مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی در هفته پایانی مهر:

از آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن تا تکذیب بنزین 14 هزار تومانی

دولت در رابطه با حذف ارز 4200 تومانی مصمم است و خبرهایی نیز در رابطه با کارت اعتباری 250 هزار تومانی وجود دارد. 
تصویر از آغاز ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن تا تکذیب بنزین 14 هزار تومانی

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته جاری صدور حکم محکومیت برای مسئولان دولت روحانی حسابی خبرساز شد. ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در دوره اول دولت روحانی به دلیل ایجاد اختلالات ارزی به 10 سال حبس و احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به هشت سال حبس تعزیری محکوم شدند. این موضوع با واکنش‌های گسترده ای مواجه شد. البته نوع حبس نشان می‌دهد که خبری از زندان در واقعیت نیست. اما این موضوع به دلیل بحث محاکمه روحانی و زیرمجموعه وی بسیار اهمیت دارد.

قیمت مرغ افزایش یافت

مدت زیادی است که خبری از عرضه مرغ دولتی با قیمت مصوب 24 هزار تومانی در مرغ فروشی‌ها نیست و حتی خبرهایی نیز از کمبود مرغ به گوش می‌رسید، اکنون یک مقام مسئول خبر از افزایش قیمت گوشت مرغ می‌دهد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفته است که "مرغ برای عمده فروشی کیلویی 29 هزار تومان و برای مصرف کننده خرد 31 هزار تومان نرخ گذاری شده است."

ثبت نام طرح جهش تولید مسکن

بعد از مدت‌ها بحث در خصوص طرح جهش تولید مسکن در مجلس و همچنین وعده رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، ظهر روز گذشته ثبت نام طرح جهش تولید مسکن در سامانه سمن آغاز شد و تا یک ماه ادامه خواهد داشت. قرار است در این مرحله 4 میلیون واحد مسکن ساخته شود و فعلا در شهرهایی که در آن زمین تأمین شده است، آغاز می‌شود. جزئیات مربوط به وام این طرح و مسائل مربوط به شرایط ثبت نام کنندگان تشریح شده است.

اما و اگرهای وادرات خودرو

بحث واردات خودرو با بازگشت این طرح به مجلس توسط شورای نگهبان ادامه دارد، فاطمی امین، وزیر صمت به تازگی گفته است که واردات خودرو به سال آینده موکول شده است. این صحبت وزیر نشان از تغییر دیدگاه دولت است؛ زیرا وی قبل از این گفته بود که با واردات خودرو مخالف است و در دستور کار نیست. کارشناسان حوزه صنعت معتقدند امکان ازسرگیری مذاکرات و گشایش‌های برجامی و ورود منابع ارزی به کشور در سال آینده، روند واردات خودرو را تسهیل می‌کند.

نگرانی‌ها درباره کمبود گاز در زمستان و خبر افزایش قیمت بنزین

با ورود به فصول سرد سال بحث کمبود گاز در کشور نیز شدت گرفته است. آمارها حاکی از کمبود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و بر اساس قطع گاز در بخش خانگی و صنعتی قطعی است. ضمن این که تکرار ماجرای آثار قطعی برق در تابستان برای گاز در زمستان بر نگرانی‌ها افزوده است.

اخیرا خبرهای غیررسمی نیز در رابطه با افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شد که این موضوع تکذیب شد. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرده و گفته است: خبری از گرانی قیمت بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

راه اندازی رمزارز ملی

ابتدا رئیس بانک مرکزی خبر از راه اندازی رمزارز ملی داد و سپس سخنگوی کمیسیون اقتصادی توضیحات تکمیلی در این رابطه را ارائه داد. مرحبا در این رابطه گفته است که "راه اندازی رمز ارز ملی بر پایه ریال بود که در صورت تحقق، کشورمان جزو معدود کشورهایی خواهد بود که رمز ارزی ملی براساس پول ملی خودش دارد."

راه اندازی رمزارز ملی در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه است و اولویت‌های اساسی و مهمتری برای رئیس بانک مرکزی وجود دارد؛ امیدواری نسبت به بهبود شرایط در دولت جدید را زیرسوال می‌برد.

عزم دولت برای حذف ارز 4200 تومانی

رییس جمهور در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم صحبت‌های مهمی در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه کرد. وی گفت: "تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود. این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد."

همچنین صحبت‌های غیررسمی راجع به حذف ارز 4200 تومانی و ادغام یارانه‌ها در یک کارت اعتباری 250 هزار تومانی نیز به گوش می‌رسد.

366938