عضو معاونت غذا و دارو دانشکاه علوم پزشکی

1 درصد از جامعه ایران مبتلا به بیماری سلیاک هستند

عضو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 1 درصد از‌ مردم ایران مبتلا به بیماری ناشناخته سلیاک هستند.
تصویر 1 درصد از جامعه ایران مبتلا به بیماری سلیاک هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، عضو معاونت عذا و دارو د انشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از ۱ درصد جمعیت کشور به بیماری ژنتیکی ناشناخته سلیاک مبتلا هستند.

سید محمود محمود مظلومی عصر امروز در آستانه روز پزشک در مورد بیماری سلیاک اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد از بیماران سلیاکی مخفی و ناشناخته هستند و افرادی که دارای علائم گوارشی، کم خونی، عدم رشد کافی، کم خونی و نیز سرطان از جمله بیمارانی که درصد مبتلا به بیماری سلیاک نسبت به سایر بیماری‌ها درصد بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حمایتی از کمیته سلیاک نشده است، افزود: استانداری فارس و اداره کل غله همکاری‌های مناسبی داشته و از دیگر دستگاه‌ها درخواست می شود که از این کمیته حمایت کنند.

عضو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: تاکنون 6 محصول از سوی 3 شرکت اقدام به تولید محصولات شامل آرد مخصوص، نان سنگگ مخصوص این بیماری، آرد تولید کیک و استفاده از رژیم غذایی و ترویج فرهنگ محصولات بدون گلوتن و نان فانتزی و تحویل آرد و نان یارانه‌ای از جمله خدمات به بیماران سلیاک در استان فارس است.

این مسئول ابراز داشت: در سال جاری اسامی بیماران سلیاکی در فهرست بیماران بدون علاج قرار گرفته است.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه افزود: تا کنون هزارو ۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری سلیاک شناسایی شده و عدم دسترسی به این بیماری، سوء تغذیه و بیماری‌های خاص مبتلا به سلیاک را افزایش می دهد.

سیاوش بابا جعفری بیان داشت: راه‌اندازی کلیک سلیاک در درمانگاه امام رضا(ع) و ویزیت روزانه از بیماران با تعرفه بیمه‌ای از دیگر خدمات به بیماران سالیاک در استان فارس است.

مدیر کل شرکت غله استان فارس در ادامه این نشست اظهار داشت: مواد غذایی به ندرت از آرد گندم استفاده نشده باشد و در این راستا مجوز سهمیه آرد گندم به بیماران سلیاک داده شده و در این راستا به دلیل اینکه نمی توانند از آرد استفاده کنند دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد به صورت رایگان تبدیل به محصولاتی که قابل استفاده برای بیماران سلیاک قرار می گیرد ارائه دهند.

مهدی جمالی تصریح کرد: از دانشگاه علوم پزشکی درخواست می شود بیماران مبتلا به سلیاک را شناسای و به شرکت غله معرفی تا شرکت‌هایی که در اقدام به تهیه محصولات ویژه و ارائه خدمات به بیماران کنند.

منبع: فارس

507882