هنرمندی در دالان پنهانِ هنر

بغل دستمان هنرمندانی در حال خلق آثار با ارزشی هستند که هنر را به معنای واقعی کیمیا کرده اند. آدم هایی که به‌سان هنرشان اصیل هستند اما صدای هنرشان در مسیر پر پیچ‌ وخم بروکراسی اداری آنقدرکوتاه شده است که شنیده نمی شود. شاید اگراین مخترعان هنرنیز دائم پیش چشم بودند و در جلسات و محافل مختلف از نظر عبور می‌کردند امروز به جای اروپایی‌ها، استان فارسی‌ها و دیگر ایرانیان نیز او را می‌شناختند.

فارس - سایت خبری پرسون؛ درجایدشت روستای فیروزآباد، بانوی هنرمندی کار می‌کند که 17 سال است با خلق آثاری هنری در فرش دست‌باف و اختراع گره‌های جدیدی که هیچ بافنده‌ای در هیچ کجای دنیا نظیر آن را ندیده، هنر بافندگی‌اش را به رخ دنیا می‎کشد.
او آثار ارزشمندی خلق کرده است که در رج رج آن اثرها درکنارذوق هنری، رنج و ملایمت روزگار خودنمایی می‌کند.

عشرت بهمن‌نژاد، کارآفرین برتر کشور در سال 99، از طایفه عمله ایل قشقایی است که خالق ۸ گره جدید در فرش دست باف است و با بیش از 15 مدرک داخلی و با دستان خالی کارگاهی در روستای جایدشت راه‌اندازی کرده که امروز ثمره آن وجود بیش از 11 اثر هنری موزه‌ای و دریافت 27 لوح تقدیر، کسب عناوین برتر کارآفرینی و بافنده برگزیده از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.

او در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، بیان کرد: سال 79 در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شدم و درست یکسال بعد اولین فرش را به نام سواران بافتم. بعد از آن روی تابلو فرشی به نام روزگار کار کردم.

بهمن‌نژاد ادامه داد: پس از آن در کارگاهی در زرقان شروع به فعالیت کردم و در آن سال اولین اثر رسمی به نام بهشت گمشده را بافتم که به عنوان اثر برگزیده نمایشگاهی معرفی شد و به دنبال این اثر به کشور آلمان و ژاپن دعوت شدم.

این بانوی کارآفرین که اعتقاد دارد علاوه بر اینکه بافندگی عزت و سربلندی به دنبال دارد، معمای جالبی در درون این هنر نهفته است، که مرا مجذوب خود کرده است عنوان کرد: از سال 86 همزمان با تحصیل در رشته کارشناسی، به یک قالی‌باف ماهر با نام زیبا کرمی، آموزشی تحت عنوان گردآفرین دادم و او یک قالی به نام سیمرغ بافت.

بهمن‌نژاد با بیان این‌که نام قالی و تابلو فرش‌ها را با توجه به نقشه و طرح قالی ، انتخاب می‌کنم، گفت: به این کار عشق می‌ورزم و اگرچه بارها زمین خوردم و ورشکست شدم اما ناامید نشدم.

وی افزود: می‌خواستم کارگاهی در گچساران راه بیندازم اما بانک حمایت نکرد و نصف وامی که کارشناس تایید کرده بود را به من دادند و با این سرمایه اندک هرچه داشتم بر باد رفت.

این کارآفرین برتر که 8 گره فرش ثبت اختراع کرده است، عنوان کرد: تمام فرش‌ها با سبک جدید تلفیق شده است.

بهمن‌نژاد گفت: در این سال‌ها در نمایشگاه‌های زیادی در داخل و خارج کشور دعوت شده‌ام. 6 ماه در آلمان و یک سال در مسکو به درخواست طرف‌های خارجی ساکن شدم و طرح‌های من مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آنها از کارم خبر داشتند و برخلاف ایران به این هنر بها می‌دادند. به درخواست آنها تصویر یک چهره را بافتم که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

بهمن‌نژاد ادامه داد: رقبای خارجی زیادی داریم و امروز طرح‌های ما در این کشورها فروخته می‌شود. بافندگان در کشورهای اروپایی بیش از داخل مورد حمایت قرار می‌گیرند و زمینه کاری بیشتری برایشان فراهم است.

او با تصریح بر اینکه سبک‌های جدید بافندگی موجب رونق خوبی در بازار می‌شود و با تمرکز بر آن می‌‌توان جایگاه فرش ایران را در جهان ارتقا دهیم، گفت: با 15 هزار و 700 رای واقعی و سالم، کارآفرین برترسال جاری شدم اما از سوی مسئولان تشویق و حمایت نشدم و نه تنها الان که در این سال‌ها مسئولان برای حمایت فقط وعده‌هایی داده‌اند اما هیچ‌گاه عملی نشد.

این بانوی کارآفرین گفت: توقع است کار جدیدی که در زمینه بافندگی در شهر اتفاق می‌افتد، دست کم نگیرند و از آن حمایت کنند و محصول به بازار اثبات شود. گره‌هایی اختراع کردم و برای ثبت این اختراع‌ها روزهای زیادی پله‌های ادارات را یکی یکی بالا رفته‌ام و رنج‌های زیادی متحمل شدم تا به نتیجه رسیدم. حالا هم برای ارتقاء هنر فرش دست باف ایران لازم است هرچه زودتر این هنر را به نام کشورم ایران ثبت جهانی کنند تا این اختراع در کشوری مانند چین به فروش نرود و برای این کار نیاز به حمایت مسئولان است.

بهمن‌نژاد اظهار کرد: برخی ادعا می کنند این کار را قبلا بافندگان ما هم بلد بوده‌اند و آن را تکرار کرده‌ام، سوال من اینجاست که چرا تنها همین چهار شاگردی که تعلیم داده‌ام بلد هستند و دیگران نه؟ چرا یکی از کارهایی که می‌گویند تکرار است را نشان نمی‌دهند.

او با بیان اینکه توقع دارم وقتی کارآفرین برتر معرفی می‎شوم این مسئله از نگاه تیزبین مسئولان دور نماند، عنوان کرد: در حالی‌که استان‌های دیگر تنها از روی طرح و فیلم‌های موجود به من رای داده‌اند اما به نظر می‌رسد مسئولان شهر خودم خبر ندارد!

بهمن‌نژاد گفت: در این سال‌ها و به تازگی پیشنهاداتی برای جذب بازار خارجی داشته‌ام اما بافنده ندارم و باید حمایت کنند تا این اتفاق بیفتد.

او که از داشتن مجوز یک آموزشگاه هم محروم است، گفت: الان 40 ساله هستم و همچنان پر انرژی اما 10 سال دیگر پیر می‌شوم، بخل و کینه‌ای هم در هنرم ندارم که آن را نزد خود نگه دارم و به دیگران آموزش ندهم، چون خیلی‌ها استعداد استاد شدن دارند.

بهمن‌نژاد در خاتمه این گزارش با این اعتقاد که یک کارآفرین هم به سهم خود می‎تواند به رونق اقتصادی بخش کوچکی از کشور کمک کند، بیان کرد: کارآفرینی تنها به یک نام نیست بلکه در اوج سخت ترین اقتصاد هم می‌توان با صادرات غیرنفتی کشور را نجات داد.
این بانوی هنرمند، در پایان ازمسئولان استمداد طلبید تا درثبت جهانی ۸ گره اختراعی‌‌اش، در راستای سربلندی کشور حمایتش کنند.

نوا نیکو - استان فارس

جایگاه هنر قالی بافی در تارو‌ پود تمدن ایران

207538