اظهار نظرهای موافقان و مخالفان پروژه ۱۷۵۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری در شهربازی بجنورد

توفان «رز»

گزارش و گفت و گوها در خصوص پروژه سرمایه گذاری ۱۷۵۰ میلیارد تومانی «رز» در شهربازی طی روزهای گذشته بازتاب های بسیاری داشت و باعث تماس های زیاد و مکاتبات مختلفی شد که حاکی از دغدغه مردم در خصوص اجرای این پروژه است؛ به عبارتی شاهد توفان «رز» بودیم.

به گزارش پرسون؛ شورای شهر بجنورد نیز روز گذشته جلسه ای برای شنیدن اظهارنظرهای موافقان و مخالفان این پروژه داشت. در این میان 2 عضو موافق و مخالف پیش نویس قرارداد فعلی نیز نظرات شان را با ما در میان گذاشتند.

«سیده زهرا هاشمی» که از ابتدای مطرح شدن این پروژه نظر مثبتی به انعقاد این قرارداد داشت، در مورد دلایل خود برای موافقت با اجرای پروژه «رز» می گوید: از ابتدای تشکیل پنجمین دوره شورای شهر بجنورد، جذب سرمایه گذار به عنوان اولویت این دوره از شورای شهر مطرح شد و در این مدت تلاش های زیادی صورت گرفته که هم اکنون یکی از موارد آن به ثمر نشسته است.

وی با بیان این که جذب این سرمایه گذار می تواند زمینه ساز جذب دیگر سرمایه گذاران باشد، ادامه می دهد: شهرداری بجنورد برای تأمین اعتبار خود به منظور ارائه خدمات به عموم شهروندان به درآمدهای پایدار نیاز دارد و هم اکنون که یک سرمایه گذار دست به نقد وجود دارد نباید این فرصت طلایی را به راحتی از دست بدهیم.

وی در خصوص مخالفت اصلی مخالفان این پروژه در مورد جانمایی آن اظهار می کند: این درست است که برای اجرای این پروژه فضای شهربازی را از دست می دهیم اما باید به این نکته توجه کنیم که در مقابل چه چیزهایی به دست می آوریم.

وی اضافه می کند: تعهد سرمایه گذار برای احداث پارکی جایگزین پارک مهربانو و ایجاد خدمات تفریحی، رفاهی، فرهنگی و تجاری مدرن که باعث جذب توریست و ماندگاری مسافر در شهر می شود از جمله مواردی است که باعث می شود کفه ترازوی نقاط مثبت این پروژه نسبت به نقاط منفی آن سنگین تر شود.

وی خاطرنشان می کند: ما نباید فراموش کنیم که شهر ما در چه موقعیت مناسبی بین دو قطب سیاحتی، زیارتی قرار دارد اما به دلیل نبود زیرساخت ها تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت برای جذب توریست استفاده کنیم ولی این موقعیت می تواند به عنوان یکی از زیرساخت ها به توسعه شهر و استان ما کمک کند.

وی این نکته را نیز یادآور می شود که بسیاری از رسانه ها و مردم هنوز خراسان شمالی را استانی نوپا می دانند در حالی که 17 سال از عمر تأسیس آن گذشته است و ما هنوز نتوانسته ایم یک سرمایه گذار با این میزان سرمایه نقدی جذب کنیم و اگر این فرصت را از دست بدهیم معلوم نیست که چه زمانی دوباره چنین موقعیتی به دست بیاید.

می توان شهر بازی جدیدی احداث کرد

«هاشمی» همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهربازی دیگر شهرها در خارج از شهر بیان می کند: شهربازی فعلی در زمان ساخت در خارج از شهر قرار داشت اما هم اکنون در منطقه شهری است و مشکلاتی را به وجود می آورد اما با درآمد ایجاد شده از محل این پروژه می توان شهربازی جدیدی در قسمت دیگری از شهر احداث کرد.

شفاف نبودن میزان کاربری فضاهای فرهنگی و تفریحی

«ابراهیم امانی» دیگر عضو شورای شهر بجنورد که هم اکنون مخالف بندهای قرارداد فعلی پروژه «رز» است یکی از دلایل اصلی مخالفت خود را شفاف نبودن میزان کاربری فضاهای فرهنگی و تفریحی این سرمایه گذاری برمی شمرد و می گوید: با اختصاص فضای 4 هکتاری شهربازی به این پروژه، ما یک فضای مناسب برای استفاده عموم مردم را از دست می دهیم اما در مقابل باید ببینیم چه چیزهایی به دست می آوریم.

وی ادامه می دهد: اگر قرار است 90 درصد این پروژه به فضای تجاری اختصاص یابد که مورد خوشایند سرمایه گذار برای سود بیشتر و شهرداری برای چرخاندن خود و پرداخت حقوق کارکنانش باشد این نمی تواند خواست مردم باشد و نیازهای آنان را برای داشتن خدمات عمومی شهری برطرف کند.

وی تصریح می کند: من با این که فضای عمومی شهربازی به یک فضای تجاری تبدیل شود و بعدها بورس مغازه راه بیفتد، مخالفم. وی اضافه می کند: قرارداد فعلی حتی آخرین قرارداد تهیه و ارائه شده از سوی شهردار، این موضوع را روشن نکرده است اما اگر قرارداد به گونه ای تنظیم شود که فضاهای عمومی و مورد نیاز مردم شهر از جمله شهربازی مدرن و مناسب، گالری، سینما، سالن همایش مناسب بین المللی و دیگر فضاهای عمومی مورد نیاز شهر در این مجموعه فراهم و در قرارداد به طور دقیق قید شود، آن زمان نظر دیگری خواهم داشت. وی خاطرنشان می کند: این موارد دغدغه مردم است زیرا آن ها یکی از فضاهای عمومی خود را از دست می دهند و زمانی این قرارداد می تواند به یک قرارداد برد- برد تبدیل شود که تمام این موارد دیده شود.

آسیب ندیدن دیگر قسمت پارک شهروند دیگر خواسته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بجنورد است و اظهار می کند: اگر قرار است بخشی از فضای پارک شهروند به این پروژه اختصاص یابد باید قرارداد به گونه ای تنظیم شود که دیگر قسمت های پارک آسیب نبیند نه این که در آینده بگویند باید از آب پارک، نمای پارک یا چشم انداز آن و غیره برای این پروژه استفاده شود و در غیر این صورت با این پروژه مخالفم، بنابراین در قرارداد باید کاور شدن ضلع این پروژه از سمت پارک لحاظ شود.

سرمایه گذار باید با افزایش تورم هزینه بیشتری پرداخت کند

«امانی» میزان سهم شهرداری در این پروژه را دیگر دغدغه خود و شهروندان اعلام می کند و می افزاید: سرمایه گذار باید با افزایش تورم هزینه بیشتری برای اجرای پروژه پرداخت اما نباید به این بهانه سهم شهرداری کاهش پیدا کند و این نیز جزو مواردی است که باید در قرارداد لحاظ شود اما هم اکنون وجود ندارد. وی با بیان این که با سرمایه گذاری به هیچ وجه مخالف نیست بلکه خواستار آن است، می افزاید: باید در کمیسیون ها به صورت تخصصی دغدغه های مردم در این پروژه دیده شود تا بعد بتوان به درستی در مورد انعقاد قرارداد آن تصمیم گرفت.

فضای کارگاهی شهربازی آسایش را از مردم می‌گیرد

موضوع پروژه «رز» طی روزهای گذشته به یکی از مباحث داغ فضای مجازی نیز تبدیل شده به گونه ای که بیشترین اظهار نظرهای مجازی این روزها در بجنورد به این موضوع اختصاص یافته است. موافقان از این سرمایه گذاری به عنوان یک فرصت طلایی نام می برند و در مقابل مخالفان از دست رفتن فضای پارک شهربازی را خسارت بزرگی برای شهر می دانند.«اعظم السادات افشین فر» عضو سابق شورای شهر بجنورد از جمله کسانی است که در فضای مجازی در مخالفت با این پروژه صحبت هایی را مطرح کرده است.

وی که مکان یابی پروژه را اصلی ترین دلیل خود می داند، می گوید: این پروژه مسکونی لاکچری و تجاری قرار است که در فضای شهربازی و پارک مهربانو ساخته شود اما در مقابل تخریب پارک مهربانو که محلی برای ورزش، تفریح و آسایش بانوان است چه مدت دیگر قرار است پارکی مناسب برای بانوان در مرکز شهر ایجاد شود؟

همچنین گفته می شود که وسایل شهربازی کهنه است؛ خب، به دنبال سرمایه گذار برای ایجاد شهربازی جدید باشند نه این که آن را به طور کامل از بین ببرند. «افشین فر» این نکته را نیز مورد تأکید قرار می دهد که مردم ما نباید هزینه زندگی لاکچری عده ای را بدهند و اگر برخی می خواهند زندگی لاکچری داشته باشند بروند زمین اش را بخرند و مجتمع های مسکونی لاکچری بسازند، مشکلی نیست، اما نه با زمینی که به فضای عمومی شهر اختصاص دارد.

وی خاطرنشان می کند: ساخت این پروژه یک سال و دو سال به طول نخواهد انجامید و بیشتر طول خواهد کشید و در این مدت فضای 4 هکتاری شهربازی به کارگاهی تبدیل می شود که آسایش مردمی را که به پارک می روند، خواهد گرفت.

نشست تعدادی از صاحب نظران با اعضای شورا در مورد «رز»

صبح روز گذشته شورای شهر بجنورد با دعوت از تعدادی از صاحب نظران و استادان حوزه شهری و سرمایه گذاری، نظرات آنان را در مورد پروژه سرمایه گذاری «رز» جویا شد.

در این جلسه مخالفان بر موضوع جانمایی نامناسب پروژه به عنوان بخشی از فضای تفریحی و عمومی شهر تأکید داشتند و این مکان را به هیچ وجه برای اجرای این پروژه مناسب نمی دانستند.

میزان سهم شهرداری در این قرارداد، نبود طرح توجیهی و پیوست های پروژه دیگر دلایل مخالفان بود. همچنین نیازسنجی نشدن شهر به افزوده شدن واحدهای تجاری در بجنورد با وجود دو مجتمع تجاری بزرگ در حال ساخت دیگر مورد مطرح شده از سوی مخالفان بود. از سوی مقابل شهردار بجنورد و رئیس شورای شهر و دیگر موافقان این پروژه نیاز شهرداری به درآمد پایدار با توجه به مشکلات اقتصادی، دست به نقد بودن سرمایه گذار، آورده هزار و 300 میلیاردی و تأثیر آن در ایجاد هزار و 500 شغل در شهر و حساب بانکی شهرداری بجنورد و منتفع شدن کسبه و تولید کنندگان ساختمانی استان را از مهم ترین دلایل موافقت خود برمی شمردند.

عمل به شعار پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذار و تشویق دیگر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استان، شوک مثبت اقتصادی به وجود آمده به نفع شهر بجنورد و استفاده از آن برای احداث پارک های دیگر در شهر، دیگر دلایل مطرح شده از سوی موافقان این پروژه بود.

منافع شهر و شهرداری در خطر است

«ابوالقاسم حسینی» مدیرعامل سازمان مردم نهاد پیشرفت و توانمندسازی خراسان شمالی مطلبی را در خصوص پروژه «رز» برای روزنامه ارسال کرد که در ادامه آن را می خوانید:

با توجه به شرکت کردن در جلسه کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر و استماع همه نظرات موافقان و مخالفان طرح و این که قریب به اتفاق با اصل سرمایه گذاری موافق بودند و فقط بر سر مسائل کارشناسی نشده قرارداد اختلاف نظر داشتند لازم می‌دانم مطالبی را در مورد سرمایه گذاری مطرح کنم. حتماً در مطالب بنده جای نقد و بحث وجود دارد که بنده اعلام آمادگی می کنم به دور از فضای تهمت و افترا در مورد مطالب ذیل با هریک از منتقدان مناظره کنم.

در این قرارداد حتماً باید منافع 3 گروه حفظ شود:اول منافع شهروندان: در ازای این که قرار است 40000 متر مربع فضای تفریحی از 250000 نفر گرفته شود چه امکاناتی و در کجا و به چه مساحتی به مردم ارائه می‌شود؟ (اصل بر حفظ منافع مردم)

دوم منافع شهرداری: آقای شهردار اذعان داشتند که 3 کارشناس رسمی قیمت زمین شهربازی و هزینه تامین پروانه ساخت را 240 میلیارد برآورد کردند و آورده طرف مقابل 1750 میلیارد تومان تعیین شده که بر اساس اصل توازن سهم شهرداری 22.75 درصد می‌شود.

ما به نظر 3 کارشناس رسمی دادگستری احترام می‌گذاریم ولی یک سوال اساسی بدون جواب باقی می ماند که برای پروژه ای که حتی یک شیت دیتیل معماری هم ندارد چگونه حدود هر متر مربع 9 میلیون تومان هزینه ساخت را در قرارداد محاسبه می کنند و به عنوان یک اصل برای سایر محاسبات در نظر می‌گیرند و بر چه اساسی در قرارداد مستند واقع شده است؟سوال من از آقای شهردار و سرمایه گذار محترم این است که آیا هزینه ساخت پارکینگ که بخش قابل ملاحظه ای از کل پروژه را دربر می‌گیرد با هزینه ساخت واحد فوق لاکچری برابر است؟

آیا هزینه ساخت واحدهای تجاری که این مورد هم بخش اعظمی از پروژه را در بر می‌گیرد با آن واحد لاکچری یکی است؟ قاعدتاً برای همگان روشن است که چنین نیست.اگر به موضوع سرمایه گذاری دقیق و ریز نگاه کنیم حتماً منافع شهرداری از این مقداری که در قرارداد آمده است بیشتر می‌شود.

الباقی مفاد قرارداد بعد از تامین منافع هر 3 گروه از قرار زمان قرارداد، زمان های اجرایی، نوع مصالح و متریال و سایر مفاد حقوقی قابل حل است.

من از همه عزیزان و دلسوزان شهر خواهشمندم که شهر خودمان را عزت ببخشیم. البته حفظ منافع سرمایه گذار نیز باید در قرارداد لحاظ شود که فعلاً منافع شهر و شهرداری در خطر است.

195364