مرادجانی در گفت و گو با پرسون؛

عادی سازی روابط با اسراییل به ضرر فلسطین است

یک کارشناس بین الملل و مطالعات آمریکا گفت: عادی سازی روابط یکی از وعده هایی بود که باید محقق می‌شد، تا ترامپ بتواند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری دارای حداکثر آراء شود و بتواند منتخب باشد که در همین راستا اقدامات جدی انجام دادند.

معصومه مرادجانی، کارشناس بین الملل و مطالعات آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل و واکنش از سوی گروهای فلسطینی و کشورهای منطقه و تاثیر آن بر آینده سیاسی ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: از همان ابتدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کارآمدن ترامپ سیاست های فشار حداکثری ترامپ را بر ایران داشتیم و یکی از چیزهایی که ترامپ تاکید داشت بحث به رسمیت شناختن اسراییل بود و آن را تحت عنوان معاهده قرن یا امروزه به اسم پیمان صلح رواج پیدا کرده است را مطرح کردند که به عنوان یک سیاست اصلی در ستگاه دیپلماسی ترامپ مطرح شد.

مرادجانی افزود: عادی سازی روابط یکی از وعده هایی بود که باید محقق می‌شد، تا ترامپ بتواند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری دارای حداکثر آراء شود و بتواند منتخب باشد که در همین راستا اقدامات جدی انجام دادند.

وی ضمن اشاره به معاهده قرن ادامه داد: در راستای معاهده قرن تلاش های زیادی کردند واخیرا ما شاهد بودیم که کشورهایی مثل امارات و بحرین به صورت علنی اعلام کردند که اسرائیل رابه رسمیت می شناسند. مراسمی نیزتحت عنوان پیمان صلح در کاخ سفید برگزار شد و نکته حائز اهمیتی که ترامپ در کاخ سفید به آن اشاره کرداین بود که علاوه بر این توافق، توافق های بیشتری در راه است که تحلیل کارشناسان از این حرف ترامپ این بود که کشورهای بیشتری در آینده به توافق و صلح با اسرائیل می رسند که این اقدامات در راستای فشار حداکثری بر ایران است.

این کارشناس بین الملل و مطالعات آمریکا تصریح کرد: مکمل صحبت های ترامپ، صحبت های پمپئو بود که به صورت کاملا شفاف گفتند که ما از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهیم که اختلاف‌هایشان را کنار بگذارند وعلیه ایران متحد شوند. ترامپ با این کار هم معاهده قرن و هم وعده به رسمیت شناختن اسرائیل را محقق کرد. ترامپ از طرفی هم سیاست فشار حداکثری بر ایران را پیش می‌برد که راهبرد اصلی ترامپ و یکی از فاکتورهای اساسی است که برای پیروز شدن در انتخابات به آن نیاز دارد.

مرادجانی در پاسخ به سوال در بحث عادی سازی روابط، واکنش های مختلفی را از سوی گروه های فلسطینی و کشورهای موثر در منطقه شاهد هستیم که این اتفاق ها و واکنش ها در آینده ی سیاسی رییس جمهور آمریکا بی تاثیر نیست، این واکنش ها به نظر شما چقدر می تواند در سیستم انتخابات آمریکا تاثیر گذارد؟ پاسخ داد: این واکنش ها قطعا تأثیر دارد، اما به عنوان اینکه آیا تأثیر مثبت آن بیشتراست یا تأثیر منفی، به طور حتم تأثیر منفی بیشتر است. مخالفت کشورهایی که با سیاست های ترامپ در خاورمیانه موافق نیستند نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات ایالات متحده ندارد. این موازنه قدرت و گفت وگو‌های راهبردی که بین موافقان ومخالفان سیاست‌های ترامپ وجود دارد بیشتر به این سمت سوق داده می شود که به نفع اسرائیل و به ضرر فلسطین خواهد بود.

205969