حافظه شما برای به خاطرسپاری کلمات چگونه عمل می‌کند؟

هزاران کلمه ریز و درشت در بانک‌ حافظه ما انباشته شده‌اند و فقط منتظرند به سرعت برداشته شوند و در جملات قرار گیرند. اما همیشه برای ما جالب است بدانیم چگونه این اتفاق می افتد؟
تصویر حافظه شما برای به خاطرسپاری کلمات چگونه عمل می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در مطالعه جدیدی بر بیماران صرعی و داوطلبان سالم، محققان موسسه ملی بهداشت دریافتند که مغز ما ممکن است بعضی کلمات رایج و معمول را خیلی بیشتر از دیگران حذف کند.

با ترکیب تست های حافظه، ضبط امواج مغزی و بررسی میلیاردها کلمه منتشر شده در کتاب ها، مقالات خبری و صفحات دایره المعارف اینترنتی، محققان نه تنها نشان دادند که مغز چگونه ممکن است کلمات را به خاطر بیاورد، بلکه خاطرات تجربیات گذشته ما را نیز در خاطر نگه دارد.

حافظه شما برای به خاطرسپاری کلمات چگونه عمل می کند؟

کلمات به یاد ماندنی

یک روان شناس شناختی Weizhen (Zane) Xie می گوید : نتایج ما از این ایده پشتیبانی می کند که خاطرات ما به شبکه های عصبی متصل می شوند و مغز ما آنها را جست و جو می کند؛ درست همان طور که موتورهای جست و جو، اطلاعات را در اینترنت ردیابی می کنند.

هنگامی که دکتر زی و همکارانش نتایج آزمایشات را بررسی کردند، دریافتند بیماران بدون توجه به نحوه جفت شدن کلمات، بعضی کلمات را بیشتر از دیگران به خاطر می آورند.

برقراری ارتباط بین کلمات

برای سال‌های متمادی دانشمندان فکر می‌کردند یادآوری موفقیت‌آمیز کلماتی که به صورت جفت هستند به این معناست که مغز فرد در طول یادگیری ارتباط قوی بین دو کلمه برقرار می‌کند.

دکتر زی پس از گذراندن سال‌ها مطالعه معتقد است خلق و خو، عادات خواب، میزان آشنایی و خاطرات ما نقش مهمی در مورد اینکه ما چه کسی هستیم و چگونه مغزمان کار می کند دارند.
با وجود این، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهم در مورد حافظه این است که مردم اغلب چیزهای مشابه را به روش‌های مختلف به خاطر می‌آورند؛ چیزی که مقایسه عملکرد افراد در تست‌های حافظه را برای محققان دشوار می‌کند.

حافظه شما برای به خاطرسپاری کلمات چگونه عمل می کند؟

چهره های به یادماندنی

در یک مجموعه از مطالعات بیش از ۱۰۰۰ داوطلب سالم، دکتر بینبریج و همکارانش دریافتند بعضی چهره ها به یاد ماندنی تر از دیگران هستند. در این آزمایش‌ها به هر داوطلب یک جریان ثابت از چهره‌ها نشان داده و از آنها خواسته شد مشخص کنند چه زمانی یکی از چهره‌های قبلی را شناسایی کرده‌اند.

به عقیده دکتر بینبریج یافته هیجان‌انگیز آن است که تصاویری از افراد یا مکان‌ها وجود دارد که ذاتاً برای همه افراد به یاد ماندنی هستند؛ حتی اگر هر یک از ما چیزهای مختلفی را در زندگی خود دیده‌ باشیم. به این ترتیب می توانیم از قبل بدانیم که مردم احتمالاً چه چیزهایی را به خاطر می آورند یا فراموش می کنند.

چگونگی به خاطر آوردن کلمات

خاطرات کلماتی که ما استفاده کرده‌ایم شبیه نقشه‌های اینترنت یا ترمینال فرودگاه هستند، با کلمات به یاد ماندنی‌تر به‌عنوان نقاط بزرگ و بسیار پرترافیک که به نقاط کوچک‌تری متصل می‌شوند و کلمات کمتر به یاد ماندنی را نشان می‌دهند. می توان گفت کلید درک کامل این موضوع این بود که بفهمیم چه چیزی کلمات را به هم متصل می کند.

نتایج نشان می‌دهد مغز افراد زمانی که سعی کردند یک کلمه را به صورت جفتی و دو تایی به خاطر بیاورند، کاری مشابه انجام داده‌اند، و ما فکر می‌کنیم زمانی که بسیاری از تجربیات گذشته خود را به خاطر می‌آوریم، ممکن است این اتفاق بیفتد

این تیم در حال حاضر در حال بررسی راه هایی برای ترکیب نتایج و مدل کامپیوتری خود در توسعه تست های حافظه برای بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل هستند.

منبع: همشهری آنلاین

669200