تحلیل گر و فعال بازار سرمایه مطرح کرد:

اوراق بهادار؛ بازوی اصلی بازار سرمایه

یک تحلیل گر و فعال بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار که از سال 1368 بیش از پیش مورد توجه تحلیل گران اقتصادی قرار گرفت را بازوی اصلی بازار سرمایه نامید که نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد.

فارس - سایت خبری پرسون؛ حسین جرئتی گفت: این بازار یک بازار کاملاً منسجم و با قواعد و ضوابط مختص خود است که باید دانش کافی در آن را داشت تا به رشد و شکوفایی رسید.

وی با اشاره به اینکه بازار بورس مرکز جمع آوری پس اندازها است، افزود: نباید فراموش کرد که این بازار به عنوان یک مرجع رسمی و ثبت شده برای افرادی که پس اندازشان راکد شده است می‌توان در نظر گرفت، چرا که آنها به راحتی می‌توانند بستر نسبتاً ایمنی را پیدا و با وجوه مازاد خود برای شرکت‌ها و کارخانه‌های متفاوت سرمایه گذاری کنند.

این تحلیل گر بازار سرمایه ادامه داد: افراد می‌توانند در فضای عموم یا در فضای مجازی و دیجیتال معاملات را انجام دهند.

جرئتی با بیان این‌که بدون شک ورود کارخانجات و شرکت‌ها به بورس کمک زیادی به رشد بازار سرمایه و در کنار آن کیفیت اقتصادی کشور می‌کند، عنوات کرد: نباید فراموش کرد که این اقدام برای پیشبرد نام و اعتبار آنها و در نتیجه رسیدن به پیشرفت و ترقی کسب و کار مفید است و با در نظر گرفتن این‌که شرکت‌های بورسی توسط سازمان بورس و سهامداران جدید تحت نظارت قرار می‌گیرد و فعالیت‌های انحرافی و بیهوده به دلیل بالا رفتن نهادهای نظارتی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به روند ورود کارخانه‌ها به بازار بورس ادامه داد: ورود کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به بورس بستگی به تصمیمات مدیریت دارد، چرا که دیدگاه‌های مدیریتی به ورود کارخانه‌ها همراه با تحرکات انجام شده در بازار سرمایه و شرایط صنعت بورس در بسترهای مختلف دلالت بر ورود چه موقع شرکت‌ها دارد.

جرئتی بیان کرد: در ابتدا برای ورود کارخانه‌ها و شرکت‌ها به بورس باید مراحل قانونی مربوط به ثبت شرکت‌ها انجام گیرد.
وی به شرایط عمومی پذیرش کارخانجات در بازار بورس اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: سهامی عام بودن شرکت‌ها، ثبت شرکت در ایران وتابعیت ایرانی مدیر شرکت، داشتن حداقل سرمایه 1000 میلیارد ریال برای تالار اصلی و 500 میلیارد ریال برای تالار فرعی، عدم وجود محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال با اعمال حق رأی توسط صاحبان سهام ، شرکت باید دارای سهام عادی باشد ، حداقل دو سال از تاریخ بهره‌برداری شرکت گذشته باشد، شرکت باید در دوره متوالی سودآور بوده و امکان سودآوری آن در آینده وجود داشته باشد و زیان انباشته نداشته باشند و شرکت باید دارای نظام حسابداری مطلوب باشد و بر اساس استانداردهای حسابداری مصوب در کشور نگهداری شود، از شرایط پذیرش ورود کارخانجات به بازار سرمایه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت رستا به شرایط اختصاصی پذیرش سهام در تابلوهای اصلی و فرعی بورس هم اشاره کرد و افزود: وجود حداقل 20 درصد سهام شناوری در تابلوی اصلی، 15 درصد در تابلوی فرعی، مطلوبیت انتخاب سیستم حسابداری به لحاظ مالی و بهای تمام شده در تابلوی اصلی و فرعی، وجود حداقل یک سال سابقه فعالیت پیش از پذیرش در تابلوی اصلی و دوسال در تابلوی فرعی، سودآوری در 3 دوره مالی متوالی منتهی به زمان پذیرش در تابلوی اصلی و 2 دوره مالی متوالی منتهی به زمان پذیرش در تابلوی فرعی و دارا بودن چشم اندازی روشن از لحاظ سودآوری در هر دو تابلو، عدم وجود محکومیت قطعی کیفری برای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل در تابلوی اصلی و فرعی، نبود زیان انباشته در تابلوی اصلی و فرعی،عدم وجود دعاوی حقوقی دارای اثر با اهمیت بر صورت‌های مالی در تابلوی اصلی و فرعی و... از شرایط اختصاصی پذیرش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در تابلوهای اصلی و فرعی بازار بورس است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به مزایای ورود کارخانجات به بازار بورس گفت: با توجه به نقش مهم بورس در بازار اقتصادی معافیت‌های مالیاتی ویژه‌ای برای فعالان در نظر گرفته شده بنابراین این قانون با معیار شرکت‌هایی که در بورس سهامشان خرید و فروش می‌شود و در معاملات تداوم دارد صدق می‌کند، به عبارتی نشان دهنده یک رغبت و انگیزه برای کارخانه‌ها و عملکرد مثبت و منفی شان است و در نتیجه شرکت‌های که به تدریج عملکرد مثبتی داشته باشند سود بیشتری تحصیل می‌کنند.

جرئتی خاطرنشان کرد: معافیت‌های مالیاتی شرکت‌هایی که در بورس قرار می‌گیرند با توجه به نرخ مقطوع مالیات از 10 درصد معافیت مالیاتی تشویقی برخوردار می‌باشند.

وی افزود: کارخانه‌ها و موسساتی که در بازار بورس سرمایه فعالیت دارند به دلیل استفاده از صحیح ترین مقررات در چهارچوب رعایت اصول حسابداری مالی و قدم نهادن در یک مسیر نوید بخش و در پیشبرد اقتصاد کشور و دعوت افراد دیگر همین طور انتخاب یک گزینه مهم در استراتژی مدیریتی سزاوار تسهیلات ویژه بانکی نیز هستند که بی شک این تسهیلات به مراتب برای شرکت‌های فعال در بورس بالاتر از تسهیلات شرکت‌های خارج از بورس است.


نوا نیکو_استان فارس

209072