رییس کمیسیون سلامت شورای شیراز خواستار شد:

مشارکت شیرازی‌ها در کاهش تولید پسماندهای خانگی

رییس کمیسیون سلامت شورای شیراز خواستار مشارکت و همراهی بیشتر مردم در حوزه ارتقا خدمات شهری شد و بیان کرد: باید در راستای مدیریت و کاهش تولید پسماندهای خانگی گام برداریم و احاد جامعه نسبت به اهمیت زباله به عنوان طلای کثیف آگاهی بیشتری یابند.

فارس _سایت خبری پرسون : علی ناصری سه شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری سازمان پسماند را یکی از مهم ترین و تاثیرترین سازمان های 12 گانه مجموعه شهرداری شیراز برشمرد که با یش از 3 هزار نیرو حضور نقش پررنگی در خدمترسانی به شهروندان دارد و خاطر نشان کرد: نوع نگاه به سازمان پسماند در گذر زمان شاهد تحولات اساسی و بنیادینی شده است و نقش این سازمان در بهبود شاخصه های محیط زیستی به ویژه در زمینه آب و خاک مشهود است.
وی در ادامه به الزام پیاده سازی طرح جامع و طرح تفطیلی برای شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند اشاره کرد وگفت: از سال 86 تا 88 تدوین طرح جامع مدیریت پسماند در دستور کار این سازمان قرار گرفت و در سال 88 در 5 جلد به تصویب رسید. درآن زمان قرار بر این بود طرح جامع تفصیلی هم بررسی و تصویب شود اما به دلایلی به تعویق افتاد و در نهایت در سال گذشته در 13 بند و 85 شرح خدمات به تصویب رسید.
ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه 5 شهرداری در ادامه بیان داشت: طرح تفصیلی از مرحله تفکیک در مبدا تا یک مرحله پس از دفن زباله را شامل می شود که با تلاش و پیگیری های کمیسیون سلامت مورد در صحن شورا و فرمانداری شیراز نیز مورد تصویب قرار گرفته است.
دکتر ناصری با اعلام این خبر که شیراز تنها شهری در کشور است که طرح های جامع و تفصیلی را به تصویب رسانده و اجرای ان را در دستور کار دارد اظهار داشت: در کلانشهر شیراز روزانه 1100 تن پسماند خانگی، 6500 تن پسماند ساختمانی تولید می شود. همچنین مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از 919 مرکز درمانی و پزشکی و دندان پزشکی روزانه 7 تا 14 تن پسماند عفونی را به شیوه های بهداشتی جمع اوری می کند.
این مقام مسئول خواستار تلاش های گسترده و فرهنگ سازی مضاعف در راستای کاهش تولید انواع پسماندها شد و خاطر نشان کرد: طرح های جامع و تفصیلی برای مدیریت همه پسماندها شیوه نامه و راهکارهایی علمی را در اختیار ما قرار می دهند و باید به اهمیت واقعی زباله به عنوان طلای کثیف اشراف یابیم.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز تفکیک زباله در مبدا را گامی بلند در حوزه مدیریت پسماند ارزیابی کرد و بیان داشت: با وجود همه تلاش های و قدم های مثبتی که در سازمان پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز برداشته شده هنوز در شرایط مطلوبی قرار نداریم و باید با اجرای روش های زیربنایی نظیر فرهنگ سازی، راهکارهای اموزشی، طرح های تشویقی و بهره برداری از همه ظرفیت های موجود به نحو بهینه ای از ظرفیت ها بهره برداری کنیم.
دکتر ناصری با اشاره به اقداماتی که در حوزه فرهنگسازی صورت گرفته اظهار کرد: باید در زمینه نیل به مدیریت واحد شهری تلاش کنیم؛ همچنان که در زمینه اطلاع رسانی و اموزش با خلاهایی روبرو هستیم و باید در زمینه های فرهنگ سازی و اموزش های شهروندی در حوزه پسماند گام های استوار تری برداریم. در همین راستا در بودجه سال 99 با هماهنگی های به عمل آمده با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بودجه های اموزشی و فرهنگسازی به صورت مستقل در اختیار معاونت ها به صورت مستقل قرار گرفته تا بیدن وسیله شاهد رونق بیشتر مبانی اموزشی و فرهنگسازی در حوزه های مختلف باشیم.
وی در ادامه از همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف برای خدمترسانی به شهروندان در کلانشهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: تفاهمنامه های چند جانبه ای برای بهبود شاخصه های محیط زیستی و بهبود سرانه سلامت در کلانشهر شیراز در حال شکل گیری و تدوین می باشد و تا بحال شاهد تعاملات سازنده شورا و شهرداری با دستگاه هایی نظیر دادگستری، بهزیستی، هلال احمر، علوم پزشکی و تعدادی دیگر از ارگان ها بوده ایم.
دکتر ناصری در پایان گفت: این سلسله نشست های کارشناسانه تا رسیدن به نقطه مطلوب که در شان کلانشهر شیراز باشد ادامه خواهد داشت و امیدواریم و با توسل به راهکارای علمی و عملی نقش مثبتی در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان داشته باشیم.

نوا نیکو _استان فارس

194858