پیری جمعیت

یکی از معضلاتی که جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند پیری جمعیت است که این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور نمود بیشتری پیدا می‌کند.
تصویر پیری جمعیت

به گزارش سایت خبری پرسون، امان الله قرائی مقدم در یادداشتی نوشت: یکی از معضلاتی که جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند پیری جمعیت است که این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور نمود بیشتری پیدا می‌کند چرا که جوانان تمایلی به ازدواج و به دنبال آن فرزندآوری ندارند.

مهم‌ترین دلیل این مسئله هم بر می‌گردد به اینکه جوانان آینده روشنی را برای خود نمی‌بینند. در واقع مشکلات اقتصادی، شرایط حاکم بر جامعه، بحث مسکن و هزینه‌های زندگی باعث این مهم شده است.

دلایل دیگری درعدم ازدواج جوانان نقش دارد اما از دیگر دلایل مهم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه برخی از جوانان روابط نادرستی با هم دارند. این نوع از رابطه منجر به این شده که جوانان با خود بگویند که چرا مسئولیت یک زندگی را بر عهده بگیریم. به طور کلی مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌مداری در بین جوانان ما بسیار ضعیف است.

از سوی دیگر از آنجا که جوانان چهره فقر را دیده‌اند و بیکاری‌های زیادی را تجربه کرده‌اند می‌ترسند که ازدواج کنند. اما با این اوصاف اگر تن به ازدواج هم دهند یا فرزندآوری نمی‌کنند یا به یک فرزند بسنده می‌کنند. به این دلیل که طرز فکرها عوض شده است.

در حال حاضر وقتی زوجی بخواهد فرزندآوری کند اول از هرچیز به آینده او فکر می‌کند، مثلا اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی وضعیت تحصیل، کار، مسکن و... فرزندش چه می‌شود. حتی افرادی که از نظر مالی هم تامین هستند، قطعا چنین طرز تفکری را دارند که مایل به فرزندآوری نیستند یا دارای یک فرزند اند. با توجه به این نکات گفته شده نمی‌توان به افزایش جمعیت امید داشت. اما زمانی باید برای افزایش جمعیت تلاش کرد که دولت تمام امکانات رفاهی را در اختیار زوجین قرار دهد.

منبع: آفتاب یزد

490169