توپ سرگردان گرانی شیر و تخم مرغ در خراسان شمالی

این روزها بحث گرانی شیر، تخم مرغ و کره نقل محافل شده است. مدتی پیش قیمت شیر از 3 هزار تومان در بازار به 3 هزار و 600 تا 4 هزار و 500 تومان و قیمت تخم مرغ از 9 هزار تومان به 14 هزار تا 16 هزار تومان افزایش یافت و چون دلایل گرانی این محصولات مشخص نبود عده ای دلالان، برخی ها کسبه و عده ای هم دامداران را عاملان اصلی افزایش قیمت ها تصور می کردند در حالی که از نیمه دوم سال گذشته قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی روند صعودی به خود گرفته است و این مسئله علاوه بر نارضایتی در بازار مصرف، تولیدکنندگان را هم از افزایش هزینه های تولید و مقرون به صرفه نبودن تولیدات شان گلایه مند کرده است و حتی بعضی از آن ها برای ادامه تولید با هزینه های بالا دچار تردید شده اند و بر همین اساس می گویند مسئولان نباید انتظار کاهش قیمت ها را در این شرایط از تولیدکنندگان داشته باشند.

به گزارش پرسون؛ یکی از دامداران در این باره می گوید: با این که هزینه تمام شده تولید و متعاقب آن قیمت فروش افزایش یافته است اما باز هم قیمت فروش در بازار مصرف فاصله بیشتری با قیمت خرید از تولیدکننده دارد که مشخص می شود همچنان دلالان حضور پررنگی در بازار دارند.

وی می افزاید: هر چند این روزها افزایش بی رویه نرخ نهاده های دام و طیور عامل اصلی گرانی شیر و تخم مرغ در بازار شده اما هنوز در این زمینه چاره ای اندیشیده نشده است و تولید کنندگان همچنان در دوراهی تولید و تعطیلی واحدشان مانده اند.

یکی از فعالان بازار نیز در این باره می گوید: گرانی هر محصولی به منزله شاخه جدیدی است که از ریشه تغذیه کرده و به این مرحله رسیده است اما متأسفانه دست اندرکاران با مشاهده چنین شرایطی به جای بررسی مشکل به شکل ریشه ای، با سرشاخه ها که همان فروشندگان هستند برخورد و آن ها را جریمه می کنند.

وی می افزاید: مدت زیادی است که دامداران شیر را دیگر با قیمت 2900 تومان تحویل نمی دهند و به همین نسبت قیمت آن در بازار افزایش یافته و متولیان امر به جای بررسی دلیل این اقدام دامداران، با کسبه ای که شیر را بالاتر از نرخ مصوب می فروشند برخورد می کنند و برای آن ها پرونده تشکیل می دهند.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز می گوید: افزایش قیمت خوراک دام و طیور معضلی است که حتی مصرف کنندگان نیز از آن بی اطلاع نمانده اند و می دانند کمبود و گرانی نهاده های دام و طیور عامل گرانی شیر و لبنیات و همچنین تخم مرغ است اما گویا متولیان امر هنوز به این مسئله پی نبرده اند و همچنان به دنبال مقصر می گردند.به گفته او، زمانی که قیمت مواد اولیه مورد نیاز هر تولیدکننده ای افزایش می یابد متعاقب آن قیمت تمام شده محصول تولیدی نیز بیشتر می شود که اکنون شاهد این وضعیت در بازار شیر و تخم مرغ هستیم.

وی بر این باور است که قیمت نهاده های دامی با نرخ مصوب، اختلاف چند برابری دارد و اگر این شرایط ادامه یابد به طور حتم در آینده تولید به خطر می افتد و احتمال این که قیمت تخم مرغ افزایش بیشتری داشته باشد، وجود دارد.

وی با اشاره به این که بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، قیمت هر کیلو تخم مرغ را برای مصرف کننده 16 هزار و قیمت هر شانه تخم مرغ را 32 تا 35 هزار تومان ذکر می کند و می افزاید: نا به سامانی قیمت نهاده های طیور و نرخ مرغ و تخم مرغ مدتی است بازار را تحت تأثیر قرار داده و هر بار یکی از این اقلام با نوسان های قیمتی زیادی مواجه می شود. در این میان رئیس اتحادیه مرغداران بجنورد با بیان این که تأمین خوراک طیور چند آیتم دارد، می افزاید: در هنگام جوجه ریزی مرغدار هزینه هایش را با توجه به قیمت جوجه، واکسن، نهاده، هزینه های جاری و ... برآورد می کند و چون هر دوره جوجه ریزی برای این که آماده عرضه به بازار شود 45 روز است، در این مدت اتفاقاتی می افتد که تمام برآوردهای هزینه ای مرغدار را به هم می زند.

«عباسپور» می افزاید: وقتی قیمت نهاده ناگهان از 2 هزار و 700 تومان و 5 هزار تومان در بازار آزاد به 12 هزار تومان افزایش می یابد هزینه های مرغداری نیز متعاقب آن افزایش می یابد که اگر حمایتی انجام نشود مرغدار متضرر می شود.وی اضافه می کند: در چنین شرایطی مرغدار برای ادامه حیات خود ناگزیر به عرضه تولید با قیمت های بالاتر و متعاقب آن با برخوردهای متولیان امر مواجه می شود.رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، لبنیات و تخم مرغ فروشان هم با بیان این که قیمت مصوب تخم مرغ 11 هزار و 500 تومان است، می افزاید: این روزها به دلیل افزایش نرخ نهاده ها، قیمت هر کیلو تخم مرغ به بالای 14 هزار تومان رسیده است.«قاسم زاده» می افزاید: چندی پیش با افزایش قیمت نهاده های طیور و مقرون به صرفه نبودن تولید، مرغداری ها بخشی از مرغ های تخم گذار را کشتار کردند و در شرایط کنونی هم که صادرات تخم مرغ انجام می شود، قیمت هر کیلو تخم مرغ از10 هزار به 14هزار و گاهی به 16 هزار تومان افزایش یافته است.

در این میان مدیر بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان شمالی نیز می گوید: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ 11 هزار و 500 تومان و ملاک ما قیمت مصوب است بنابراین تا زمانی که قیمت جدید اعلام نشود با افرادی که به قیمت بالاتر از نرخ مصوب تخم مرغ را عرضه می کنند، برخورد می شود. «وحیدی» می افزاید: افزایش قیمت کنسانتره در بازار تخم مرغ هم تأثیر گذاشته چون این ها به شکل زنجیروار به هم وصل هستند و تا زمانی که درآمد هزینه ها را پوشش ندهد، با این مشکلات مواجه هستیم.

وی در مورد بازار نا به سامان شیر هم می گوید: قیمت تنظیم بازار شیر هم 2 هزار و 900 تومان با 7 درصد کمتر یا بیشتر است که با توافق طرفین معامله می شود.

وی اضافه می کند: علاوه بر این برای قیمت شیر در دامداری ها تبصره ای زده اند که اگر درصد چربی از 3.2 درصد بالاتر باشد، با هر درصد افزایش، 50 تومان به قیمت شیر اضافه شود.

به گفته او، با وجود این مصوبه و تبصره های اعلام شده اکنون قیمت شیر به 3600 تومان و بالاتر از آن رسیده است.وی ادامه می دهد: با افزایش قیمت ها، جهادکشاورزی قیمت کنسانتره را احصا و اعلام کرد اما تأیید نشد و مقرر شد قیمت مورد تأیید سازمان صمت اعلام شود.وی خاطرنشان می کند: در شرایط کنونی با متخلفان گران فروشی شیر برخوردهایی انجام و پرونده تشکیل شده است و متخلفان به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده اند. وی اظهار می کند: طی بررسی ها و قیمت گیری هایی که از استان های همجوار داشتیم، قیمت های آن ها بالاتر بود.

وی تصریح می کند: قیمت ها را جدیداً افزایش داده اند که با این وضعیت برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد.

205796

مطالب مرتبط