پرسون گزارش می دهد؛

مترو پرند در گرو اعتبار 1401 / مهرنشینان چشم انتظار راه اندازی ارزان ترین حمل و نقل عمومی

شهر پرند در زمان محمود احمدی نژاد به یک باره رو به رونق قرار گرفت و به حدی ساختمان های مسکن مهر در این شهر ساخته شد که سرمایه گذاران خارجی نیز در ساخت و ساز آن مشارکت داشتند و به نوعی شهر پرند پایتخت مسکن مهر کشور شد؛ اما حمل و نقل عمومی در این شهر تازه تاسیس آن طور که باید پیش نرفته و همچنان شهروندان این شهر حاشیه ای پایتخت چشم انتظار راه اندازی مترو هستند.
تصویر مترو پرند در گرو اعتبار 1401 / مهرنشینان چشم انتظار راه اندازی ارزان ترین حمل و نقل عمومی

به گزارش سایت خبری پرسون، زمانی که احمدی نژاد طرح مسکن مهر را آغاز کرد بسیار از منتقدان این نوع ساخت و ساز شهری را غیر اصولی و حرفه ای می دانستند و معتقد بودند ساخت شهر نیازمند زیر ساخت است و باید در ابتدا زیر ساخت شهر فراهم شود و تنها موضوع ساخت یک خانه نیست، اما موافقان این طرح نظر دیگری داشتند آنها بر این باور بودند که اول باید مسکن را ساخت و تب افزایش قیمت در بازار را کنترل کرد و مردم را به رویای خانه دار شدنشان رساند و سپس ملزومات شهری فراهم خواهد آمد.

یکی از ملزومات شهری به ویژه برای شهرهای حاشیه ای در کلانشهرها حمل و نقل عمومی است، که این موضوع در همان زمان رونق این شهر در نظر گرفته شد تا پای مترو به این منطقه باز شود؛ با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی حضرت امام (ره) نیز در همجواری این شهر در 35 کیلومتری جنوبی تهران قرار دارد انگیزه ساخت مترو را دو چندان کرد، اما حال نزدیک به یک دهه از عمر دولت احمدی نژاد می گذرد و هنوز این حمل و نقل پاک، ارزان قیمت و ایمن به ساکنان پرند که پایتخت مسکن مهر ایران نام گرفته خدمات دهی ندارد؛ در گزارش پیش رو بیشتر از این موضوع آگاه می شوید:

تردد روزانه 30 تا 40 هزار نفری پرند به تهران

شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است و در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بر اساس آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند و با این اوصاف تکمیل و بهره‌برداری خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.

مطالعات و نیز بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند نیز در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ریل گذاری به اتمام رسیده

چند دلیل دارد؛ نخست اینکه ریل گذاری مترو از مسیر آزاد راه تهران و قم صورت گرفته است و فرودگاه حضرت امام (ره) به آن مسیر نزدیک تر است، دوم اینکه راه اندازی مترو فرودگاه امام از سالیان گذشته قرار بود انجام شود و به یک باره موضوع راه اندازی مترو پرند در خط مترو حضرت امام مورد بررسی قرار گرفته است.

خبرنگار پرسون با یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در این زمینه گفتگو کرده است، وی که تمایلی نداشت نامش در گزارش درج شود گفت: بخش قابل توجهی از ریل گذاری مسیر مترو تهران به پرند انجام شده و به نوعی می توان گفت ریل گذاری رو به اتمام است.

وی افزود: بنای ایستگاه مترو پرند نیز حدودا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که خوشبختانه فعالیت عمرانی در حال ادامه است تا شهروندان این شهر حاشیه پایتخت نیز از نعمت مترو بهره مند شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه چرا روند ساخت مترو فرودگاه حضرت امام (ره) که از مسافر کمتری برخوردار است زودتر از این شهر راه اندازی شده است؟ پاسخ داد: چند دلیل دارد؛ نخست اینکه ریل گذاری مترو از مسیر آزاد راه تهران و قم صورت گرفته است و فرودگاه حضرت امام (ره) به آن مسیر نزدیک تر است، دوم اینکه راه اندازی مترو فرودگاه امام از سالیان گذشته قرار بود انجام شود و به یک باره موضوع راه اندازی مترو پرند در خط مترو حضرت امام مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در باره اینکه مشکل سرعت بخشیدن به مترو پرند چیست؟ پاسخ داد: افزایش قیمت مصالح مهم ترین دلیلی بود که باعث کاهش فعالیت عمرانی شد، چرا که سیمان، آهن و.. به یک باره با افزایش صد دردصدی قیمت رو به رو شده است، که در مجموع مهم ترین تاخیر در روند فعالیت این پروژه تزریق اعتبارات مالی است و در حال حاضر پیمانکاران منتظر هستند تا بودجه 1401 محقق شود تا سرعت احداث این مترو افزایش یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص اینکه آیا واگن و لکوموتیو برای این مسیر پیش بینی شده است؟ پاسخ داد: اطلاعی در این زمینه ندارم؛ اما تهیه واگن که در داخل کشور فراهم خواهد شد و جای نگرانی نیست.

دولت مردمی همت بیشتری کند

نکته بسیار قابل توجه این است که مترو تهران به فرودگاه حضرت امام که بعد از شهر پرند قرار دارد خدمات رسانی خود را چند سالی است آغاز کرده است و این در حالی است که مسافران این حمل و نقل پاک در این مسیر بسیار اندک است، در حالی که مترو پرند که از لحاظ مسافتی به تهران نزدیک تر است و بهره وری بیشتری را نسبت به فرودگاه دارد هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است و این نشان می دهد که دولتمردان گذشته نگاه کمکی به زندگی اقشار کم درآمد نداشته اند، چرا که بیشتر افرادی که در شهر پرند سکونت دارند از افراد کم در آمد هستند.

حال انتظار از دولت جدید که با شعار دولت مردمی روی کار آمده است این است که به سرعت خدمات رسانی مترو این شهر به پایتخت را برقرار کنند تا این اقشار کم درآمد هزینه کمتری را همه روزه بابت حمل و نقل شان به تهران پرداخت کنند.

386054