اهیمت نورپردازی تجاری و کاربرد آن

فروشگاه ها از هر نوع دیگری از ساختمان‌ها بیشتر از نورپردازی بهره می برند، چیزی که استفاده کنندگان و مشتریان ارزش آن را می دانند. در بیشتر فروشگاه هایی که از نورپردازی قوی‌تر و بهتری استفاده می کنند نسبت به فروشگاه هایی که نورپردازی آن‌ها ضعیف‌تر وکمتر است موفق‌تر عمل میکنند. نورپردازی تجاری علاوه بر روشن ساختن محصولات برای فروش، نقش مهمی در طراحی و شکل گیری فروشگاه بازی می‌کند.
تصویر اهیمت نورپردازی تجاری و کاربرد آن

به گزارش سایت خبری پرسون، فروشگاه ها از هر نوع دیگری از ساختمانها بیشتر از نورپردازی بهره می برند، چیزی که استفاده کنندگان و مشتریان ارزش آن را می دانند. در بیشتر فروشگاه هایی که از نورپردازی قویتر و بهتری استفاده می کنند نسبت به فروشگاه هایی که نورپردازی آنها ضعیفتر وکمتر است موفقتر عمل میکنند.نورپردازی تجاری علاوه بر روشن ساختن محصولات برای فروش، نقش مهمی در طراحی و شکل گیری فروشگاه بازی میکند.

کاربرد نورپردازی در مراکز تجاری

روشنایی عمومی

در اکثر محیط های داخلی از عمده ترین هدفهای نورپردازی، ایجاد امنیت و تامین روشنایی برای قابلیت دیده شدن فضا و بازدهی پرسنل است و از شیوه های نورپردازی مختلفی مانند استفاده از چراغهای سقفی روکار و توکار ، آویزها و انواع نورمخفی برای این اهداف استفاده می شود. برای بهتر دیده شدن اجسام چراغها باید به گونه ای قرار گیرند که کمترین سایه را ایجاد کند و نور مستقیم آنها در دید افرادی که در تردد هستند و یا پشت میز نشسته و یا ایستاده اند قرار نگیرد.همچنین استفاده از نورهایی با شاخص نمود رنگ یا ( CRI ) بالا باعث کیفیت دید بهتر مشتریان و انتخاب دقیق ترآنها میشود.

جذب نگاه

به طور طبیعی نورپردازی از طریق درخشش و جلب توجهای که ایجاد می کنند باعث جذب نگاه ها و افراد به داخل فضاهای تجاری میشوند و تاثیر آن چشمگیر و با اهمیت است. برای مثال، در طراحی نورپردازی یک خواربار فروشی نورپردازی با لامپ های فلورسنت چشم مشتریان را به سمت مغازه جذب می کند و به آنها نشان می دهد که فروشگاه باز است. در دنیای پر رقابت، فروشگاه ها باید ظاهر خود را با استفاده از نورپردازی های مناسب و جذاب به نمایش در بیاورند تا توجه مشتریان را جلب کنند.

روشن ساختن سطح اجناس

سومین نقش مهم نورپردازی در فروشگاه ها روشن کردن سطح اجناس است. موفق ترین طراحی فروشگاه ها در تامین روشنایی همه اجناس است.چه فروشگاهی با روشنایی کلی و چه با کاربرد جزئی و یا حتی نورپردازی دکورایتو.

تقویت حس مشتریان

آخرین نقش نورپردازی تجاری تقویت حس مشتریان از میزان قیمت و ارزش کالاهای موجود در فروشگاه است.سیستم روشنایی در یک فروشگاه ارتباط بسیار بالایی با زیبایی محیط دارد. به همان میزان که نورپردازی مرکز تجاری خوب می تواند باعث جذب تعداد بیشتری مشتری شود، سیستم روشنایی ونورپردازی نامناسب می توانند باعث نارضایتی خریداران و مراجعه کنندگان شود.

طراح نورپردازی فضای فروشگاه، باید ویژگی های مختلفی را هنگام طراحی نورپردازی این فضا مد نظر قرار دهد، مانند طول عمر و ماندگاری لامپ هایی که انتخاب میکند، کارایی سیستم نورپردازی، میزان نور، پردازش رنگ سیستم نورپردازی، تنظیم نور فضا در هنگام روز، میزان و نحوهی توزیع نور در قسمت های مختلف فضای فروشگاه، تمرکز نور روی نقاط مورد تأکید.

سیستم نورپردازی مرکز تجاری باید شرایط زیر را تأمین کند:

نورپردازی فضای تجاری باید روشنایی و وضوح کامل را در همه ی نقاط منتشر کند و نوری شبیه به نور طبیعی روز که همه جا بطور یکنواخت تحت پوشش قرار میگیرد برای فضای فروشگاه تأمین شود.
در عین اینکه نورپردازی فروشگاه باید همه جا را روشن کند، بایستی شدت نور در نقاط با اولویت بالاتر که از نظر مدیران فروشگاه، «مشتری باید حتما از آن نقاط فروشگاه دیدن کند» بایستی به لحاظ نورپردازی، کیفیت متفاوتی داشته باشند.
ظاهر خاصی را برای فضای فروشگاه ایجاد کند که همه ی مشتریان این فروشگاه را با این ویژگی خاص آن بشناسند.
حرارت ناشی از لامپ ها و سیستم روشنایی باعث ایجاد گرما، به ویژه در نقاطی که کالاهای فاسدشدنی قرار دارند، نشود.
هزینه ی تعمیر و نگهداری و هزینه ی مصرف انرژی در آن پایین باشد.
رعایت همه ی این عوامل تا حد امکان میتواند علاوه بر جلوگیری از احساس ناراحتی مشتریان در فضای کم نور فروشگاه یا نورپردازی نامناسب فروشگاهی، باعث ایجاد شفافیت در تمام نقاط و اشراف کامل مشتریان به کالاهای عرضه شده شود. به علاوه اینکه، همانطور که اشاره شد، با تنظیم نورپردازی داخل فروشگاه میتوان مشتری ها را در جهتی که مد نظر مدیران و صاحبان فروشگاه است هدایت نمود. در مجموع اینکه میتوان نورپردازی فروشگاه را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار و تعیین کننده در میزان فروش و موفقیت آن به شمار آورد.

برای دریافت مشاوره و یا ایده جهت نورپردازی فضای تجاری خود میتوانید به صورت رایگان با مهندسین مشاور اکووات در ارتباط باشید.

منبع: ecowat

546531