نمره والدین به دیکته بهداشتی در مدارس بجنورد

در سومین روز از بازگشایی مدارس به چند مدرسه در شهر بجنورد رفتیم تا از وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استقبال از کلاس های حضوری مطلع شویم.

به گزارش پرسون؛ ساعت 7 دانش آموزان یکی از مدارس دولتی در حال رفتن به مدرسه بودند، ترافیک سنگین خودروها در مقابل مدرسه ایجاد شده بود، زیرا به جای سرویس های مدارس، والدین فرزندان خود را به مدرسه می آوردند. در این مدرسه ورود والدین به ساختمان آموزشی و اداری ممنوع بود، مقابل در دستگاه اتوماتیک ضدعفونی گذاشته شده بود و هیچ کس بدون ماسک اجازه ورود نداشت.

نیروی پشتیبانی مدرسه با دستگاه تب سنج دمای بدن دانش آموزان را کنترل می کرد. صندلی ها با فاصله چیده شده و صندلی هایی که نشستن روی آن ها ممنوع است با چسب های قرمز مشخص شده بود.البته در این مدرسه جای خالی برخی دانش آموزان دیده می شد، دانش آموزانی که والدین آن ها تحصیل مجازی را ترجیح می دهند.

چند صد متر پایین تر یک مدرسه پسرانه قرار داشت، سختگیری ها در این مدرسه مانند مدرسه قبل نبود، والدین حتی بدون ماسک می توانستند وارد مدرسه شوند و به دفتر مدیر و معلمان بروند. تعداد دانش آموزانی که به مدرسه می رفتند در یک ربع انتظار خبرنگار ما کمتر از تعداد انگشتان یک دست و سردی کلاس های حضوری در این مدرسه مشخص بود.

یکی از والدین کنار در مدرسه ایستاده بود، او در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا فرزند خود را به مدرسه آورده اید؟ گفت: هنوز برای حضور فیزیکی فرزندم در کلاس درس مطمئن نیستم برای همین امروز آمده ام تا ببینم وضعیت رعایت دستورالعمل ها چگونه است.وی با بیان این که چندان از رعایت دستورالعمل های بهداشتی این مدرسه رضایت ندارم، ادامه داد: با این وضعیت از آموزش مجازی استفاده می کنیم.«عین بیگی» یکی از والدین هم اعلام کرد: امسال فرزندم را به مدرسه نمی فرستم و خودم به او آموزش می دهم زیرا سلامت او ارزشمند تر از دانشش است.

ورودی چند مدرسه غیر دولتی توسط یک میز مسدود شده بود و فقط دانش آموزان اجازه ورود داشتند، در عین حال تعداد مدارسی که ورود برای همه آزاد بود، بیشتر بود. به گزارش خبرنگار ما از یکی از مدارس حاشیه شهر، با این که تمام دانش آموزان در این دبیرستان مقطع اول ماسک زده بودند اما فاصله اجتماعی اصلاً رعایت نشده بود و از ضدعفونی دست ها هم خبری نبود و دانش آموزان نیز رغبت چندانی برای رعایت موارد بهداشتی نداشتند. به گزارش خبرنگار ما، با این که در این مدرسه نیز کلاس ها زوج و فرد شده بود اما تراکم جمعیت در آن ها بالا و این امر موجب دغدغه والدین شده بود.«مرتضوی» یکی از دانش آموزان بجنوردی هم در تماس با تحریریه روزنامه خراسان شمالی اعلام کرد که دستورالعمل های بهداشتی در کلاس درس آن ها رعایت نشده بود و با این که مدرسه اش غیردولتی و شهریه زیادی دریافت کرده است اما از شیفت بندی کلاس ها خبری نبود.

این دانش آموز با ابراز نگرانی از این موضوع، اضافه کرد: با این وضعیت خانواده ام اجازه حضور در کلاس را به من نخواهند داد، با این که به شدت علاقه مند به حضور در مدرسه هستم.یکی از والدین با گلایه از ساعت های طولانی آموزش، گفت: پسرم شیفت بعد از ظهر است و از ساعت 12 تا 17 باید در مدرسه حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: قرار بود ساعت های آموزشی کوتاه باشد اما بسیار طولانی شده است.کشمکش بین آموزش حضوری و غیرحضوری، رعایت نشدن دستورالعمل ها از سوی برخی مدارس و نبود اطمینان از سوی خانواده ها موجب سردی آموزش حضوری شده است. البته برخی معتقدند که مدارس نسبت به گذشته در رعایت اصول بهداشتی حرفه ای تر عمل می کنند و برخی نیز بر این باورند که عادی شدن بیماری موجب سهل انگاری بیشتر در این خصوص می شود.

195206