وزارت اقتصاد به ادعای های حزب کارگزاران سازندگی پاسخ داد/ تحلیلگران حزب کارگزاران فراموش کار شده اند!

اینکه در گزارش ارگان حزب کارگزاران سازندگی آمار مرکز آمار و استناد به آن رویکردی سیاسی تلقی شده اما تحلیل سیاسی و کلی گویی و بر مبنای آن این نتیجه گیری که تیم اقتصادی دولت قادر به کنترل تورم نیست کارشناسی و غیر سیاسی قلمداد شود، خود جای تعجب دارد.
تصویر وزارت اقتصاد به ادعای های حزب کارگزاران سازندگی پاسخ داد/ تحلیلگران حزب کارگزاران فراموش کار شده اند!

به گزارش سایت خبری پرسون، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۲.۹.۲۹ روزنامه سازندگی با تیتر «تداوم تورم» که انعکاس تحلیل کمیته اقتصادی حزب کارگزاران سازندگی است، توضیحاتی منتشر کرد. در توضیحات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد آمده است:

۱- اینکه در گزارش ارگان حزب کارگزاران سازندگی آمار مرکز آمار و استناد به آن رویکردی سیاسی تلقی شده اما تحلیل سیاسی و کلی گویی و بر مبنای آن این نتیجه گیری که تیم اقتصادی دولت قادر به کنترل تورم نیست کارشناسی و غیر سیاسی قلمداد شود، خود جای تعجب دارد. خوشبختانه مردم شریف ایران به خاطر دارند دولت قبل که به لحاظ تفکر اقتصادی و سیاسی در نزدیکی کامل با حزب کارگزاران بود، بر اساس آمار بانک مرکزی کار خود را با رکورد نرخ تورم ۸۰ سال اخیر یعنی ۵۷ درصدی تیرماه ۱۴۰۰ به پایان رساند. ظاهرا نویسندگان تحلیل اقتصادی حزب کارگزاران به قدری غرق در نوشتن جملات عجیبشان بودند که فراموش کرده اند سه ماه مرداد که هنوز دولت سیزدهم مستقر نشده ، شهریور و مهر که هنوز آثار عملکردی دولت نمایان نشده را به پای دولت جدید ننویسند!

۲- دولت سیزدهم شرایط تورمی چندساله اخیر را انکار نمی‌کند و با علم به اینکه در یک دهه گذشته چاره جویی برای عوامل ایجاد تورم نشده است برنامه‌های خود برای مهار تورم را دنبال کرده است. این دولت تلاش کرده که وضعیت رکود تورمی موجود در اقتصاد ایران را از دو جنبه در سیاست‌های خود ترمیم کند؛ در بخش رشد اقتصادی که با اعمال سیاست‌های اصلاحی دولت، رشد اقتصادی به نقطه مثبت رسید و بیکاری کاهش یافت. از سوی دیگر تلاش شد تا موتورهای فعال تورم ساز مهار شود که از جمله آن‌ها می توان به مهار رشد نقدینگی اشاره کرد.

۳- در بخش رشد اقتصادی؛ گزارش مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی در فصل تابستان ۱۴۰۲، موید آن است که رشد اقتصادی در ۸ فصل فعالیت دولت سیزدهم، از پاییز سال ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان امسال در تمامی فصول مثبت بوده است. رشد اقتصادی ایران در تابستان ۱۴۰۲ با احتساب نفت ۷.۱ درصد و بدون نفت نیز در ادامه رشد مثبت ۷ فصل خود به ۴.۲ درصد رسیده و متوسط رشد اقتصادی در ۸ فصل گذشته معادل ۵.۲ درصد بوده است.این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در فصول فعالیت دولت قبل اندکی کمتر از صفر بوده است. رشد اقتصادی تابستان و میانگین ۵.۲ درصد، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده پایداری رشد اقتصادی در فصول فعالیتی دولت سیزدهم است، به منزله ارتقای چشم‌گیر آن در مقایسه با مدت مشابه دولت قبل نیز هست. همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال به کمترین میزان خود در ۴ دهه اخیر یعنی عدد ۷.۹ درصد کاهش یافته است. با توجه با کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، می‌توان اذعان داشت که سیاست‌های دولت برای خروج کشور از دوره رکود موثر بوده است. در بخش صنعت و معدن در شرایطی در ۶ ماهه امسال رشد ۸ درصدی داشتیم که در ۶ ماهه سال قبل نیز رشد ۵.۲ درصدی رقم خورده بود بنابراین رشدهای امسال در تداوم روند رشد سال گذشته رقم خورده است و رشد مقطعی نیست.

۴- در خصوص تورم نیز، با توجه به آخرین گزارش اعلامی مرکز آمار در خصوص نرخ تورم مصرف کننده در آبان‌ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه امسال، روند کاهشی خود را حفظ کرده و به ۳۹.۲ درصد کاهش یافته است.تورم ماهانه نیز با اجرای سیاست‌های پولی و مالی دولت از ابتدای سال روند کاهشی داشته و با یک دهم واحد درصد کاهش به ۲.۲ درصد رسیده است.با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال ۵۵.۵ درصد بوده است بنابراین از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ، نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۶.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

۵- اما در ریشه یابی تورم باید توجه شود که تورم چند ساله اخیر ایران هم ریشه در سمت عرضه اقتصاد دارد و هم در سمت تقاضا. بنابراین دولت صرفا با یک ابزار سراغ مدیریت تورم از مسیر کنترل تقاضا نرفته است بلکه سمت عرضه نیز با کنترل نوسانات ارزی در سال جاری مدیریت شده است.در خصوص سیاست‌های معطوف به سمت تقاضا، مشخصا سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانکی توانسته است تورم کالایی را تا حد مطلوبی کاهش دهد به طوری که تورم کالایی کشور در پایان آبان‌ماه سال جاری به ۱.۳ درصد رسیده است.

منبع: شادا

573325