اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۰۰ هزار هکتار مرتع کهگیلویه وبویراحمد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۰۰هزار هکتار از مراتع مناطق ییلاقی خبر داد.
تصویر اجرای طرح مدیریت چرای دام در ۲۰۰ هزار هکتار مرتع کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، گودرز باقری فرد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کنترل تعداد دام با پروانه چرا از اهداف طرح مدیریت چرای دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: براساس این طرح که با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا شده دامدارانی که اقدام به چرای مازاد در مراتع کرده باشند شناسایی، در مراحل نخست به آنان اخطار و در مراحل بعدی پروانه چرای آنان باطل می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده این طرح قرار است نیمه دوم سال جاری در مراتع مناطق گرمسیری استان نیز اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد دام های موجود در مراتع استان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است افزود: این طرح می تواند به صیانت از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.

باقری فرد تعداد دام های موجود در مراتع استان را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس برآورد کرد و اضافه کرد: ظرفیت دام در مراتع کهگیلویه وبویراحمد۹۰۰ هزار راس است.

باقری فرد با یادآوری اهمیت حفاظت از مراتع برای پیشگیری از فرسایش خاک، بیابان زایی و توسعه پایدار تاکید می کند: در سال های اخیر عملیات مرتعکاری در ۱۰ هزار و ۶۴۳ هکتار با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:همچنین در هشت سال گذشته با هدف حفاظت از مراتع و درآمدزایی از عرصه های طبیعی برای جوامع محلی توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از ۲۹ هزار هکتار از مراتع استان انجام شده است.

کهگیلویه و بویراحمد ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و۸۸۰ هزار هکتار جنگل است.

منبع:ایرنا

334067