پورابراهیمی در گفتگو با پرسون :

منابع ارزی جایگزین صادرات نفتی شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت منابع ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی حدود 27 میلیون دلار تا بهار امسال منابعی بوده که به دلایل مخـتلف به چرخه اقتصاد کشور برنگشته است که فقط حدود نزدیک 8 تا 9 میلیون دلار از این منابع به چرخه اقتصاد برگشته است. و ما بقی این رقم به عبارتی در حال پیگیری است که سریعتر عملیاتی شود.



دکتر محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون با توجه به دغدغه مهم بانک مرکزی، برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز و شرایط فعلی و فشار حداکثری بازار که در قسمت ارز وجود دارد، بانک مرکزی باید برای کنترل نرخ ارز باید چه اقدامی انجام دهد و چه مؤلفه هایی رو در نظر بگیرد، گفت: با توجه به شرایط خاصی که ما در وضعیت اقتصادی کشور از منظر موضوعات ارزی ریالی با آن روبه رو هستیم بانک مرکزی در ابن ایام رسالت و وظیفه سنگینی دارد به جهت مدیریت تقاضای ارز در کشور و هم به جهت رویکرد منابع ارزی در اقتصاد کشور، سالها با محدودبت های تحریمی به دلیل منابع ناشی از درآمد نفتی روبه رو هستیم.

پورابراهیمی با اشاره بر اینکه کشور در سالهای اخیر توانسته است با وجود کاهش میزان منابع به عبارتی درآمدهای ارزی ناشی از نفت که طی سال های اخیر اتفاق افتاده به نحوی عمل کند که طرف تجاری کشور علی رغم همه اینها مثبت باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم بانک مرکزی با تدابیری که در سنوات گذشته اتخاذ کرده بتواند این مهم را عملیاتی کند و بخشی از منابع ارزی که از صادرات غیر نفتی است، به راحتی جایگزین صادرات نفتی شود البته اشکالاتی در حوزه عملکردی بانک مرکزی موضوعاتی که در بحث بازار متشکل ارزی در طی سالهای اخیر بوده، نوع و نحوه رفتاری که با فعالان اقتصادی در بخش تجاری بازرگانی خارج از کشور وجود داشت که مورد انتقاد بود.

پورابراهیمی با اشاره بر رویکرد همدلی بین دولت و کمیسیون بانک مرکزی گفت: این روزها که شرایط خاصی در کشور حاکم است، هم به جهت تحریم ها و شرایط کرونا، چند ماهی است با توقف اقتصاد، محدودیت هایی در این حوزه هم برای کشور ما و کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون چند محور اساسی در بخش ارز و صادرات نفتی، گفت: مدیریت منابع ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی حدود 27 میلیون دلار تا بهار امسال منابعی بوده که به دلایل مخـتلف به چرخه اقتصاد کشور برنگشته است و تنها حدود نزدیک 8 تا 9 میلیون دلار از این منابع در طول ایام اخیر به چرخه اقتصاد برگشته است. و ما بقی این رقم به عبارتی در حال پیگیری است که سریعتر عملیاتی شود.

وی همچنین عنوان کرد: در موضوع تخصیص ارز در سال اخیر برای واردات کالا، چه کالای اساسی و غیر اساسی به دلایل مختلف هنوز تعیین تکلیف صورت نگرفته است. و در طی 25 ماه 26 میلیون دلار منابع ارزی این بخش که خیلی می تواند تاثیر گذار باشد باید سریعتر تعیین تکلیف شود و با گزارش هایی که دیوان محاسبات رسما اعلام کرد بخشی دیگر در قالب همین رویکرد در کمیسیون اقتصادی در حال تعیین تکلیف است.

پور ابراهیمی افزود: معادل 30 تا 40 درصد از این منابع را اگر بخواهیم به شکل سریعتر تعیین تکلیف کنیم تصمیم گیریها در این موضوع حکم می کند ما بتوانیم بخش زیادی از نیازهای منابعی که قبلا ارز به آن تخصیص یافته، اما هنوز تعیین تکلیف نشده است انجام دهیم.

وی ادامه داد: نه ارزی برگشته است نه کالایی مشخص شده تا بتوانیم تا حد زیادی این بخش را مدیریت کنیم.

207306