احسان ارکانی در گفتگو با پرسون:

لزوم آسیب شناسی کنترل نرخ ارز/ برای رونق تولید، باید صادرات افزایش یابد

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش و کنترل ارز وابسته به پارامتر و متغیر هایی است. که باید این متغیرها را شناسایی و آسیب های آن را بررسی کرد و در هر زمانی که این نرخ ارز بالا می رود ببینیم کدام متغیر وابسته دچار مشکل شده است که در بالا بردن نرخ ارز تاثیر گذار بوده و با همان عامل کنترل شود.



احسان ارکانی، عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون در پاسخ به سوال: راه های کنترل قیمت و دلایلی که باعث کنترل نشدن این موضوع با عدم واسطه گری ها، رفع موانع کسری بودجه و اینگونه موارد، آیا کمیسیون ویژه و رونق تولید مجلس با توجه به دلایل موجود و جلسه خود کمیسیون برای کنترل قیمت ارز چه برنامه ها و فاکتورهایی را برای این موضوع در نظر گرفته است؟گفت: مبحثی که در جلسه کمیسیون برای کنترل قیمت ارز در دستور کار قرار گرفت و ما به دنبال آن هستیم که با یک بسته پیشنهادی از راهکارهای مختلفی که می تواند به کنترل نرخ ارز در کشور کمک کند بتوانیم یک تاثیرگذاری در کاهش کنترل ها داشته باشیم.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از موضوعات مورد اعتراض اکثر صادرکنندگان، سیاست‌گذاری‌های نادرست و مشکل سازی هست که به جای آنکه تشویق، تصویب و ترقیب کننده تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان کشور به سمت صادرات بیشتر باشد، بلکه به نوعی انگیزه صادرات را از صادر کنندگان کم می کند.

ارکانی با اشاره بر اینکه ما باید زمینه ها و سیاست‌هایی را ابلاغ کنیم، تا باعث افزایش صادرات غیرنفتی شود افزود: و بتوانیم از روش‌های مختلف مثل قبول کردن واردات تقاصلی کالاهای اساسی یا اقلامی که جز سیاستهای خود دولت و کشور است بپذیریم.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی افزود: صادر کننده در قالب تفاهم ساخته، کالا را به جای اینکه خود با نقدینگی قالب ارز را برگرداند این کار را انجام دهد. روش های جایگیزین مناسبی را برای صادر کنندگان تعریف می کنیم که الان چنین چیزی موجود نمی باشد.

ارکانی ادامه داد: افزایش و کنترل ارز وابسته به پارامتر و متغیر هایی است. که باید این متغیرها را شناسایی و آسیب های آن را بررسی کرد و در هر زمانی که این نرخ ارز بالا می رود ببینیم کدام متغیر وابسته دچار مشکل شده است که در بالا بردن نرخ ارز تاثیر گذار بوده و با همان عامل کنترل شود.

وی همچنین در مسئله بررسی نحوه و سهم استفاده از ارز دیجیتال در معادلات ارزی، تشریح کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم در دنیا بحث ارز دیجیتال روز به روز به سمت تکامل در مفاهیم اقتصادی و بانکی پیش می رود. و قسمتی از تبادلات ارزی افراد در کشورهای مختلف به جای حواله های ارزی یا استفاده از صرافی یا استفاده از تبادلات بانکی بین المللی در واقع استفاده از ارز دیجیتال را تشکیل می دهد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی افزود: باید برای رو برو شدن با چنین پدیده ای برنامه داشته باشیم اینگونه نباشد که باز ببینیم این پدیده چه معضلاتی را برای ما بوجود می آورد بعد به صورت واکنشی یک سیاستی را در پیش بگیریم. این موضوعاتی است که بانک مرکزی و مجموعه دولت باید برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

ارکانی گفت: کنترل نقدینگی از دیگر سایر سیاست هایی است که می تواند باعث کنترل نرخ ارز شود و این بسته پیشنهادی ما پیگیری و نظارت دقیق و اجرای آن خود می تواند عاملی در تثبیت کنترل نرخ ارز باشد.

207288