شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور پیشقدم در رشد تولید و توسعه

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور برنامه های توسعه ای گسترده ای از اکتشاف تا تولید محصول نهایی را در دستور کار قرار داده است و یقینا این شرکت را به بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور تبدیل خواهد کرد.
تصویر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور پیشقدم در رشد تولید و توسعه

به گزارش سایت خبری پرسون، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال مهار تورم و رشد تولید است شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور با توجه به طرح های توسعه ای که در دست اجرا دارد به طور جدی پیشقدم در رشد تولید شده است و با توجه به پتانسیل بالایی که در نیروهای جوان و متخصص صبانور وجود دارد و استفاده بهینه از منابع موجود، بیش از گذشته قطعا شاهد رشد و پویایی این مجموعه خواهیم شد به طوری که در سال 1402 در رشد تولید ضمن آنکه پیشقدم شده است برنامه های توسعه ای گسترده ای از اکتشاف تا تولید محصول نهایی در دستور کار قرار داده است و یقینا شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور را به بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور بدل خواهد کرد.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در هدایت و مدیریت ۴ پروژه کنسانتره‌سازی صبانور همدان؛ ۲ میلیون تن کنسانتره (۱۰۰ درصد متعلق به شرکت صبانور)،گندله‌سازی صباامید غرب خاورمیانه؛ ۱ میلیون تن گندله (مشارکت ۷۰ درصدی صبانور)، آهن اسفنجی بیجار/ شرکت صنایع فولاد کردستان؛ ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی (با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت ۳۰ درصدی صبانور)، فولادسازی قروه/ شرکت صنایع فولاد کردستان؛ ۱ میلیون تن ورق گرم رول‌شده (با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت ۳۰ درصدی صبانور) نقش دارد و از آنجا که پروژه ها عمدتاً در مناطق محروم روستایی واقع شده‌اند باعث ایجاد اشتغال مد نظر دولت سیزدهم و جذب متخصصان بومی و محلی شده است و همین امر پیامد مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.

در باب آشنایی بیشتر با شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور خوب است بدانیم این شرکت از نظر تولید سنگ آهن جزو ۱۰ شرکت نخست کشور و بزرگ‌ترین تولید کننده این ماده معدنی در غرب کشور بوده و در دو استان همدان و کردستان مشغول فعالیت جدی می‌باشد به نحوی که با رشد و ارتقا تولید خود بی‌نیازی فولادسازان کشور از واردات سنگ آهن را به ارمغان آورده است. موضوع فعالیت اصلی شرکت صبانور، اکتشاف و استخراج از معادن سنگ‌آهن و فراوری کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

فعالیت اصلی صبانور در حوزه معادن سنگ آهن بوده که طبق پروژه ها و طرح های توسعه‌ای شرکت تکمیل زنجیره ارزش را تا مرحله فعالیت صنعتی و فرآوری ماده معدنی سنگ آهن تا تولید کنسانتره و گندله در دست اجرا دارد. همچنین این شرکت با اخذ مجوز تاسیس کارخانه در پهنه راور کرمان و شناسایی ۱۲ آنومالی پتانسیل دار قصد دارد حوزه تولیدات و فعالیت های خود را در دیگر عناصر با ارزش توسعه دهد.

شناسایی این 12 آنومالی که شرکت صبانور برای نخستین بار این اکتشافات سیستماتیک را انجام داد بر پایه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از نیروهای متخصص و خبره داخلی انجام شده است که عمده فعالیت‌ها بر پایه مشاهدات عینی و پیمایش‌های زمینی استوار بوده و با انجام عملیات صحرایی به نتیجه رسیده است. همانطور که گفته شد خروجی این اکتشافات منجر به این شد که شرکت ۱۲ آنومالی روی و سرب مساعد را در شهرستان‌های کوهبنان و راور شناسایی کند.

بسیاری اعتقاد دارند شرکت صبانور، فرزند خلف معادن، طی چند سال گذشته بسیار خوش درخشیده است و با توجه به این که این شرکت به طور مستقیم مسئولیت بهره‌ برداری از چند معدن بزرگ در غرب کشور را بر عهده دارد، می‌توان به جرات گفت که در زمینه توسعه معدنی و صنعتی امانت‌دار خوبی بوده‌ است به طوری که مردم ساکن در مناطق کردستان و همدان از برکات وجودی و نیکوی این شرکت بهره مند شده اند و حقیقتا نسبت به این معادن احساس تعلق می‌کنند و از طرفی با راه‌اندازی کارخانه‌های فولادسازی متعدد قطعاً آینده روشنی دارد.

با توجه به ضرورت توسعه معادن و اکتشافات جدید اقدامات خوبی در این خصوص اجرایی شده است و در برنامه امسال ۶۰ هزار متر عملیات حفاری به منظور اکتشاف در سه معدن اجرایی خواهیم کرد.

نتایج اولیه نمونه های حفاری اکتشافی بسیار امیدوار کننده بوده است و این امکان را دارد تا ذخایر فعلی و قطعی ما که در حدود ۵۲ میلیون تن است را تا چند برابر افزایش دهد که به محض قطعی شدن نتایج اکتشافات، اطلاع رسانی دقیق از طریق سامانه کدال اجرایی خواهد شد.

اقدامات اکتشافی و توسعه ای شرکت صبا نور باعث شده است که در راستای خلق ارزش طرح های توسعه ای جدیدی را تعریف کند. به گفته مهندس محمد کلانتری مدیر عامل موفق و پرتلاش شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور تا سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی در دستور کار است به طوری که در حال حاضر ۱.۶ میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره این شرکت است که با توجه به افزایش ذخایر، این شرکت اقدام به ایجاد واحد کنسانتره دو میلیون تنی در دو فاز یک میلیون تنی در شهرستان قروه کردستان در نزدیکی معدن گلالی نموده است.

از موارد دیگر که رشد تولید را در سالی که مزین به رشد تولید است ان شالله به ارمغان خواهد احداث کارخانه کنسانتره در کنار معدن بابا علی همدان به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن است. همچنین پروژه ۱ میلیون تنی گندله کردستان (از طریق شرکت تابعه صبا امید غرب خاورمیانه) که از قبل در دستور کار بوده است اقدامات اولیه اجرای این پروژه عملیاتی شده و پیشرفت فیزیکی خوبی را این پروژه دارد.

یکی دیگر از توفیقات این شرکت که با وجود تمام تنگنا ها و مشکلات به دست آمده است سلسله اقدامات خوبی است که در راستای واردات تجهیزات پروژه ها و معادن صورت داده که بسیاری از موانع رشد تولید را برخواهد داشت.

شرکت صبانور در دستیابی به رتبه برتر کیفیت، سوددهی و ایمنی به عنوان یکی از ۱۰ شرکت نخست حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری معادن در چشم‌انداز خود دارد همچنین راهبرد شرکت با توجه به اکتشاف ذخایر جدید تغییر کرده و صبانور تولید پنج میلیون تن گندله، پنج میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن پرعیار را در دستور کار قرار داده است. همچنین رسیدن به نسبت بالاترین سودآوری نسبت به هزینه در شرکت‌های معدنی و ورود به اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی، هم‌افزایی پورتفوی محصولات هلدینگ و تکمیل زنجیره ارزش و افزایش دامنه اکتشاف را مد نظر قرار داده است.

جهت آشنایی بیشتر شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور و اهداف و برنامه های آن می توانید به سایت این شرکت به آدرس https://sabanour.com/ مراجعه نمایید

481525