مدیرعامل از 2 طرح کارساز آب منطقه ای خبر داد؛

تغییر آب شرب بجنورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از اجرای 2 طرح کارساز توسط این شرکت خبر داد که بر اساس آن آب شرب بجنورد در آستانه تغییر قرار گرفت.

به گزارش پرسون؛ مهندس «سیدعقیل مرتضوی» به خبرنگار ما گفت: طرح آبگیر سطحی در سد شیرین دره برای آب رسانی به بجنورد توسط این شرکت اجرا شده و به بهره برداری رسیده و برداشت آب از تاج سد میسر شده است.

وی یادآور شد: مجوز برق اصلی برای سد شیرین دره و اجرای پروژه دریافت شد.

وی اضافه کرد: از آن جایی که برای اجرای این پروژه به برق نیاز داشتیم و ظرفیت برق منطقه مانه و سملقان کم بود، اگر به ما برق می دادند برق روستاها قطع می شد به همین دلیل جلسه ای چند جانبه برگزار و بازدیدی از سوی برق منطقه ای خراسان انجام شد که 2 هفته پیش موفق به دریافت مجوزهایی برای تامین برق شدیم.

«مرتضوی» افزود: با اعلام آمادگی شرکت برق پیمانکاری گرفتیم که حداکثر یک هفته تا 10 روز آینده به برق اصلی وصل می شویم و پروژه را اجرا می کنیم.

وی اضافه کرد: حدود 25 روز قبل با برق موقت تغییراتی ایجاد و پروژه را راه اندازی کردیم و با وقوع سیلاب شیروان دریچه سد شیرین دره 2 روز بسته شد که مشکلی در آب شهر ایجاد نشد.

وی گفت: با ورود هر سیلاب به سد، آب دریاچه متلاطم می شود و گل و لای، کیفیت آن را کاهش می دهد، از این رو به ناچار، آب این سد از مدار مصرف خارج می شود که البته با بهره برداری از طرح آبگیر، دیگر قطعی آب این سد به علت کدورت، رخ نمی دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین اظهارکرد: به دنبال گلایه مردم بجنورد از طعم و بوی آب، علت و راهکارهای مشکل بررسی و تصمیم گرفته شد که برای ارتقای کیفیت آب، تراکم آبزیان سد کاسته شود.

وی با بیان این که تراکم آبزیان در مخزن سد شیرین دره افزایش یافته است، اضافه کرد: از آن جایی که تراکم آبزیان در یک فضای بسته، اکسیژن و کیفیت موجود در آب را کاهش می دهد باعث تغییر در طعم و بوی آب می شود و شرکت آب و فاضلاب شهری هزینه ها را در تصفیه خانه مدیریت می کند.

«مرتضوی» افزود: برای این که این شرایط را مدیریت کنیم، پیگیر صدور مجوز از سمت محیط زیست بودیم تا از این طریق بتوانیم با کمک بخش خصوصی تعداد آبزیان را در مخزن کاهش دهیم.

وی با اشاره به این که این کار در بیشتر سدهای کشور انجام می شود، ادامه داد: اگرچه به منظور دریافت مجوز برای این سد از مدتی پیش پیگیر بودیم اما کمی طولانی و بالاخره در بهمن سال گذشته با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای صید 5 تن ماهی مجوز صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به محض شروع کار پیمانکار، با شیوع ویروس کرونا و متوقف شدن عملیات مواجه شدیم و پس از عید هم به دلیل تخم ریزی ماهیان، محیط زیست اعلام کرد فعلاً انجام نشود که مجدداً 2 هفته پیش مجوز صید ماهی تمدید شد و از 10 روز آینده عملیات صید را انجام می دهیم.

وی افزود: اگر چه مجوز صید تنها 5 تن ماهی کم است اما مقرر شد پس از انجام عملیات و بررسی های لازم در صورت نیاز صید دوباره انجام شود.

«مرتضوی» خاطرنشان کرد: براساس این مجوز آبزیان عظیم جثه و در آستانه مرگ و میر قابلیت صید را دارند چون اگر صید نشوند مرگ و میر آن ها در ته آب موجب طعم و بوی بد آب می شود اما ماهی های دیگر به تصفیه مخزن کمک می کنند.

وی همچنین افزود: در تمام سدهایی که آب شرب را تامین می کنند زمانی که سیلاب های بزرگ وارد سد می شود تلاطم ایجاد می شود و مقداری کدورت آب بالا می رود که برای رفع این مشکل نیاز به منبع جایگزین داریم و هنوز آب و فاضلاب درحال تکمیل این منبع است.

وی با بیان این که هنوز به سد شیرین دره وابستگی کامل داریم، خاطرنشان کرد: یک پروژه اجرا کردیم که بتوانیم از لایه های بالایی مخزن سد آب برداشت کنیم تا در زمان وقوع سیل با مشکل قطعی آب مواجه نشویم.

205877