گزارشی از اولین روز طرح محدودیت‌ها در خراسان شمالی

تعطیلی بزرگ؛ بودها و نبودها

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها از دیروز آغاز شد و طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز گذشته در شهرهای قرمز همه مشاغل به جز مشاغل گروه یک تعطیل شدند و تردد نیز از ساعت 21 تا 4 صبح ممنوع شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، مشاهدات روز گذشته 5 خبرنگار ما از تعطیلی بزرگ در خیابان های بجنورد روایت های متفاوتی بود.

مشاهده یک خبرنگار ما نشان می داد که از ساعت حدود 9 تا 12 برخی مشاغل به دستورالعمل های ابلاغ شده کم توجه بودند و به سلامت مردم زیاد اهمیت نمی دادند. همچنین شاهد شلوغی عجیب خیابان ها با وجود فعالیت فقط یک سوم کارمندان ادارات بودیم در صورتی که باید تردد کمتری را در شهر مشاهده می کردیم.

ساعت 9 در خیابان شریعتی همه اصناف تعطیل بودند به جز تعدادی انگشت شمار. در یکی از خیابان ها نمایندگی یک بیمه از آن دست مشاغلی بود که بی توجه به دستورالعمل ها مقابل مغازه خود را آب و جارو می کرد.

صبح دیروز تعدادی از مشاغل مرتبط با چاپ دیجیتال و خدمات وابسته هم فعالیت می کردند و مشتری ها هم می آمدند. در برخی موارد در مغازه باز می شد و مشتری به داخل می رفت و بعد دوباره در بسته می شد؛ شیوه ای از دور زدن قانون که میزان توجه برخی صاحبان مشاغل به وضعیت کرونایی شهر را نشان می دهد. در مرکز شهر، برخی موبایل فروشی ها فعال و تعدادی از آجیل فروشی ها هم پاتیل های بزرگ آجیل را بیرون مغازه در معرض دید قرار داده بودند.البته شهر با روزهای دیگر متفاوت بود و برخی لباس تعطیلی پوشیده بودند اما هنوز بودند کاسبانی که در ساعت های اولیه اجرای محدودیت های جدید کرونایی، ساز سلامتی نمی زدند. ترددها نسبت به روزهای قبل چندان کاهش پیدا نکرده بود و مردم در سبزی فروشی ها سبد به دست ایستاده بودند تا خریدهای روزانه خود را انجام دهند.صبح دیروز در اطراف میدان کارگر حال و هوای شهر چندان با روزهای قبل تفاوت نداشت و وقتی پیاده قدم می زدی خیلی حس نمی کردی که تعطیلی دو هفته ای آغاز شده است.

تقریباً در این هسته پرتردد شهر اصناف مختلف دایر بودند. برخی تزیینات خودروها، پرنده فروشی ها، ابزار آلات و لوازم یدکی ها، مکانیکی ها و پلاستیک فروشی ها دایر بودند. ترافیک خودروها در خیابان زیاد بود. در یک نقطه دیگر شهر، جلوی یکی از بانک‌ها شخصی را گذاشته بودند که وظیفه داشت مشتری ها را تک به تک به داخل هدایت کند اما این کار باعث شده بود هم در داخل تجمع ایجاد شود و هم در بیرون از بانک.

بیشتر بخوانید

جلوگیری از ورود ۳۰هزار خودروی غیر بومی به بجنورد

منع تردد بین شهری به بجنورد از ظهر امروز آغاز می‌شود

صف های نانوایی‌ نسبتاً شلوغ بود. هر چه به ظهر نزدیک تر می شدیم بر تعداد مغازه های تعطیل افزوده می شد و کرکره ها پایین می آمد. به عنوان مثال از میدان شهید تا چهارراه 17 شهریور و چهارراه مخابرات وضعیت فرق می‌کرد و آن جا می شد تعطیلی را حس کرد و آفرین گفت به آن ها. بیشتر واحدها تعطیل بودند و پیاده رو خلوت تر بود.

از آن سوی شهر خبرنگار ما گزارش داد: مسافربرهای شخصی کنار جاده مثل روزهای عادی در حال سوار کردن مسافر برای مشهد و شهرهای دیگر بودند. تعدادی از مردم هم در پارک‌ها ورزش می‌کردند.

تجمع به خاطر خرابی دستگاه نوبت دهیدر این بین، به خاطر خرابی دستگاه نوبت دهی امور مشترکان شرکت گاز تجمع ایجاد شده بود.

صف کنسانتره

یک صف نیز برای تهیه کنسانتره دام ایجاد شده بود.

گزارش دیگر خبرنگار ما از خیابان های مرکزی شهر از ساعت ۱۲ تا ۱۳ حاکی است، در حدفاصل چهارراه مخابرات تا میدان شهید، چهارراه مخابرات تا چهارراه امیریه و چهارراه مخابرات تا چهارراه ۱۵ خرداد اغلب کسبه مطابق مصوبه جدید واحد تجاری خود را بسته بودند و ترافیک در این مناطق نسبتاً کمتر بود.

نگاهی به بانک های واقع در این مسیر نیز حکایت از روال عادی حضور مردم در آن ها داشت. هنگام عبور از خیابان شهید قربانی به سمت چهارراه شهرداری در مسیر خیابان شهید بهشتی شمالی حکایت دیگری بود. اغلب کسبه واحد تجاری خود را باز نگه داشته بودند و مردم طبق روزهای گذشته مشغول فعالیت بودند. حتی برخی ساندویچی ها و جگرکی های این محدوده باز و افرادی در آن ها مشغول غذا خوردن بودند. در این محدوده همچون گذشته مواد غذایی به صورت فله ای و در پیاده روها بدون پوشش قرار گرفته بود.

رئیس پلیس راه بجنورد در خصوص اعمال محدودیت های تردد در مسیرهای ورودی به مرکز استان گفت: از ابتدای روز شنبه ماموران پلیس راه در مبادی ورودی به بجنورد مستقر شدند تا مطابق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا محدودیت های لازم اعمال شود. به گفته سرهنگ «کیوان نژاد»، بر این اساس از ورود خودروهای با پلاک غیر بجنورد که بدون توجیه و داشتن مدرک قصد ورود به بجنورد را دارند پیشگیری می شود.

در این میان «امیدوار» رئیس اتاق اصناف مرکز استان هم در پاسخ به این سوال که چرا برخی از صنوف در گروه های 2 تا 4 فعال بودند؟ گفت: هر صنفی که خارج از ضوابط فعال باشد پلمب می شود.وی اضافه کرد: در اولین روز از اجرای طرح محدودیت ها ۵ واحد صنفی پلمب شدند. وی افزود: واحدهای صنفی لوازم یک بار مصرف به طور شیفتی می توانند فعالیت داشته اما لوازم پلاستیکی ها باید تعطیل باشند‌.

منبع: روزنامه خراسان شمالی

221267

مطالب مرتبط