بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

یعنی وقتی کسری داریم که متغیر مخرجش مبهم و پیچیده و تصادفی است، خود کسر می‌تواند تغییرات شدیدی حتی در اثر شوک‌های کوچک به یکی از متغیرهای مخرج داشته باشد و میانگینش هم رابطه سر راستی با متغیر داخل مخرج ندارد!
شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس از زیرمجموعه‌های غیرمستقیم بانک پارسیان با پذیرش و درج نماد اپال در صف عرضه اولیه و ورود به بازار سهام قرار گرفت.
شروع سبز و رشد یک‌دست اولین روز هفته

بازگشت شاخص هم‌وزن به کانال صعودی

در پایان معاملات امروز بازار سهام، افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث رشد ۲٫۸۴ درصدی شاخص کل شد و شاخص هم‌وزن نیز بعد از یک هفته روند نزولی امروز بیش از نیم درصد رشد کرد.
بانک مرکزی به منظور رفع تعهد ارزی صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ به صادرکنندگان مهلت داد تا بتوانند تا اطلاع ثانوی، ارز حاصل از صادرات خود را به صرافی‌های منتخب دو بانک بفروشند.
از دهه‌های گذشته نسخه‌های مختلفی برای ساماندهی بازار خودرو از جمله قیمت و تولید پیچیده شده است، زمانی حواله حرف اول را می‌زد و در ابتدای دهه ۷۰ نیز قرعه‌کشی خریداران نهایی را مشخص می‌کرد. همان روندی که طی ماه‌های گذشته دوباره در دستور کار خودروسازان قرار گرفته و خریداران خودرو از میان گوی‌هایی که می‌چرخد، شناسایی می‌شوند.
با شروع معاملات این هفته از بازار سهام تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز و همچنین گروه‌های خودرویی افزایش یافت و شاخص کل تحت تاثیر افزایش تقاضا ۲٫۵ درصد رشد کرد.
آمار صادرات غیرنفتی کشور در شهریور ماه کمی بهبود یافته و رئیس کل بانک مرکزی از افت فشار پول پرقدرت و بازگشت یک سوم تعهدات ارزی کشور خبر داده است. آیا این سه سیگنال قادر به آرام کردن نوسانات بازار ارز هستند؟
بازگشت تقاضا به نمادهای شاخص‌ساز

مثبت شدن شاخص هم‌وزن بعد از یک هفته

با شروع معاملات این هفته از بازار سهام، تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز افزایش یافت و شاخص هم‌وزن بازار بعد از یک هفته مثبت شد و این نشان از کلیت مثبت بازار دارد.
خبر کرونا گرفتن ترامپ، موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا ۴/ ۱ درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود سه درصد کاهش یافت. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت. قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت.
پرسون قصد دارد طی پرونده ویژه خبری عملکرد و نقش دولت را در هیاهو اخیر بازار بورس بررسی کند. این گزارش اولین قسمت از این پرونده خبری است.
در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل بورس تهران پس از رسیدن به کف سه ماهه، مسیر صعودی را برگزید و با رشد ۱۰ هزار و ۴۷۳ واحدی (معادل ۷/ ۰ درصد) بار دیگر به کانال ۵/ ۱ میلیون واحد بازگشت.
رئیس دفتر رئیس جمهور:

دولت در بورس دخالت نمی‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دولت در بورس دخالت نمی‌کند، اما وظیفه صیانت و مراقبت از سرمایه‌های خرد را دارد تا نفوذی‌ها کاری نکنند که سرمایه‌های خرد متضرر شود ما از بورس حمایت کرده و آن را رها نمی‌کنیم. کسی که فکر می‌کند دولت روزانه باید در بورس دخالت کند از ساز و کار بورس آگاهی ندارد.
شاخص کل بازار امروز در حالی در نهایت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت که ۸۰ درصد خرید امروز بازار توسط سهامداران حقیقی انجام و شد و حقوقی‌ها زیاد به حمایت پایند نبودند.
افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز

خودرو بیشترین متقاضی را دارد

روز گذشته ارزش صف‌های فروش بازار سهام ۸۰ درصد کاهش داشت و ارزش معاملات نیز به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان بازگشت که از نشانه‌های بهبود بازار سهام است. اما امروز روند بازار چگونه خواهد بود؟
در پایان معاملات امروز بازار سهام هم‌زمان با افت ۱٫۵ درصدی شاخص کل ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی نیز ۲ درصد ریزش کرد.
مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ یا واکنش بازارهای جهانی به مناظره دیشب یا اظهارات حمایتی روز گذشته وزیر اقتصاد یا اظهارات دیروز سخنگوی دولت درباره بورس؛ کدام یک برای سهامداران احتمالا مهم‌تر باشد؟ مروری بر واکنش آنها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد هیچ کدام به اندازه مشخص شدن تکلیف وزارت صمت اهمیت نداشته است.
بازار سهام امروز با افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز شروع به کار کرد و کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را پس گرفت، اما در ادامه روند معاملات به دلیل فشار عرضه دوباره ریزش کرد و به یک میلیون و ۴۹۵ هزار واحد رسید.
از اواخر سال ۹۸ بازار سرمایه روی دیگری از خود را به مردم نشان داد. نقدینگی بالا، رکود در بازار‌های موازی، مسیر ناهموار نقدشوندگی آن بازارها، نوسان نرخ ارز، حواشی بازار مسکن و خودرو و حمایت تمام‌عیار مقامات مسوول کشور از بورس بخش عمده‌ای از نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت بازار سهام هدایت کرد و افراد زیادی با توجه به وضعیت اقتصادی برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار سرمایه شدند.