پولمان را خرج سئو کنیم یا تبلیغات گوگل؟

یادداشت/ برای بسیاری از افراد سوال است که آیا سئو همان «گوگل ادوردز» یا تبلیغات گوگل است یا این دو، مقولات کاملا متفاوتی هستند؟

سایت خبری پرسون- برای بسیاری از افراد سوال است که آیا سئو همان «گوگل ادوردز» یا تبلیغات گوگل است یا این دو، مقولات کاملا متفاوتی هستند؟ در ادامه سعی می‌کنم جواب این سوال را به اختصار بیان کنم. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو به همه فرایندها و رویه‌هایی اطلاق می‌شود که به منظور پدیدار شدن اسم سایت در نتایج جستجوی کاربران، روی سایت اعمال می‌شود. گوگل ادرودز یا تبلیغات گوگل به تبلیغی گفته می‌شود که به شرکت گوگل داده می‌شود تا سایت ما را در نتیجه‌ خاصی مثل «ماشین لباسشویی ال جی» بالا آورد. مبنای قیمت‌گذاری ادوردز، مقدار کلیک و قیمت تعیین شده توسط گوگل است و به محض پایان بودجه تبلیغات، متوقف می‌شود ولی در سئو هیچ پولی به گوگل پرداخت نمی‌شود. در واقع سئو صرفا از طریق اعمال یک سری نکات و توصیه‌های فنی، گوگل را مجبور به رسمیت‌شناسی سایت می‌کند. تا اینجای کار باید مشخص شده باشد که سئو در صورت انجام اصولی، تاثیر ماندگارتری به جا می‌گذارد چون همانطور که گفته شد در ادوردز به محض پایان بودجه کمپین، نمایش سایت در رنج مشخص‌شده، متوقف می‌شود.

آنچه گفته شد به این معنا نیست که توسل به ادوردز هیچ فایده‌ای ندارد. هر دو مفید هستند اما نوع فواید فرق دارد. سئو نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و ماندگار است. در مقابل ادوردز نوعی سرمایه‌‌گذاری کوتاه‌مدت و گاها میان‌مدت است که هدف اصلی آن بالا بردن فروش یا محصول یا خدمت خاص است. برای مثال فروشگاه‌ اینترنتی که در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت می‌کند ممکن است از طریق سئوی استاندارد و بهینه نتواند بیشتر از ۲۰ دستگاه ماشین لباسشویی در هفته بفروشد اما در صورت استفاده از ادرودز ممکن است بتواند این عدد ۱۰۰ برساند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت آن است که این دو با هم در ارتباط هستند. به عبارت دیگر ادرودز روی سئو تاثیر می‌گذارد. بسیاری تصور می‌کنند بعد از پرداخت پول به گوگل و بالا آمدن سایت در نتایج جستجوی کاربران، سایت ما به نوعی در زمینه آن کلیدواژه، سئو می‌شود. این تصور اشتباه است چون ادوردز به هیچ عنوان اثری روی بهتر شدن سایت شما از نظر سئو تاثیر ندارد. ادوردز در خوش‌بینانه‌ترین حالت صرفا می‌تواند باعث انتقال هدفمند مخاطب به سایت شما شود.

ممکن است برای شما سوال باشد که برای شروع کدام یک نتیجه مقرون‌به‌صرفه‌تری به همراه دارند؟ اگر در ابتدای راه هستید و نمی‌‌خواهید بودجه زیادی اختصاص دهید بهتر است روی سئوی سایت خود تمرکز کنید. سئوی استاندارد در همه حال سرمایه‌گذاری است. وقتی نتیجه تلاش‌ّهای شما برای ارتقای سئو به ثمر رسید می‌‌توانید تبلیغات گوگل و دیگر انواع تبلیغات آنلاین سرمایه‌گذاری کنید. بدون شک هزینه ادرودز رفتن به خاطر نوسانات ارزی بالاست بنابراین کسانی به این روش رو می‌آورند که در انتظار فروش فوق‌العاده هستند یا احتمال می‌دهند که ادوردز رفتن، چنین نتیجه‌ای را نصیب آنها کند. اگر قصد ندارید بودجه قابل‌توجهی برای تبلیغات اختصاص دهید می‌توانید در کانال‌ها و پیج‌های مختلف به تبلیغ بپردازید.

به عنوان جایگزین ادرودز می‌‌توان از این گزینه‌ها استفاده کرد: تبلیغات همسان یا نیتیو (native ads)، پوش نوتیفیکیشن (push notification)، تبلیغات بنری، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات اسپانسری در برنامه‌های آنلاین، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به صورت پروموت یا تبلیغ در پیج‌های هدفمند.

نویسنده: جلال ترابی - استراتژیست کسب و کار

210464

سازمان آگهی های پرسون