انرژی اتمی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس انرژی هسته ای را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

قنادباشی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

برجسته سازی فعالیت هسته‌ای ایران توسط رژیم صهیونیستی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: در حال حاضر انرژی هسته‌ای بر کارهای علمی، پژوهشی، کشاورزی اثرگذار است. رژیم صهیونیستی فعالیت هسته‌ای ایران را برجسته می‌کند، تا از افزایش توانایی‌های کشور جلوگیری کند. آنها نگران افزایش قدرت ایران در منطقه به ضرر خود هستند.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

آژانس بر سر دو راهی ایران و آمریکا

روابط ایران و آژانس زمانی دچار مشکل می‌شود که آژانس وارد موضع‌گیری‌های سیاسی می‌شود. آژانس تحت فشار آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهای ذی‌نفوذ مواضعی را اتخاذ می‌کند که بوی سیاسی می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد روابط خوبی که بین ایران و آژانس وجود دارد و همکاری‌هایی که در طول تاریخ آژانس بی‌نظیر است، متوقف می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان موجود هستند و در حال ضبط هر آنچیزی هستند که می‌خواهند اما آژانس تا سه ماه، قادر به دسترسی به اطلاعات آن نیست. اگر برجام بازگردد، این اطلاعات به آنها تحویل داده خواهد شد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: مسئولین به جای وعده دادن باید به فکر مردم باشند. خط فقر در سال۱۳۹۲ حدود 2 میلیون تومان بود ولی امروز به 10 میلیون تومان رسیده است.
برخی رسانه های خارجی در هفته گذشته درباره نشستی که قرار است اوایل اوریل (اواسط فرورین 1400) از سوی ایران و آژانس برگزار شود گمانه زنی کرده اند که این نشست برای بحث درباره ''موضوعات جدید فنی'' است. این در حالی است که نماینده ایران در آژانس در سخنان خود در شورای حکام به صراحت اعلام کرده است این نشست در ادامه تعاملات فنی ایران و آژانس است که از دو سال پیش وجود داشته است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی تصمیمات جلسات شورای عالی امنیت ملی و تاکید بر اجرای قانون اقدام راهبردی بیان کرد که سازمان خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند و مصوبه مجلس در حال اجرا است.
سخنگوی سابق وزارت خارجه در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

فصل جدیدی از توافقات ایران و آژانس/ مهلت سه ماهه به اعضای 1+5

نتیجه سفر دبیرکل آژانس به ایران و مذاکراتی که انجام شد این بود که ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی را عملی خواهد کرد و پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند اما برای این‌که آن‌ها بهانه‌ای نداشته باشند و زمینه کافی برای هماهنگی‌های لازم برای لغو تحریم‌ها را فراهم کنند سه ماه به آژانس مهلت داده شد. در طی این مدت جمهوری اسلامی ایران کار نظارت را بر عهده می‌گیرد و دوربین‌ها این نظارت را انجام می‌دهند اما اطلاعات آن را در اختیار آژانس قرار نخواهیم داد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پرسون؛

ماهیت توافق ایران با آژانس توقف پروتکل الحاقی است

از این پس بازرسان آژانس این اختیار را نخواهند داشت که به صورت سر زده از سایت‌های هسته‌ای بازدید کرده و آن‌ها را بررسی کنند و تنها توافقی که با آقای گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی صورت گرفته این است که دوربین‌ها روشن و فعال باشند و به نوعی بر مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ما که نوعی از کاهش تعهدات را نیز در ذات خود به همراه دارد، نظارت داشته باشند.
رییس سازمان انرژی اتمی در مجلس گفت: در صورتی که در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود واکنش مناسبی نشان خواهیم داد.
رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس با اشاره به درز نامه های محرمانه ایران به آژانس بین المللی اتمی گفت: شفاف سازی و استفاده از ابزار های حقوقی بین المللی برای مقابله با انتشار اخبار دروغ و تحریف آلود می تواند جلوی این روند نادرست را بگیرد.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس خبر داد:

تشکیل تیم راستی آزمایی برای رصد توقف پروتکل الحاقی

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به توافق دولت و آژانس و تصمیم مجلس، گفت: کمیسیون امنیت ملی در همین راستا جلسه‌ای را برگزار کرد و مقرر شد تا تیم راستی آزمایی برای نظارت بر روند اجرای کامل قانون لغو تحریم ها تشکیل شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را (در زمینه نحوه اجرای قانون راهبردی لغو تحریم ها ) حل کنند تا نشان‌دهنده دوصدایی نباشد.