رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

مراتع در صورت عدم تمدید پروانه چرا بلامعارض می‌شوند

حفظ پوشش گیاهی مراتع و بهره‌برداری اصولی از آن باعث تجدید حیات طبیعی گیاهان مرتعی می‌شود که این امر در حفظ آب، خاک و توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی نقش مهمی دارد.
تصویر مراتع در صورت عدم تمدید پروانه چرا بلامعارض می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر روند واگذاری‌های مراتع زیاد بوده است این امر علاوه بر آسیب به محیط زیست باعث پایمال نمودن حقوق دامداران و پروانه‌داران نیز می‌گردد. در صورتی که پروانه چرای دام وجاهت قانونی بیشتری داشته باشد و سند مالکیت در نظر گرفته شود می‌تواند از تغییر کاربری‌های بی‌حساب جلوگیری کرده و منابع طبیعی کشور را نیز حفاظت کند.

لذا در همین راستا دامدارانی که پروانه چرای دام دریافت کرده‌اند مطابق ماده ۲۰ اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور، مکلف به تهیه طرح مرتعداری هستند.

ما برای جویا شدن از نحوه برخورد با بهره‌بردارانی که نسبت به تمدید پروانه چرای دام خود اقدام نکنند و اطلاع از آخرین مهلت تمدید پروانه چرا به سراغ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان آمده‌ایم و از ایشان سوالاتی را در این خصوص پرسیده‌ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در صورت بی توجهی بهره‌برداران برای تمدید پروانه چرای دام مرتع آنها بلامعارض اعلام خواهد شد.

خلیل آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه پرسون ضمن تاکید بر لزوم تمدید پروانه چرا توسط بهره‌برداران اظهار کرد: مهلت دریافت پروانه و پرداخت عوارض پروانه جدید چرای دام مرتعداران و بهره برداران استان زنجان تا ۸ آذرماه امسال تمدید شده است.

وی افزود: از مرتعداران و بهره‌برداران مجازی که تاکنون موفق به پرداخت حق و حقوق ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال‌های گذشته نشده‌اند در خواست می‌شود نسبت به پرداخت بدهی، تهیه و اجرای طرح مرتعداری اقدام کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: در صورت بی‌توجهی مرتعداران پروانه‌های آنها از اعتبار ساقط شده و نسبت به ابطال آنها اقدام می‌شود.

آقاجانلو اضافه کرد: بهره‌برداران در بازه زمانی باقیمانده یعنی تا ۸ آذر سال جاری باید با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها نسبت به پرداخت عوارض پروانه چرا اقدام کنند.

336348