مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت خبرداد:

کسب درآمد از بقایای گیاهی مزارع برنج

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان این‌که سوزاندن کاه و کلش مزارع برنج در شهرستان به حداقل رسیده است، گفت: در سال جاری بیش از ۳۰ هزار تن کاه از ۱۲ هزار هکتار مزارع برنج بخش کامفیروز تولید شده است.

فارس - سایت خبری پرسون؛ عزیز رحیمی با اشاره به این‌که هرساله تعدادی از کشاورزان بقایای گیاهی مزارع برنج خود را به منظور انجام کشت‌های پائیزه به آتش می‌کشند، اظهارکرد: در سال جاری شالیکاران کامفیروزی به جای آتش زدن بقایای گیاهی برنج، کاه و کلش مزارع را جمع آوری و از این راه کسب درآمد می‌کنند.
رحیمی افزود: شالیکاران با جمع‌آوری کاه و کلش موجود نه تنها کسب درآمد می‌کنند، بلکه از مزایای برگرداندن بقایای گیاهی به خاک که شامل حاصلخیزی خاک و بهبود کیفیت خاک می‌شود، نیز بهره‌مند می‌شوند و سوزاندن کاه و کلش موجب از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک، کاهش قدرت حاصلخیزی خاک، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی زیست محیطی و ایجاد ناراحتی برای بیماران تنفسی می‌شود.
این مقام مسئول از وجود سلیس در کاه و کلش برنج به عنوان یک فاکتور مهم برای تغذیه دام نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر مزایای فراوان کاه و کلش، عمدتا دامداران از کاه و کلش به منظور تغذیه دام استفاده می‌کنند.
رحیمی با بیان این‌که کاه و کلش در خاک به مرور زمان به ماده آلی تبدیل و سپس تحویل گیاه داده شود، ابراز کرد: آتش زدن کاه و کلش خاک را تبدیل به بستری ضعیف و غیرفعال می‌کند و باعث از بین رفتن خاک می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از هر هکتار محصول برنج بطور میانگین دو تا ۲.۵ تن کاه وکلش جمع آوری و در صنایع بسته‌بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، خوراک دام، کمپوست و پرورش قارچ حمل و به فروش می‌رسد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: در مرودشت سالانه با کشت بالغ بر ۹۰ هزار هکتار گندم و جو و بیش از ۲۰ هزار هکتار برنج، بیشترین میزان کاه و کلش تولید می‌شود و بسترفعالیت و کسب و کارهای جدید در این زمینه به خوبی فراهم است.

نوا نیکو - استان فارس

209484