رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک

زندگی با کرونا باید وظیفه اجتماعی همگانی شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تا زمانی که فرهنگ زندگی کردن با کرونا به عنوان یک وظیفه اجتماعی همگانی در جامعه احساس نشود، سیستم بهداشتی درمانی کار بیشتری را نمی‌تواند در قبال این بیماری انجام دهد.

مرکزی _ پرسون ؛ دکتر سید محمد جمالیان بیان کرد: یکی از دلایل ایجاد وضعیت بحرانی در استان مرکزی به دلیل سالمند بودن این استان است، چرا که استان مرکزی سومین استان سالمند کشور است.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد متوفیان کرونایی در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند و بیشترین میزان درگیری مبتلایان از سنین ۳۰ الی ۵۰ سال می باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: نسل جوان به دلیل بالا بودن سیستم ایمنی. تظاهرات این بیماری را دیرتر از افراد سالم نشان داده و با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری را به پدران، مادران، پدربزرگ و مادربزرگ های خود انتقال داده و گاهی حتی متاسفانه موجب مرگ و میر این افراد می شوند.
وی تاکید کرد: به دلیل تغییرات سیستم ایمنی و با توجه به کهولت سن و بیماری های زمینه ای، درمان بیماری ها در افراد سالمند سخت بوده و بیماری کرونا مستثنی از این قضیه نیست.
دکتر جمالیان یادآور شد: ۱۵ هزار و ۶۶۹ دوز واکسن آنفولانزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار گرفته که به پرسنل بهداشتی و درمانی مراکز دولتی و خصوصی، درمانگاه ها، نیروهای مسلح، جانبازان بالای ۵۰ درصد، افراد بالای ۶۵ سال و مادران باردار توزیع شده و دوز بعدی این واکسن با وارد شدن واکسن آنفولانزا به کشور در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد که تاکنون هیچ دوزی به دانشگاه علوم پزشکی اراک و یا داروخانه های این استان اختصاص داده نشده است.
وی با اشاره به کمبود انسولین در سطح کشور، گفت: در حال حاضر کمبود یک نوع انسولین خاص که به صورت قلمی می باشد (با توجه به وارداتی بودن و قاچاق روز افزون این انسولین) در کشور به چشم می خورد که به همین منظور وزارتخانه تمهیداتی را در نظر دارد از جمله اینکه این دارو فقط با کد ملی ارائه شود و سختگیری های بیشتری در خصوص توزیع آن وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در خصوص پیشگیری از بیماری آنفولانزای فصلی، رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار موثر بوده و تجربه نیمکره جنوبی که فصل سرد را زودتر تجربه نموده، نشان داده در حال حاضر در هیچ یک از نقاط جهان اپیدمی آنفولانزا به صورت جدی رخ نداده است.
جمالیان در پایان به دلیل افزایش ابتلا بیماران کرونایی و مراجعات متعدد به مراکز درمانی جهت انجام تست بیماری کووید ۱۹ و حجم بالای این تست، اعلام آمار قطعی کرونا را ۴۸ ساعته عنوان کرد.

208461

مطالب مرتبط