گزارش پرسون از یک شایعه؛

شایعه ای که ماسک ها را از چهره مردم برمی دارد

در روزهای اخبر برخی از اخبار بی پایه و اساس باعث شده است که استفاده از ماسک توسط برخی از افراد برداشته شود که این می تواند خطری بزرگ برای همه ما باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، در روزهای اخیر برخی از سایت ها و کانال های مجازی در کشور اخباری را بدون هیچ منبع موثقی در فضای مجازی درباره ویروس کرونا منتشر کردند که طبق معمول عده ای از هم وطنان این اخبار را جدی گرفتند در حالی که بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان این اخبار و خبرها هیچ پایه و اساس علمی نداشته و ندارد.

در این اخبار که در گروه ها و شبکه های مجازی دست به دست می شود آمده است: «کسانی که یک بار به کرونا مبتلا شده اند تا حداقل 6 ماه بعد هرگز به این ویروس منحوس مبتلا نمی شود»!!.

این خبر که هیچ منبع موثقی ندارد، تاثیرات خود را بر روی برخی از شهروندان که به دنبال انکار کرونا و تاثیرات آن بودند، گذاشته است.

امروز در بازدید شامگاهی که از برخی امکان عمومی شهر سنندج داشتیم، شاهد عدم استفاده ماسک توسط برخی از شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان بودیم یعنی به صورت فاحشی برخی از افراد که تا دیروز برای ممانعت از ابتلا به کرونا از ماسک استفاده می کردد امروز بدون هیچ ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در امکان عمومی رفت و آمد می کردند.

این بی اطلاعی از ساختار ویروس، اعتماد بی چون و چرا به اخبار کذب و.... بی شک می تواند دو هفته قرنطینه و شرایط خاص کشور را به چندین ماه تبدیل کند.

این افراد شاید در ظاهر خود را از ویروس کرونا مبری و دور بدانند ولی هرگز نمی خواهند که از این خواب غفلت بیدار شوند که کرونا با کسی چه پیر و جوان و و چه زن و مرد شوخی ندارد.

دکتر علی جباری؛ متخصص داخلی و بیماری های عفونی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: ساختار ویروس کرونا به حدی پیچیده است که هر لحظه ساختار ژنیتکی این ویروس تغییر ماهیت می دهد که این یعنی اینکه شکل بعدی و نحوه عملکرد ویروس کرونا برای هیچ کسی قابل پیش بینی نیست.

این متخصص داخلی و بیماری های عفونی تاکید کرد: متاسفانه بنده هم در روزهای اخیر از زبان برخی از بیماران با این سئوال مواجه شدم که آیا بیماران کرونایی بعد از بهبودی تا 6 ماه در مقابل این ویروس مصونیت دارند؟!

وی افزود: این دست از اخبار که توسط برخی از افراد مغرض و با هدف در فضای مجازی منتشر می شود متاسفانه عده ای را به خود جذب می کند و دنباله روی و پذیرش این اخبار می تواند وضعیت کرونا در کشور و کردستان را بدتر از قبل کند.

دکتر جباری بیان داشت: از سوی دیگر حتی در رسانه های رسمی همانند برخی از خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی و... شاهد انتشار بدون تحقیق این اخبار هستیم که مدیران مسئول این رسانه ها بابت انتشار این اخبار بی پایه در مقابل سلامتی افراد جامعه عملا به نوعی مسوول هستند و باید جوابگو باشند.

این متخصص داخلی و بیماری های عفونی گفت: جالب اینجاست که یکی از دوستان بنده که چند هفته پیش به کرونا مبتلا شده بود و هیچ گونه بیماری زمینه ای نیز نداشته دوباره به این ویروس مبتلا شده است که این امر خط بطلانی بر اخبارهای کذب مذکور می باشد.

در روزهای اخیر انتشار خبر کذب مصونیت یافتن بیماران کرونایی بهبود یافته از این ویروس تا حداقل 6 ماه آینده و پذیرش این شایعه بزرگ می تواند تمام تلاش های مسوولان حوزه بهداشت و دولت را در مقابله با این وضعیت عملا تضعیف کند و شیوع این بیماری را در کشور با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و آغاز بیماریهایی همانند سرماخوردگی، آنفولانزا و... سرعت ببخشید و قربانیان بیشتر بگیرد.

آیین مهر ـ استان کردستان

221862