انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: با گذشت بیش از ۶ سال از مطالبات ۱۲۳ میلیون دلاری طلب شرکت پتروشیمی جم نه تنها پرداخت نشده است، بلکه پتروشیمی جم نیز اقدام حقوقی و قضایی علیه طرف تجاری و ضامن در خصوص تعیین تکلیف بدهی‌ها انجام نداده است.
اگرچه ایران با توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید،‌ظرفیت تولید گاز خود را به یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده اما افزایش بی رویه مصرف گاز در کشور و تزریق ۸۱۰ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری در نخستین روز از زمستان، ‌زنگ خطر مصرف را در کشور به صدا درآورده است.
نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی از عدم راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی پالایشگاه پارسیان که چندین سال است در پیشرفت ۹۹ درصد باقی مانده، انتقاد کرد.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که برای بررسی وضعیت بازار جهانی نفت به مسکو سفر کرده است، گفت: در دیدار با مقامات روسیه، برای توسعه همکاری های فنی در حوزه نفت و گاز با این کشور توافق کردیم.
آلودگی هوا در نیمه دوم هر سال در حالی مهمان کلان‌شهرهای کشور می‌شود که چند سالی است بنزین در این شهرها با استاندارد یورو ۴ و ۵ توزیع شده است؛ از همین رو به نظر می‌رسد این خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده هستند که با احتراق ناقص، ‌حتی سوخت استاندارد را تبدیل به آلودگی می‌کنند.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با پرسون:

لزوم ارائه راهکار درآمدی برای بودجه از سوی نمایندگان مجلس/ بازار نفتی رو به رونق قرار دارد

نفت به عنوان مهم ترین درآمد ایران به حساب می آید، چه در رژیم طاغوت و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودجه کشور براساس درآمد نفتی محاسبه می شد.
قیمت نفت در معاملات هفته گذشته رشدی بیش از چهار درصد را تجربه کرد تا امیدها برای تثبیت قیمت در کانال ۵۰ دلاری بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: دولت پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر خروج منابع مالی صنعت برق از مسیر تبصره ۱۴ را در لایحه بودجه پیش بینی کرده است.
دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان در گفتگو با پرسون:

خودکفایی در بخش نفت و گاز راه خنثی سازی تحریم‌ها

تا زمانی که تلاش نکنیم در بخش نفت و گاز خودکفای داخلی شویم، نمی‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. ما نباید نفت خام و میعانات گازی را صادر کنیم یعنی باید آنقدر پالایشگاه و پتروشیمی بزنیم که بتوانیم محصول نهایی داشته باشیم. از طرفی باید در بخش کشاورزی، بخش دارو و تجهیزات پزشکی به قدری پیشرف کنیم که تحریم‌ها را خنثی کنیم.
رییس جمهوری گفت: درامد نفتی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به کمتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید ما با این وجود صف‌های طولانی و بحران کالا نداریم.
نتیجه خرابی نازل‌های پمپ بنزین و ضعف در نظارت؛

بخار شدن میلیاردها تومان بنزین در جایگاه های سوخت

با احتساب هدررفت نیم لیتر بنزین از محل خرابی نازل‌های پمپ‌ها که به دستگاه قطع‌کن اتوماتیک مجهز نیستند، می‌توان به آمار ناراحت‌کننده‌ای رسید؛ بخار ۲ هزار میلیارد تومان در سال!