بهترین روش‌ها برای بازاریابی محلی و افزایش فروش

طبق تجربه، بهترین افراد برای کسب‌وکارها، کسانی هستند که نه‌ تنها به محصول یا خدمت آن نیاز دارند، بلکه در نزدیکی محل کسب زندگی یا کار می‌کنند.
تصویر بهترین روش‌ها برای بازاریابی محلی و افزایش فروش

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مقاله، قرار است به شما بگوییم چطور از بازاریابی محلی برای جذب این افراد و رشد کسب‌وکارتان بهره ببرید.

بازاریابی محلی یا لوکال چیست؟

وقتی می‌آییم افرادی را در بازاریابی هدف می‌گیریم که در نزدیکی کسب‌وکارمان زندگی می‌کنند، به آن بازاریابی محلی یا لوکال مارکتینگ می‌گوییم.

بله، جذب مشتری از شهرها و استان‌های دیگر به ما در افزایش فروش و درآمد کمک می‌کند؛ ولی در این رویکرد، تمام منابع خود را روی جذب افراد نزدیک خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. به‌خصوص وقتی که کسب‌وکار بودجهٔ محدودی دارد!

با معرفی کالا و خدمات به این دسته از افراد، این شانس را داریم که گروهی وفادار برای خودمان دست‌وپا کنیم. از طرفی، برگرداندن آن‌ها با هدف تکرار خرید به‌مراتب راحت‌تر از سایر افراد است.

چگونه می‌توانیم فروش کسب و کار محلی خود را افزایش دهیم؟

افزایش فروش محلی در گرو شناخت آن‌ها از ماست؛ یعنی بدانند کسب‌وکارمان در آن محله، منطقه، شهر یا استان وجود دارد.

پس از این شناخت، آن‌ها را باید به خدمت یا محصول خود علاقه‌مند کنیم که فقط با کمک روش‌های بازاریابی محلی شدنی است.

البته این روش‌ها تفاوتی با روش‌های بازاریابی ندارد. فقط در اینجا ما روی رساندن پیام خودمان به افراد نزدیک و ساکن در منطقهٔ جغرافیایی مشخص تمرکز می‌کنیم.

مثلاً به‌جای اینکه در کانال‌های تلگرام عمومی و پربازدید تبلیغ کنیم، تبلیغ را به کانال خبری شهر خودمان می‌سپاریم.

کمتر دیده می‌شود؟ بله! ولی در مقابل، کسی تبلیغ را می‌بیند که به خدمت یا محصول ما دسترسی دارد و مشتری به حساب می‌آید.

به این ترتیب، هزینهٔ جذب مشتری کاهش پیدا می‌کند و ایجاد علاقه هم راحت‌تر می‌شود.

از طرفی، فراموش نکنید مردم دوست دارند از کسب‌وکارهای شهر و محلهٔ خودمان به شکلی حمایت کنند و به این ترتیب، شانس ما بیشتر هم خواهد بود.

روش‌های بازاریابی محلی

مستقیم برویم سراغ بررسی رویکردها و روش‌های بازاریابی لوکال که طبق تجربه، آمار و شواهد موثر خواهند بود:

۱. ارسال پیامک منطقه‌ای

ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه برای شما، ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ‌ای است؛ یعنی پیامک به دست افراد ساکن در یک منطقهٔ مشخص برسد.

برای مثال، در پنل پیامکی رایگان یکتانت می‌توانید پیامک را به ساکنان شهر مشهد برسانید.

یک مثال دیگر؟ فرض کنید وارد بازار تهران شدید و نزدیک ظهر است. چنین پیامکی شما را وسوسه‌ نمی‌کند که به رستوران بروید؟

از روش‌های ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی هم می‌توان به ارسال بر اساس کد پستی، LBA، BTS و همچنین بر اساس شماره‌موبایل اشاره کرد. در بخش آخر مقاله، دربارهٔ این روش‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

۲. رسانه‌های محلی (آنلاین و آفلاین)

آدم‌ها دوست دارند جزو گروهی خاص باشند و مهم‌ترین گروه هم گروه‌های قومی است. به همین خاطر، اغلب آدم‌ها در کانال‌های تلگرام شهرهای خود عضو هستند.

از طرفی، سعی می‌کنند پیج‌های مرتبط با شهرهای خود را در اینستاگرام دنبال کنند یا سایت‌های خبری محلی را بخوانند.

۳. فروش تلفنی

این روش برای کسب‌وکارهای B2B مناسب‌تر است. برای مثال، چاپخانه می‌تواند با اداره‌ها و سازمان‌ها شهر خود تماس بگیرد.

۴. تهاتر مشتری

کسب‌وکارهای B2C می‌توانند روی تهاتر مشتری حساب کنند. برای مثال، صافکارها می‌توانند به نقاش‌ها مشتری دهند و برعکس. می‌توانید حتی به‌ازای هر مشتری که به شما معرفی می‌کنند، به آن‌ها پورسانت دهید.

۵. پخش تراکت

یکی از فراگیرترین روش‌های تبلیغ، همین پخش‌کردن تراکت است. متنی حاوی معرفی محصول یا خدمات خود بنویسید و سپس آن را در محلهٔ موردنظرتان پخش کنید.

تراکت در وهلهٔ اول بهترین گزینه برای ایجاد آگاهی به حساب می‌آید. برای جذب مشتری جدید و تشویق به حضور در محل کسب‌وکارتان، می‌توانید پیشنهادی مثل مشاوره رایگان یا تخفیف به‌ازای تحویل تراکت را روی آن بنویسید.

۵. کمک‌گرفتن از واتس‌اپ و تلگرام

می‌توانید کانالی در تلگرام بسازید و حتی امکان گفت‌وگو در گروه را هم برای آن فعال کنید. از مشتریان خود بخواهید در آن عضو شوند تا از آخرین تخفیف‌ها مطلع شوند.

اکانت واتس‌اپ خود را هم بیزنسی کنید و از استوری‌های روزانه برای جذب مشتری استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید آخرین مدل‌های لپ‌تاپ یا کفش‌ها را استوری کنید.

۶. ثبت لوکیشن خود در نقشه‌ها

با ثبت محل کارتان در نقشه‌ها از جمله گوگل مپ، بلد و... می‌توانید نام خودتان را در لیست نتایج مشتریانی که اهل جست‌وجوهای اینترنتی هستند، جا بیندازید.

از آنجایی که پیامک ابزاری ارزان، موثر و هدفمند است، بیایید در بخش بعد، دربارهٔ ارسال پیامک منطقه‌ای بیشتر صحبت کنیم.

نحوه تبلیغات پیامکی به‌صورت محله‌ای و منطقه‌ای!

به ۲ پیامک زیر نگاه کنید:

این ۲ پیامک برای کل کشور ارسال نشده و فقط به افرادی در اطراف درمانگاه مرکزی مشهر و افق کوروش چهارراه دانش دسترسی دارند، ارسال شده است.

خب، این شکلی احتمال جذب مشتری بیشتر هم می‌شود. شما هم می‌توانید برای اهداف مختلف مثل افتتاحیه، معرفی محصول یا خدمت و… به سراغ ارسال پیامک منطقه‌ای بروید.

چند مدل برای ارسال داریم:

  • ارسال به بانک‌های شماره دقیق
  • ارسال BTS
  • ارسال LBA
  • ارسال بر اساس کد پستی
  • ارسال بر اساس پیش‌شماره

در ارسال BTS و LBA، پیامک شما به دست افراد حاضر در یک دایرهٔ مشخص (منطقه‌ای روی نقشه) از طریق دکل‌های مخابراتی ارسال می‌شود. پیامک LBA لحظه‌ای و لایو است؛ یعنی همان لحظه فرد در آن منطقه حضور دارد.

ارسال بر اساس کد پستی و پیش‌شماره هم خوب است؛ ولی ایراداتی دارد. برای مثال، ممکن است فرد در آن محل دیگر زندگی نکند یا فقط می‌توانید برای همراه اول از روی پیش‌شماره تشخیص دهید در کجا زندگی می‌کند.

البته این مسئله هم قطعی نیست! چون ممکن است فردی با خط ۹۱۶ به‌جای خرم‌آباد و اهواز در تهران زندگی کند.

برای تبلیغات پیامکی منطقه‌ای به پنل پیامکی نیاز دارید. در پنل پیامکی یکتانت، می‌توانید از بین گروه‌های مخاطبان، افراد استان‌ها و شهرهای مختلف ایران را انتخاب کنید.

پس از آن، متنی مرتبط با همان افراد بنویسید و خیلی سریع به دست آن‌ها برسانید.

خوبی پنل پیامکی یکتانت، رایگان‌بودن آن است. از طرفی، شما نیاز نیست برای خرید اختصاصی هزینه کنید و خبری هم از احراز هویت نیست؛ همه‌چیز در کمتر از ۵ دقیقه جمع می‌شود.

این روش برای کسب‌وکارهای مختلف به‌خصوص خدماتی‌ها بسیار مناسب است. برای مثال، رستوران‌ها، خدمات فنی، املاک، آموزشگاه‌های کنکور و زبان انگلیسی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی، مطب‌ها، سوپرمارکت‌ها و… می‌توانند از آن بیشترین بهره را ببرند.

ما دوست داریم از کسب‌وکاری استفاده کنیم که نزدیکمان است. این فرصت را از دست ندهید و همین حالا افراد ساکن در نزدیکی کسب‌وکارتان را جذب کنید!


منبع: یکتا نت

545269