برای ساختمان سازی از چه فولادی استفاده کنیم؟

تصویر برای ساختمان سازی از چه فولادی استفاده کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فولاد یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی است که بکار بردن آن به سازه، مقاومت و ایمنی می‌بخشد. مهندسین عمران دانسته‌اند فولاد بهترین سازگاری را با بتن دارد بنابراین طی سالیان سال جایگزینی بهتر برای آن پیدا نکرده‌اند. این آلیاژ انواع مختلفی دارد در این مقاله با مناسب‌ترین فولاد برای ساختمانی سازی آشنا می‌شویم.

فولاد ساختمانی چیست؟

فولاد از ترکیب آهن و کربن در انواع شکل‌های مختلف تولید می‌شود پرکاربردترین فولاد ساختمانی در کشور ما ورق st37 است.

انواع فولاد ساختمانی

فولاد ساختمانی بسته به کاربرد در اندازه، وزن، شکل و چگالی مختلفی ساخته می شود از جمله:

ورق فولادی

ورق های فولادی مشتقات فولادی با ضخامت بسیار کم هستند که از روش نورد گرم و سرد تولید می شوند، ورق های فولادی انواع مختلفی دارند از جمله ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق رنگی، ورق اسید شویی از بین ورقهای فولادی ورق سیاه مهم ترین ورق فولادی است.

از ورق فولادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می‌شود و کاربردهای بسیار متنوعی دارد یکی از کاربردهای آن در ساختمان سازی به‌خصوص سوله سازی است و از آن در قسمت‌های سقف، دیوار داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

میلگرد

میلگردها میله‌های بلند، توپر، گرد از جنس فولاد هستند که در ساختمان سازی برای ایجاد مقاومت در بتن استفاده می‌کنند که در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند و برای ساختمان سازی از میلگرد آجدار و میلگرد st52 سازی استفاده می‌کنند.

میلگرد آجدار به میلگردهای شیاردار و دارای برجستگی میگویند از انواع میلگرد آجدار می‌توان به میلگرد مارپیچی (A2)، میلگرد جناغی (A3)، میلگرد ((A4 اشاره کرد که در میزان آج باهم تفاوت دارند.

تیرآهن

در اصطلاح مهندسی تیر عضوی است از جنس فولاد، چوب، آهن که وظیفه تحمل بار را دارد. به عبارتی تیرآهن تیری است از جنس فولاد و آهن که وظیفه تحمل وزن سازه را دارد. هر تیرآهن به دو بخش جان و بال تقسیم بندی می‌شود که جان تیرآهن قسمت میانی و اصلی است و بال تیرآهن به قسمت لبه‌های تیرآهن گفته می‌شود.

تیرآهن را در شکل‌های H،I در سایزهای 12 تا 30 می‌سازند و بر اساس شکل، ضخامت به تیرآهن IPE، تیرآهن CPE، تیرآهن IPN، تیرآهن IPB تقسیم بندی می‌کنند، در بین تیرآهن‌ها، از تیرآهن IPE بیشترین استفاده را در ساختمان سازی می‌کنند.

قوطی پروفیل

قوطی‌ها پروفیل‌های بسته و جعبه شکل هستند. از ویژگی‌های آن می‌توان به توخالی بودن و سطح مقطع مربعی یا مستطیلی اشاره کرد. قوطی‌ها به دو نوع قوطی سبک و سنگین تقسیم بندی می‌شوند، قوطی سنگین مصرف ساختمانی دارد و خود به دو دسته قوطی ستونی صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می‌شود.

ماده اولیه قوطی ستونی ساختمانی ورقه‌های سیاه است که آن را مکعب مربع توخالی در ابعاد 100 تا 140 سانتی‌متر می‌سازند و مخصوص مصارف ساختمانی است، برخلاف قوطی ساختمانی از قوطی ستونی صنعتی فقط در صنعت کاربرد و در ساخت پل از آن استفاده می‌کنند.

نبشی

نبشی پروفیل‌های L شکل فولادی هستند که در آن دو سطح فولادی عمود بر هم قرار می‌گیرند. نبشی‌ها به دو صورت نبشی پرسی و نبشی فابریک تولید می‌شوند و از نظر ظاهری به دو نبشی بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود.

نبشی پرسی از فرایند نورد سرد تولید می‌شود و در پروسه تولید ورق فولادی پرس می‌شود سپس برای شکل‌گیری نهایی در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌گیرد. نبشی فابریک از فرایند نورد گرم ساخته می‌شود و ابتدا شمس فولادی در کوره حرارت قرار می‌گیرد و بعد از ذوب شدن توسط غلتک‌ها شکل‌دهی می‌شود.

نبشی‌های پرسی و فابریک از نظر ظاهری به دو نبشی بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند، نبشی بال مساوی داری دو ضلع هم‌اندازه است و برای ساخت کشتی و ماشین‌آلات کاربرد دارد. نبشی بال نامساوی داری دو ضلع نابرابر است و از آن در ساختمان سازی استفاده می‌کنند.

لوله فولادی

لوله‌های فولادی مقاطع استوانه‌ای شکل توخالی هستند که از آن‌ها به‌عنوان شمع‌های ساختمانی در ساختمان سازی استفاده می‌کنند. این لوله‌های فولادی یا شمع ساختمانی مقاومت خاک را افزایش می‌دهند و بار ساختمان را به آن منتقل می‌کنند.

ناودانی

ناودانی‌ها پروفیل‌های باز هستند و شکل ظاهری آن‌ها به حرف انگلیسی U شباهت دارد. بخش میانی ناودانی را جان و دو ضلع عمود بر ضلع میانی را جان نام‌گذاری کرده‌اند. ناودانی‌ها به دو روش فابریک و پرس تولید می‌شوند. ناودانی‌های ساده، مشبک، سبک و سنگین انواع ناودانی‌های موجود در ایران هستند.

ویژگی فولاد ساختمان سازی

فولادهای ساختمانی در ابعاد و ویژگی‌های مختلفی تولید می‌شوند و در بازار موجود هستند یک فولاد ساختمانی مطلوب شکل پذیری خوبی دارد و در مقال زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است و همین‌طور استحکام و دوام بالایی دارد. یک فولاد ساختمانی خوب از نظر چقرمگی، جوش پذیری، استحکام تسلیم بررسی می‌شود.

کاربرد فولاد در ساختمان ‌سازی

با انواع فولاد ساختمانی آشنا شدیم نوبت آن رسیده کاربرد آن‌ها را در ساختمان سازی بررسی کنیم. فولادها در اشکال متفاوتی تولید می‌شود و با توجه به شکل ظاهری و کاربرد در پروژه‌های ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود با ادامه مطلب همراه باشید.

ساخت ساختمان‌های مرتفع

فولاد در برابر هر نیروی مزاحم خارجی مانند باد، زلزله، آتش مقاوم است و دچار آسیب و شکستی نمی‌شود. درنتیجه یک گزینه مناسب برای برج‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی است،‌ همین‌طور استفاده از فولاد روند ساخت ساختمان‌های بلند را تسریع می‌بخشد

ساخت خانه‌های مسکونی

استفاده از سازه فولاد عمر ساختمان را افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که ساختمان برای سالیان سال دوام می‌آورد و از آن در برابر آتش‌سوزی و طوفان محافظت می‌کند استفاده از فولاد در خانه‌هایی که در نزدیکی گسل و ساحل بنا می‌شوند آن‌ها را در مقابل خطرات حفظ می‌کند.

سوله‌های صنعتی

قطعات فولادی در برابر وزن بالا مقاومت و استحکام مطلوبی دارند. از طرف دیگر قطعات فولادی فراوانی و قیمت مقرون‌ به ‌صرفه‌ای دارند. این دو ویژگی باعث شده تا فولاد رایج‌ترین ماده در ساخت سازه‌های صنعتی باشد.

جمع بندی

در این مقاله با انواع فولادهای ساختمانی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. فولاد یکی از بهترین مصالح برای ساختمان سازی است.قطعات فولادی هم به مقاومت سازه کمک می‌کنند، هم به‌مرور دچار فرسودگی نمی‌شوند و هم در مقابل نیروهای خارجی مانند آتش و طوفان دچار تغییر نمی‌شوند. هرچه قطعات فولادی که در ساختمان سازی استفاده می‌شود کیفیت بهتری داشته باشد ساختمان در مقاونت بهتری برخوردار خواهد شد.

482333