فرش عتیقه و سر مجسمه گم شدند

برخی از کالاها، برگی از تاریخ و هویت ملی کشور و مردم ما هستند و نه تنها آثار محدود به جغرافیای ما بوده بلکه در ردیف میراث فرهنگی بشری محسوب شده و در ردیف مفاخر جهانی قلمداد می‌گردد.
تصویر فرش عتیقه و سر مجسمه گم شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید ابهری در یادداشتی نوشت: گاهی در میان اخبار مختلف، خبرهای مربوط به گم شدن یا سرقت بعضی از اقلام، علاوه بر ایجاد شوک فکری در جامعه، باعث خلق تاسف و تاثر عمیق می‌گردد. در بعضی از موارد ارزش مادی کالای مورد نظر مطرح نیست که واکنشهای یاد شده را ایجاد می‌کند بلکه جایگاه فرهنگی و معنوی و همچنین ارزش تاریخی آن است که ضمن ایجاد واکنش ها، ارزش معنوی و واقعی آن‌هارا تعریف میکند.

برخی از کالاها، برگی از تاریخ و هویت ملی کشور و مردم ما هستند و نه تنها آثار محدود به جغرافیای ما بوده بلکه در ردیف میراث فرهنگی بشری محسوب شده و در ردیف مفاخر جهانی قلمداد می‌گردد. در بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی کشورهای مختلف مثل موزه لوور پاریس و موزه لندن و متروپولیتن نیویورک، به ارزش و اهمیت برخی از میراث فرهنگی خود پی می‌بریم. وقتی لنگه کفش مجسمه برنزی مرد نشسته در پارک شفق گم شد روحیه طنز بعضی از هموطنان به جوش آمد و هرکس چیزی گفت. یک نفر نوشت؛ برای تنبیه بچه کسی برده شده، دیگری یادگاری بردن را مطرح کرد و در نهایت لنگه کفش رفت که رفت. سپس سرمجسمه پل سیدخندان و مجسمه مادر و... نکته تلخ در این موضوعات این بود که بعضی از افراد، سرقت این اقلام را متوجه بعضی از سازمانها و دولت نمودند که این اوج مصیبت بود.

بدون شک هیچ نهاد دولتی حاضر نیست چنین حرکت ضد فرهنگی انجام دهد و این روش حرکتی برای لوث نمودن اصل ماجرا بود. عده‌ای در فضای مجازی غفلت نیروهای نگهبان و کم کاری مامورین امنیتی را مورد اشاره قرار دادند. در حالیکه در توانایی نیروهای امنیتی، دوست و دشمن متفق‌القول هستند.

اما گاهی مصالح ملی و شرایط امنیتی به گونه‌ای است که بیان حقایق، زیانها و آسیب‌های بیشتری بر پیکره وحدت و آرامش سیاسی جامعه وارد میکند. آخرین گمگشته فرشهای عتیقه بود. گذشته از قیمت ریالی این اقلام نفیس، ارزش تاریخی و معنوی آن‌ها بسیار قابل توجه و اهمیت هستند و رازداری در این مقوله عوارض بالاتر و آسیبهای بیشتری در بر دارد. ظاهرا طبق قول بعضی از رسانه‌ها عاملین این حرکت تلخ روشن بوده و علل اختفای مشخصات آن‌ها نامعلوم می‌باشد.

باید گفته شود مخفی کاری در این موارد موجب لطمه به شخصیت و کلیت نظام و مخدوش نمودن آبروی زحمتکشان و تلاشگران این زمینه‌ها می‌باشد. ان‌شاءالله با یافتن فرش‌ها و سرمجسمه پل سید خندان و لنگه کفش مرد نشسته و سر و گردن مجسمه سنگی تاریخی و بازگرداندن آن‌ها به محل اصلی شان، دفاع جانانه‌ای از مامورین و محافظین اینگونه اقلام به عمل آمده و لبخند بر لبان دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی نقش بندد.

منبع: آفتاب یزد

489876