کشمکش بی حاصل دولت و مجلس

روند عملکردی دولت و مجلس نشان داده که این قوا عملا نمی توانند در حوزه تحقق یافتن شعار سال یعنی مهار تورم کار چندانی از پیش ببرند.
تصویر کشمکش بی حاصل دولت و مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: اشکال کار دولت و مجلس اینجاست که هر دو طرف برخی مسائل را به صورت جزئی می بینند. بنابراین وقتی مسائلی در جامعه ایجاد می شود برای اینکه نشان دهند که فعال هستند به صورت موضعی به مساله می پردارند.

اکنون مساله قیمت خودرویی که جامعه را تحت الشعاع قرار داده و به وزیر فشار می آورند و او نیز فقط می گوید که حل می کنم و معلوم است توانایی این کار را ندارد نشان می دهد که خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است. بنابراین مردم می خواهند پول خود را به سرمایه تبدیل کنند. نکته اینجاست که وقتی یک مساله به صورت بنیادی دچار مشکل است با این حرکات حل نمی شود. وقتی هم که در مساله ای گیر می کنند هر کسی به نحوی اظهار نظری انجام می دهد. بنابراین به نظر می رسد که از این دیدگاه برخی نمایندگان مجلس نیز به دنبال بیشتر نشان دادن خود هستند.

چنانکه امسال نیز سال انتخابات است و نمایندگان مجلس می خواهند نشان دهند که حرفی برای گفتن دارند. بر ای اینکه مجلس نیز نظریه و تئوری اقتصادی ندارد و به صورت اصولی به کارها نمی پردازد. صرفا به مسائلی همچون طرح صیانت یا مواردی که چندان اهمیت زیادی ندارد می پردازد. دولت نیز نقطه ای عمل می کند و اینگونه امکان حل و فصل قضیه نیست. یک روز می گویند خودرو وارد می کنیم، روز دیگر به بورس اشاره می کنند. در حالی که این مسائل مشکلی را حل نمی کند و مشکل اصلی حتی با واردات خودرو نیز حل نمی شود.

حال مسائل دیگری نیز هست که بدان ها پرداخته می شود. لذا این فقط نوعی کشاکش میان دولت و مجلس است و از درون آن چیزی برای کشور و مردم بیرون نخواهد آمد. روند عملکردی دولت و مجلس نشان داده که این قوا عملا نمی توانند در حوزه تحقق یافتن شعار سال یعنی مهار تورم کار چندانی از پیش ببرند. مگر مقام معظم رهبری چند سال پیش شعار اقتصاد مقاومتی را مطرح نکردند که اتفاقا بسیار هم خوب و مطلوب بود، بیانیه هم دادند که همه دستگاه ها باید بر مبنای آن بیانیه عمل می کردند و اگر بر مبنای آن عمل می شد اساسا امروز با چنین مشکلات و اتفاقاتی مواجه نبودیم. منتها هر بندی از آن بیانیه به یک نهاد و سیاست داخلی یا خارجی یا روش اقتصادی وصل است.

این همه در مورد اقتصاد رقابتی صحبت شد که خیلی هم خوب بود و اگر هم عمل می شد مسائل اقتصادی کشور تا حد زیادی حل می شد. اما این شعار را صرفا بر روی تابلوها نوشتند هی شعار دادند و دژبان ها حمل کردند و در آخر هم اتفاقی نیفتاد. اگر به این شعار امسال هم بی توجهی صورت گیرد و صرفا بر روی چند تابلو و پوستر و... قرار گیرد سرنوشت همان شعار را پیدا خواهد کرد و در آخر سال چیزی از آن باقی نخواهد ماند. چرا که در ابتدای کار باید حاکمیت و دولت به یک تئوری اقتصادی معتقد باشد و بر اساس آن عمل کند. در حالی که ما نقطه به نقطه صرفا از هر کاری مقداری انجام می دهیم و درآخر هم هیچ کاری به صورت کامل انجام و عملی نمی شود. بنابر این نبود یک روش اقتصادی که مورد عمل قرار گیرد و موانع اش برطرف شود وجود ندارد. هنوز پس از گذشت چند سال به هیچکدام از بندهای بیانیه اقتصاد مقاومتی عمل نشده و اگر صرفا همان بیانیه در دستور کار و عمل قرار گیرد فرمایش جدید مقام معظم رهبری پیرامون مهار تورم نیز عمل خواهد شد.

منبع: آرمان ملی

481265