پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین در استان های ایران/1

نگاهی به چالش های آموزشی اپلیکیشن شاد

قرار بود با شاد آموزش از راه دور را در خانواده ها نهادینه کنند! آیا نظام آموزشی موفق بوده است؟! رسانه خبری پرسون در پرونده ای در تمام استان های ایران موضوع آموزش مجازی را با در نظر گرفتن محرومیت ها و شکاف های دیجیتالی در نقاط محروم ایران از جمله شهر ها و روستاهای دور افتاده کل کشور بررسی می کند تا روشن شود این راه حل نهایی تا چه اندازه موفق بوده و چالش های پیش رو کدام است؟!.

به گزارش سایت خبری پرسون، بحران ویروس کرونا در هر جایی که پا گذاشت اولین ضربه های خود را به مراکز آموزشی زد و نظام آموزشی را زمین گیر کرد. البته این تاکید که هیچ گاه آموزش تعطیلی بر خود نخواهد دید قوت گرفت و بحث رفتن و نرفتن به مدارس برای حضور داغ تر از همیشه و در این پروسه در کشورها، برنامه های مختلفی تدارک دیده شد و حتی علاوه بر اقدام دولت ها و نظام های آموزشی شاهد اقدام شرکت ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی شدیم و در ایران هم این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا کرد...

بی برنامگی وزارت آموزش و پرورش در برخورد با تعطیلی مدارس

مثل همیشه بحران جلوتر از مدیریت پا به عرصه تریبون ها گذاشت و وزیر آموزش و پرورش با مصاحبه ای عجیب بر حضور دانش آموزان در روزهای اوج کرونا با آغاز بازگشایی مدارس تاکید کرد و به همه این اطمینان را داد که مدارس ضد عفونی خواهد شد و فاصله گذاری اجتماعی نوعی تاکتیک موثر برای جلوگیری از انتقال ویروس به دانش آموزان خواهد بود!.

گذشت تا اینکه از گوشه و کنار رسانه ها آمار و فیلم هایی مبنی بر مبتلایانی که اغلب دانش آموز و معلم بودند درز کرد و مثل همیشه تکذیب ها راه حلی ساده برای شانه خالی کردن از مسئولیت های این تصمیم غلط شد!

و در آخر با چند قربانی دیگر؛ تئوری آموزش از راه دورکه قبلا مورد بی اعتنایی وزیر قرار گرفته بود مطرح شد رسانه ها تاکید داشتند که آموزش از راه دور از طریق تلویزیون و آموزش های مورد نظر در این فضا راه حل نهایی است.

آمارها چه می گویند؟

آموزش نابرابر همیشه در ایران اینگونه مطرح بود که مدارس غیر انتفاعی و سمپادها و نمونه دولتی ها فرصت برابری در اختیار دانش آموزان کل کشور قرار نمی دهند اما این تعریف تغییر دیگری را هم در تفاوت ها قایل شد؛ بستر اینترنت و استفاده از راهکارهای آموزش دیجیتال اگر چه با کیفیت تعامل بهتری دارد و مطلوب است اما با در نظر گرفتن محرومیت و شکاف دیجیتالی در ایران با چالش جدی افزایش نابرابری آموزش مواجه است.

آماری دقیق از وضعیت دسترسی به اینترنت و البته کامپیوتر نه در خانه که در مدرسه هم نداریم، ظاهرا هنوز این موضوعات توسط وزارت آموزش و پرورش به رسمیت شناخته نمی شوند. اما تنها آماری که براساس گزارش خود وزارت از مصاحبه وزیر در جلسه با وزیر فاوا و معاون علمی ریاست جمهوری منتشر شد، یک آمار کلی بود مبنی بر عدم دسترسی 30 درصد دانش آموزان به اینترنت است، البته مشخص نشد منظور پوشش اینترنت در مناطق است یا دسترسی به وسایل دیجیتال هم لحاظ شده و نه تفکیکی بین گروه محروم و برخوردار صورت گرفته است.

به هرحال این گزارش با واکنش های منفی در رسانه ها روبه رو شد که بعدا وزیر آموزش و پرورش در توییتی آن را تکذیب کرد و مدعی شد این موضوع بد انتقال داده شده است، در حالیکه این گزارش توسط وزارتخانه تهیه و به خبرگزاری ها ارسال شده بود و چنین اشتباهی تقریبا محال است. وزیر مجددا با یک آمار کلی تصحیح کرد که 6.9 درصد دانش آموزان محروم از اینترنت هستندکه هنوز مبنا و شیوه محاسبه آن نیز مشخص نیست"

اما در این اشفتگی ها و نداشتن مدیریت بحران در نظام اموزشی بسیاری از معلمان و دانش اموزان به صورت خود جوش تدریس و فراگیری را در شبکه های اجتماعی (علی رغم تاکید وزارت مبنی بر ممنوع بودن آموزش از طریق پیامرسان های خارجی نه تنها از جانب وزارت کمکی صورت نگرفت بلکه سنگ اندازی هم انجام شد.) با طی کردن مسافت های طولانی برای رسیدن به نقطه ای خارج از دایره امواج کور و یا رفتن به ارتفاعات برای آنتن دهی بهتر را به جان خریده اند. دانش آموزانی هم هستند که به واسطه محرومیت حتی از حداقل امکانات بهره مند نیستند ولی با مشقت های فراوان نسبت به فراگیری آموزش تلاش می کنند.

و در نهایت؛

پرسون طبق بررسی هایی که انجام داده است؛ و موضوعاتی که در سلسه گزارش های (پرونده اپلیکیشن شاد) به آن می پردازد روشن خواهد کرد که در ایران در کدام شهرها و روستاهای تابعه مشکلات آموزشی مانع دانش آموزان این نقاط شده است و چه باید کرد؟

گزارش از نرگس رضایی

221111

مطالب مرتبط