استان‌ فارس؛ کانون بیماری سالک

معاون بهداشت‌ دانشگاه علوم پزشکی شیراز‌ گفت: استان‌های فارس و اصفهان کانون بیماری سالک در‌ کشور‌ هستند.
تصویر استان‌ فارس؛ کانون بیماری سالک

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استان‌های فارس و اصفهان کانون شیوع بیماری سالک در کشور هستند و برای مقابله با این بیماری رعایت بهداشت به ویژه در بافت‌های فرسوده ضروری است.

عباس رضائیان زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه بین ۲ تا ۴ هزار مورد بیماری سالک در استان فارس شناسایی و علائم این بیماری پس از ۳ تا ۴ ماه بعد از گزش توسط پشه خاکی به ویژه در فصل پائیز و زمستان مشاهده می شود.

وی خاطر نشان کرد: در فصل زمستان سال گذشته در استان فارس هزارو ۸۰۱ مورد سالک شناسایی و با احتساب این تعداد در ۳ ماهه نخست سال جاری ۵ درصد به بیماران سالک در این استان افزوده شده است.

رضائیان زاده بیان داشت: عمده‌ترین شیوع بیماری سالک در بافت‌های تاریخی به ویژه سنگ سیاه شیراز مشاهده شده است و برای ریشه کنی این بیماری طرح بیماریابی در استان فارس در حال اجرا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: افرادی که به بیماری سالک مبتلا می شوند بلافاصله برای درمان به مراکز خدمات سلامت و در صورت نیاز به بستری و زخم گسترده برای درمان به بیمارستان شهید فقیهی شیراز مراجعه کنند.

رضائیان زاده ابراز د اشت: جوندگان، گاز گرفتگی از طریق سگ و نیز سگ‌های ولگرد و پشه خاکی عامل انتقال بیماری انگلی سالک به انسان است.

وی اضافه کرد: استفاده از‌ دستگاه کرایوتراپی و سوزن یکی از راه‌های درمان بیماری سالک است و نیز بیماریابی‌ رایگان انجام می شود.

489804