صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

هر چند فعالین این صنعت علت این موضوع را کمبود نهاده دامی و عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده عنوان می‌کنند اما برخی مسوولان اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را علت کمبود نهاده دامی می‌دانند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: نمی‌توان گفت که در بازار لوازم خانگی گرانفروشی داریم بلکه به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و بالا رفتن قیمت تمام شده، شاهد «گرانی» کالاها هستیم.
نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: به دلیل عدم برنامه ریزی درست در ماه های قبل و عمل نکردن به وعده ها در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی، قیمت مرغ افزایش پیدا کرده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در مدیریت کشور، گفت: با تایید وجود برخی نارسایی ها در مدیریت کشور گفت: جامعه ما به دلیل اینکه فرصت کمی در تجربه حکومت داری داشته است، در عرصه مدیریت به مشکلاتی بر خورد کرده است.
یک فعال صنعت پوشاک با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا و گرانی کالاها، فروش پوشاک بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است، گفت: صادرات پوشاک تقریبا به صفر رسیده است.
سخنگوی گمرک گفت: هشت میلیون تن کالا در بنادر، لنگرگاه‌ها و گمرکات مختلف کشور مدتهاست دپو شده و با تخصیص و تامین ارز، عمده این کالاها قابل ترخیص هستند.
پرونده ویژه؛ قیمت گذاری خودرو/ 4

زاوه: تورم دلیل گرانی خودرو است

یک کارشناس صنعت خودرو راه حل خروج از مشکلات اقتصادی کشور را ترمیم مشکلات کلان اقتصادی دانست و گفت: برای رسیدن به روزهای بهتر باید از روزهای سختی عبور کنیم.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۴۶۸ هزار و ۶۹۹ دستگاه انواع خودرو از سوی خودروسازان داخلی در پنج ماه نخست امسال است؛ آماری که با وجود تداوم کرونا و تحریم‌ها، در هم‌سنجی با پارسال ۲۳.۴ درصد رشد داشته است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: قیمت پایین قطعات دست دوم که بعضاً غیر استاندارد هستند مشکلات زیادی را برای تعمیرکاران و مردم به وجود آورده است به نحوی که بعد از نصب این قطعات خودروها به سرعت خراب شده و مردم مجبورند باز برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنند.
رییس کل گمرک ایران از ارائه اولین لیست کالاهای رسوب شده در گمرک به بانک مرکزی خبر داد و گفت: با مجوز وزارت صمت، صاحبان مواد اولیه تولیدی که دارای کد رهگیری بوده و متقاضی ارز نیستند، می‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت مطرح‌ کرد:

احتمال ریزش شدید قیمت خودروها

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با بیان اینکه بازار خودرو، شرایط طبیعی ندارد، پیش‌بینی‌کرد در هفته‌های آینده با ریزش شدید قیمت خودروها مواجه خواهیم شد.

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان خواستار افزایش قیمت کارخانه ای خودرو با فرمول عرضه چهارچرخ ها ۵درصد زیر نرخ بازار شدند اما از آن جا که این سیاست موجب افزایش قیمت می شود کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به صراحت با آن مخالف کردند.
لطیفی با توجه به ورود غیرقانونی قاچاق یا نشان دادن کالایی به جای کالای دیگر اظهار داشت: با هوشمند‌سازی به دنبال آن هستیم که بتوانیم قاچاق کالا را به حداقل برسانیم اما آنچه که در بازار اهمیت بیشتری دارد است در بازار چه کالایی به چه میزان مصرف و در چه محاسب مصرفی باید طراحی، رصد و تامین شود.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است؛ با این وجود تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.