تامین کالاهای اساسی

مردم عادی به ســختی میتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تهیه کنند. بسیاری از افراد در جامعه ما به ریال حقوق میگیرند و به دلار خرج میکنند.
تصویر تامین کالاهای اساسی

به گزارش سایت خبری پرسون،خشایار نادی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: حداکثر حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد از مردم کشور میتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود مانند گوشــت، مرغ و تخم مرغ را تهیه کنند. قدرت خرید مردم کم شده است و یارانه ای که توسط دولت به مردم داده میشــود متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده اســت.

نرخ تورم الان حدود ۴۸ درصد اســت اما افزایــش حقوق کارگران امسال حداکثر ۲۷ درصد و کارمندان حداکثر ۲۰ درصد است. در اینجا عملا حداقل افراد ۲۵ درصد ضرر میکنند یعنی کارگران و کارمندان این میزانی که ذکر شد از تورم عقب میمانند. با این شرایط افراد برای خرید نیازهای اساسی خود با مشکل رو به رو میشوند خصوصا حقوقبگیران.

افرادی که شــغل آزاد و درآمد بالا دارند و سوار موج تورم هســتند توانایی کافی خرید دارند. اما مردم عادی به ســختی میتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تهیه کنند. بسیاری از افراد در جامعه ما به ریال حقوق میگیرند و به دلار خرج میکنند.

برای کنترل قیمتها دولت باید در بدو امر گلوگاههای تولید را شناســایی کند؛ یکی از گلوگاهها نهاده است. ذرت و سویا نیز گلوگاههای نهاده هستند؛ باید به گلوگاههای یارانه داده شود زیرا برای تامین غذایی ما به این اقلام وابستگی داریم. برخی از اقلام گلوگاهها با دلار وارد میشوند لذا دولت باید برای این بخش یارانه در نظر بگیرد. وقتی قیمت دلار بالا میرود قیمت این اقلام افزایش پیدا میکند و تولید با مشکل مواجه میشود.

اگر یارانه به ذرت و سویا بدهند قیمت تمام شده پایین میآید و تولید رونق بیشتری پیدا میکند. قیمت حاملان انرژی تغییر نکرده است و در این زمینه برای تولید مشکل زیادی وجود ندارد. تنها مشکل بحث تامین نهاده دلار است که باعث شده است قیمتها افزایش پیدا کند. البته این تولیدکنندگان از مالیات معاف هستند و دراین زمینه مشکلی ندارند. پس اگر به موضوع یارانه برای تامین نهاده توجه نشود قیمتها افزایش پیدا خواهد کرد. مگر اینکه دولت در این زمینه برنامه داشته باشد و برای تامین سویا و ذرت که ۷۰ درصد آنها وارداتی هستند به دامداران یارانه دهد.

منبع: آفتاب یزد

485352