اورکلاک چیست و چه کاربردی دارد؟

اورکلاک چیست و چه کاربردی دارد این سوال برای کسانی که می خواهند به روش هایی سرعت پردازنده سیستم خود را برای انجام بازی های کامپیوتری افزایش دهند، اهمیت زیادی دارد. در واقع با اورکلاک تلاش می شود ولتاژ سخت افزار مورد نظر افزایش یافته و سرعت آن نیز افزایش می یابد.
تصویر اورکلاک چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از گیمرها برای بالا رفتن سرعت، اقدام به اورکلاک قطعات کامپیوتر می کنند. در این مطلب به تفصیل به این موضوع می پردازیم.

همانطور که می دانید سرعت کلاک با واحد اندازه گیری هزار معین می شود، به این معنا که در هر ثانیه سی پی یو چه تعداد چرخه را انجام می دهد. در اورکلاک سعی می شود سرعت کلاک پردازنده به میزانی بیشتر از مقدار تعیین شده تغییر پیدا کند. نکته مهمی که می توان درباره اینکه اورکلاک چیست و چه کاربردی دارد این است که برای همگام سازی سرعت اجزای سخت افزاری کامپیوتر لازم است چند قطعه به طور همزمان اورکلاک شوند. به طور مثال سی پی یو اصلی و گرافیک در کنار رم می تواند در کنار هم اورکلاک شود. اکثر شرکت ها سرعت کلاک قطعات را مشخص می کنند که افزایش این سرعت می تواند منجر به آسیب جدی به سیستم شود. در صورتی که اقدام به خرید لپ تاپ استوک لنوو یا هر برند دیگری کردید، در تست لپ تاپ حتما میزان سرعت سی پی یو و سایر قطعات را بررسی کنید.

یکی از مهمترین کاربردهای اورکلاک بالا بردن سرعت با کمترین بودجه است. اورکلاک به طور معمول می تواند سرعت دستگاه را تا 25 درصد افزایش دهد.

شما می توانید قطعات زیر را اورکلاک کنید:

  • کارت گرافیک
  • سی پی یو

در صورتی که قصد خرید لپ تاپ استوک دارید حتما سرعت پردازنده مورد نظر خود را بررسی کنید. اورکلاک کردن سیستم به تنهایی پاسخگو نیست. فروشگاه به روز استوک عرضه کننده انواع لپ تاپ استوک در کشور است که می توانید جهت خرید یا استعلام قیمت لپ تاپ استوک سونی خرید لپ تاپ استوک لنوو ، دل، لنوو و... به سایت این فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.
راه های مختلفی برای اورکلاک کردن وجود دارد. امروزه در بازار برنامه هایی وجود دارد که به کمک آن می توانید سیستم خود را اورکلاک کنید.

خطرات اورکلاک چیست؟

نکته مهمی که در اورکلاک کردن می تواند برای سیستم مخاطره انگیز باشد افزایش میزان مصرف انرژی برق و داغ شدن قطعات است. این موضوع می تواند در صورت تداوم اورکلاک باعث آسیب رسیدن جدی به قطعات سیستم شما شود. از همین رو تاکید می شود در صورت ادامه داشتن اورکلاک دائما قطعات را کنترل کنید تا آسیبی به دلیل بالا رفتن حرارت متوجه سیستم نشود.

تأثیرات overclock در بازی چیست؟

اور کلاک کردن جی پی یو سرعت و عملکرد بازی ها را افزایش می دهد. از همین رو گیمرها از این روش برای افزایش سرعت استفاده می کنند. میزان تاثیر اورکلاک در بازی برای گیمرها تا حد زیادی تابع کارت گرافیک، سی پی یو و میزان قدرت کامپیوتر است.

از کجا بفهمیم سیستم overclock شده است؟

برای اینکه بدانید سیستم شما اورکلاک شده یا نه نمی توان راهکار مشخصی را پیشنهاد داد. اما بسیاری از کسانی که در این زمینه فعالیت دارند می توانند این موضوع را تشخیص دهند که یک سی پی یو یا کارت گرافیک آیا اورکلاک شده یا خیر.

اما به طور کلی راهکارهای زیر می تواند تا حدی در تشخیص این موضوع به شما کمک کند:

استفاده از نظر یک کارشناس یا فروشنده قطعات دارای تجربه

وجود خراش و تغییر رنگ در قطعات

وجود فن نامرغوب در سیستم

مزایای اورکلاک لپ تاپ چیست؟

دانستن تعریف اینکه اورکلاک Cpu لپ‌تاپ چیست به تنهایی کافی نیست. در صورتی که بخواهید سیستم خود را اورکلاک کنید اطلاع از مزیت ها و معایب آن نیز ضروری است. از مهمترین مزیت هایی که می توان برای اورکلاک لپ تاپ برشمرد عبارت است از:

کاهش هزینه های قطعات خریداری شده: شما می توانید با خرید یک قطعه ارزانتر و اورکلاک کردن آن سرعت عملکرد قطعه را تا 25 درصد افزایش دهید

امکان به روزرسانی سرعت دستگاه: در صورتی که لپ تاپ شما قدیمی باشد می توانید با اورکلاک کردن سرعت آن را افزایش دهید تا امور روزمره شما به راحتی مرتفع شود.

ایمن بودن اورکلاک: تغییر سرعت کلاک تا حدی می تواند ایمن و در عین حال کاربردی باشد.

امکان مقایسه برندها با یکدیگر: اورکلاک می تواند شاخصی مقایسه ای بین برندهای مختلف و تست میان آن ها باشد.

بهینه سازی عملکرد سیستم: اورکلاک در شرایطی که سیستم عملکرد ضعیفی داشته باشید می تواند باعث بهینه شدن سیستم شود.

معایب اورکلاک لپ تاپ چیست؟

در کنار این مزیت ها اورکلاک کردن سیستم می تواند معایبی نیز داشته باشد که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش عمر قطعات کامپیوتر اورکلاک شده

افزایش فعالیت فن به دلیل داغ شدن قطعات

گرم شدن بیش از حد سی پی یو

ایجاد نویز در عملکرد سیستم

ابطال گارانتی سیستم یا قطعات

چطور کارت گرافیک را اورکلاک می‌کنند؟

برای اورکلاک کارت گرافیک این روند باید به صورت تدریجی باشد تا کارت گرافیک بدون آسیب افزایش سرعت عملکرد پیدا کند. برای این کار لازم است از برنامه های موجود در بازار استفاده کنید. مراحل اورکلاک کارت گرافیک در مراحل زیر خلاصه می شود:

استفاده از برنامه اورکلاک گرافیک

اجرای برنامه

ورود به بخش تنظیمات

انتخاب گزینه Unlock Voltage Control

افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر با انتخاب گزینه Core Clock

انتخاب عدد 10 تا 20 هرتز

انتخاب برنامه GPU-Z

بررسی گزینه ها Default Clock و GPU Clock

انتخاب فرکانس 10 تا 20 هزار

راه اندازی ابزار بنچمارک Unigine Heavenو تست اورکلاک شدن کارت گرافیک

نکته مهمی که درباره اورکلاک کارت گرافیک باید بدانید، اینکه این کار می تواند عملکرد گرافیک را تا حد درصد بهبود ببخشد. پس از اورکلاک کردن کاربری از سیستم، قابلیت های کامپیوتر و نیز سیستم خنک کننده آن تا حد زیادی در میزان اثرگذاری اورکلات تاثیر دارد. در نظر داشته باشید که با اورکلاک کردن کارت گرافیک و افزایش سرعت آن، نظم و تعادل عملکرد سایر اجزا به هم میریزد از همین رو ممکن است منجر به اختلال در عملکرد سیستم شود.

462533