لایحه‌ای که نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد

اگر لایحه جدید به تصویب سنا و امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد و مورد اجرا قرار گیرد، بسیاری  از جمله دانشجویان معترض در دانشگا‌ه‌های آمریکا به اتهام یهود ستیزی تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند و در آینده هر اعتراض دانشجویی به سیاست ها و جنایت های اسرائیل و صهیونیسم مشمول این قانون خواهد بود.
تصویر لایحه‌ای که نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، جمیله کدیور در یادداشتی نوشت: هرچند به کارگیری عنوان«یهود ستیزی» (anti-Semitism) از سوی محافل صهیونیستی و دولتمردان اسرائیلی برای مقابله با انتقادات و منتقدین خود طی دهه های اخیر کم نبوده، ولی از بعد از عملیات ۷اکتبر و در پی آن حمله اسرائیل به غزه و شدت گرفتن جنایت های رژیم صهیونیستی، اعم از کشتار، تخریب اماکن و تحمیل گرسنگی به فلسطینیان ساکن در این منطقه، انتقادات و اعتراضاتی که نسبت به عملکرد اسرائیل در غزه شده، از سوی دولتمردان اسرائیل تحت عنوان «یهود ستیزی» تعریف شده و تلاش هایی برای محدود کردن انتقادات و اعتراضات زیر چتر مبارزه با یهود ستیزی به عمل آمده است.

استعمال این عنوان توسط مقامات اسرائیلی و حامیان غربی، حد و مرزی برای خود قائل نبوده و نیست؛ هم شامل اعتراضات مردم عادی در طرفداری از فلسطین می شود و هم انتقادات چهره های سیاسی و حتی مسئولان سازمان های بین المللی در سطح دبیرکل سازمان ملل از جنایات اسرائیل را شامل می شود و هم شامل افرادی چون غسان ابوسته، جراح مشهور فلسطینی - بریتانیایی می شود که به خاطر پستی در شبکه‌های اجتماعی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را با آدولف هیتلر رهبر نازی‌های آلمان همسان دانسته، یهود ستیز معرفی و از ورود او به آلمان و فرانسه برای انجام سخنرانی ممانعت می شود. به عبارتی، یهود ستیزی به ابزار سیاسی مقابل هر کسی که به انتقاد از اسرائیل و جنایت هایش می پردازد و حربه ای برای بی اعتبار کردن مخالفان تبدیل شده است.

با بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی دانشگاههای آمریکا در طرفداری از فلسطین و علیه جنایتهای اسرائیل در غزه طی هفته های اخیر که حتی با سرکوب خشن پلیس و نیروهای ضد شورش و گارد ملی و تعلیق و اخراج برخی دانشجویان هم آرام نشد و دامنه آن به برخی مدارس آمریکا و دانشگاههای سایر مناطق جهان نیز کشیده شد، تلاش های بیشتری برای مقابله با اعتراضات در آمریکا به جریان افتاد.

در ابتدا تلاش کردند این اعتراضات را که با شعارهایی در حمایت از آزادی فلسطین و درخواست توقف همکاری دانشگاه‌های آمریکا با اسرائیل و پایان دادن به سرمایه‌گذاری در اراضی اشغالی یا شرکت‌های حامی اشغالگری همراه بود، به عنوان طرفداران حماس معرفی کنند. در ادامه بر طبل یهودستیزی این اعتراضات کوبیدند و دانشجویان متهم به یهود ستیزی و نفرت پراکنی علیه یهودیان شدند، در حالی که در بین معترضان و سازمان دهندگان اعتراضات، تعداد زیادی از دانشجویان یهودی ضد صهیونیست و ضد اسرائیل حاضر بودند.

در آخرین اقدام، تلاش برای قانونی کردن اقدامات برای مقابله با این اعتراضات تحت لوای مقابله با یهود ستیزی و تلاش برای وارد کردن آن به قوانین فدرال، از طریق "قانون آگاهی از یهودستیزی ۲۰۲۳" (Antisemitism Awareness Act of 2023) و گنجاندن تعریف اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست (IHRA) در آن کردند.

به این ترتیب، مجلس نمایندگان آمریکا در اول ماه مه لایحه مقابله با یهود‌ستیزی را با رأی بالای هردو حزب دمکرات و جمهوریخواه - ۳۲۰رأی موافق در برابر ۹۱رأی مخالف- تصویب کرد. لایحه آگاهی از مقابله با یهود‌ستیزی تعریف فدرال یهودستیزی را گسترش می دهد و در صدد تدوین تعریفی از یهود ستیزی است که توسط اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست (IHRA) تهیه شده است و انتقاد از دولت اسرائیل و صهیونیسم را با یهودستیزی ترکیب و پس از طی مراحل قانونی، از آن در مقررات فدرالِ مقابله با تبعیض استفاده می کند.

مخالفین لایحه که شامل ۲۱نماینده جمهور‌خواه و۷۰نماینده دموکرات بودند، نسبت به تأثیر منفی احتمالی این لایحه بر آزادی بیان و نقض متمم اول قانون اساسی ابراز نگرانی کردند. برخی نیز این لایحه را با تحقیقات دهه ۱۹۵۰سناتور جوزف مک‌کارتی درباره افراد و نهادهایی که آنها را به حمایت از کمونیسم متهم می کرد، مقایسه می کنند.

مک کارتیسم موجب ایجاد موجی شد که بسیاری از افراد به ویژه روشنفکران، هنرمندان و کارمندان زیادی به اتهام کمونیست بودن شغل و اعتبار اجتماعی خود را از دست دادند. همانگونه که در ماههای اخیر در رابطه با انفصال یا محدودیت هایی برای تعدادی از اساتید دانشگاه و خبرنگاران و کارمندان و... در برخی کشورهای غربی با عنوان یهودستیزی شاهد بودیم.

این لایحه پس از تصویب نهایی در مجلس نمایندگان، باید در مجلس سنای آمریکا هم تصویب شود و بعد از امضای جو بایدن به عنوان قانون لازم الاجرا به موسسات مختلف از جمله نهادهای آموزشی ابلاغ می شود و در دستور کار وزارت آموزش و دستگاه‌های مجری قانون و قوانین مبارزه با تبعیض نژادی قرار می گیرد.

تصویب این لایحه نگرانی ها را در مورد اعمال فشار بر مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی جهت استفاده از تعریف ائتلاف بین‌المللی یادبود هولوکاست از یهودستیزی را برای ساکت کردن منتقدان اسرائیل، سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید افزایش داده است.

اگر این لایحه به تصویب سنا و امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد و مورد اجرا قرار گیرد، بسیاری از جمله دانشجویان معترض در دانشگا‌ه‌های آمریکا به اتهام یهود ستیزی تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند و در آینده هر اعتراض دانشجویی به سیاست ها و جنایت های اسرائیل و صهیونیسم مشمول این قانون خواهد بود.

IHRAیک نهاد بین دولتی است که در سال ۱۹۹۸ابتدا به عنوان گروه ویژه همکاری بین المللی در زمینه آموزش، یادآوری و تحقیقات هولوکاست (ITF) در استکهلم توسط یوران پرسون، نخست وزیر وقت سوئد تأسیس شد و در سال۲۰۱۳، ITF نام خود را به اتحاد بین المللی یادبود هولوکاست (IHRA) تغییر داد. این سازمان متشکل از ۳۵کشور عضو و هشت عضو ناظر است. سازمان در جریان نشست عمومی در بخارست در سال ۲۰۱۶، تعریفی کاربردی غیر الزام آور قانونی از یهود ستیزی را به تصویب رساند.

از نظر IHRA«یهود ستیزی برداشت خاصی از یهودیان است که ممکن است به صورت نفرت از یهودیان بیان شود. نمودهای کلامی و فیزیکی یهود ستیزی، افراد یهودی یا غیریهودی و/یا اموال آنها، نهادهای جامعه یهودی و موسسات مذهبی را هدف می گیرد.» این سازمان در ادامه این تعریف، 11 نمونه از یهود ستیزی را مثال می آورد که البته یهودستیزی مطابق نظر سازمان محدود به این موارد نیست.

هفت مورد آن مستقیما به دولت اسرائیل مربوط می شود. این نمونه‌ها شامل استفاده از نمادها و تصاویر مرتبط با یهودستیزی کهن مانند ادعای یهودیان در کشتن عیسی مسیح یا تهمت خون(blood libel) برای توصیف اسرائیل یا اسرائیلی ها، مقایسه سیاست معاصر اسرائیل با نازی ها، ادعای اینکه وجود کشور اسرائیل یک تلاش نژادپرستانه است، انکار حقیقت و دامنه و سازوکارهای هولوکاست، اعمال استانداردهای دوگانه در مورد دولت اسرائیل و ... است.

صهیونیست‌ها کوشیده‌اند تا این تعریف و مصادیق آن را در میان دولت‌ها، سازمان های منطقه ای و بین المللی، نهادهای آکادمیک، رسانه‌های جمعی و پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی، و بسیاری از إدارات و نهادها در سراسر آمریکا و اروپا به کار گیرند. ۴۳دولت عضو سازمان ملل و برخی سازمان های بین المللی و منطقه ای تعریف IHRA از یهودستیزی را پذیرفته اند. مطابق تعریف IHRAاعمال یهودستیزانه زمانی مجرمانه هستند که توسط قانون تعریف شده باشند (مثلاً انکار هولوکاست یا توزیع موارد یهود ستیز در برخی کشورها).

به این ترتیب، چون اسرائیل به عنوان مجموعه ای یهودی شناسایی شده است، انتقاد از «کشور» اسرائیل، دلیل کافی برای یهود ستیز شناخته شدن افراد منتقد است. در شرایطی که اسرائیل در مقابل افکار عمومی جهانیان حتی افکار عمومی در کشورهای متحد خود شکست خورده، وضع قوانین و اعمال برخی معادل سازی ها بین یهودیت با صهیونیسم و اسرائیل، شکل جدیدی از مک‌کارتیسم را ایجاد کرده است که دانشجویان‌، اساتید، خبرنگاران، پزشکان، سیاستمداران و هر فرد منتقد اسرائیل را هدف گرفته تا با اتهامات یهودستیزانه آنها را وادار به سکوت کند.

منبع: اطلاعات

668289