بازار طلا و سکه در آینده ای نه چندان دور دوباره رونق خواهد گرفت.

با وجود تمام این مسایل، صنف طلافروشان سنندج که جزو اقشار پردرآمد جامعه محسوب می شدند امروز آنان نیز در کنار سایر صنوف دوران کسادی را تجربه می کنند.

آیین مهر ـ استان کردستان

224367