حادثه در کهگیلویه و بوسر احمد اتفاق افتاد:

آتش سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

از ساعتی پیش آتش سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه شروع شده است؛ همچنین نیروهای مردمی و محیط زیست در تلاش برای مهار آتش هستند، از میزان و علت آتش سوزی هنوز گزارشی در دست نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون؛ محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جزئیات این آتش سوزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: اتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه عصر دیروز شنبه دهم آبان ماه آغاز و دیشب مهار شد این آتش سوزی مجددا ساعاتی پیش شعله ور شد است.

وی افزود: نیروهای مردمی، فرمانداری، محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان درحال تلاش جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی هستند.

محمدی با بیان اینکه به احتمال زیاد علت آتش سوزی عامل انسانی است، بیان کرد: هنوز میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی مشخص نیست.

گفتنی است این چهارمین بار طی امسال است که جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش می‌سوزد.

لازم به ذکر است که ‌منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه حفاظت شده در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد که تحت مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط (گونه غالب )، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، زالزالک، گون، گیلاس وحشی (تگ)؛گیاهان دارویی وخوراکی اعم از آویشن، بن سرخ، تره، قارچ، برنجاس، پونه کوهی، حلپه، گل گاو زبان، کارده و گونه های از خانواده گندمیان بوده و گونه هایی مانند بن سرخ و کارده بدلیل بوته کنی در معرض خطر انقراض است.

گونه های جانوری شامل کَل و بُز، کفتار، شغال، کاراکال، روباه، تشی، کبک، تیهو، بحری، دلیجه، خوک وحشی، خرگوش، سنجاب، سمور، جوجه تیغی، کبوتر، عقاب، شاهین، انواع کنجشک سانان، خانواده سبز قبا، دارکوب، هد هد، کمر کلی، بلبل، انواع مارمولک، افعی شاخدار، انواعی از مارها،کپور، ماهیان از جمله کپور معمولی، کپور سر گنده، کپور گوشتخوار، کپور نقره ای است.

بر اساس آخرین سرشماری، در این منطقه حفاظت شده بیش از ۱۵۰۰ راس کل و بز زیست می کنند.

منبع: ایسنا

209461