یادداشت//

ستم پذیران خونگرم بوشهری

تصویر ستم پذیران خونگرم بوشهری

به گزارش پرسون از بوشهر، احمد خواجه‌حسنی روزنامه نگار می‌نویسد: استان بوشهر در جغرافیای کرانه‌ای و دراز دامنش سراسر ثروت است و نعمت، اما چه سود که از بخت بد، در طالع‌اش پاییز بسیارست .
چند باره به سیاق سابق می نویسم نه از این جهت که فرضاً گوش شنوایی وجود دارد و حضرات تصمیم گیر به نوشته های این کمترین و امثال بنده توجهی خواهند کرد،که اگر نظرات کارشناسی در این برهه خریدار داشت امروزه به این فلاکت دچار نبودیم لیکن می نویسم تا آنچه را درست می پندارم بیان ن و ثبت سخن کرده باشم و مسؤلیتی که به عهده دارم را به نحوی شایسته ایفاکنم.

استان بوشهر یک تلازم بنیادین با محرومیت و محدودیت دارد از جمله اینکه با برخورداری از شرایط ژئواکونومیک و برخورداری از موقعیت استراتژیکی، جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور و حتی بین الملل دارد شوربختانه اما در روند،فرایند و نتیجه نظام بودجه بندی در راستای تحقق عدالت منطقه ای کمترین وقعی به درآمد استان نداشته و این بوشهر است که سر روزی دارش به لحاظ تخصیص بودجه، مدت هاست بی کلاه مانده است.
نقش بودجه در تعیین اهداف و راهبردهای های دستگاه‌های اجرایی استان حاجتی به بیان ندارد اما افسوس که با این سبک و سیاق، بوشهرِ درمانده، در کشورِ پیشانی‌اش چنگیز بسیارست!

خوانش متون جامعه شناختی نگارنده را بر آن داشته که به پدیده ها نگاهی رئال داشته باشد و هر پدیده ای را با فضاهای پیرامونیش درک و تحلیل کند.

بنابراین ملاحظات در این وادی سهم نمایندگان استان برای سال دوم در کمیسیون های مجلس را بنگرید و خود بر درد محرومیتش بیافزائید.

بندر آزاد صنعتی بوشهر در بحران جهان شمول کرونا آب معدنی مصرفی بیمارستانش را از طریق فراخوان تهیه می کند !

فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس و دریای عمان دیروزی، شوربختانه امروز بیماران کرونائیش کف خواب (روی زمین و در راهروها) بستری هستند که علیرغم تلاش شبانه روزی ستاد مقابله با کرونای استان و کادر درمان، تلویحاً نشان از تبعیض و توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی و درمانی در جهت تأمین سلامت عمومی استان است.

در شاهرگ اقتصادی ایران، بیمارستان شهید گنجی برازجان در تابستان طاقت فرسا، کمبود تجهیزات سرمایشی( کولر ) داشته است که به تازگی فرد نیکوکار وحدتیه ای ۱٠ دستگاه کولر تهیه و به این بیمارستان اهداء کرده است !

استان بوشهر در آمار نرخ تجرد قطعی رتبه اول کشوری را در جدول اختیار کرده است .

این زرخیز استان با تولید ۱۶۵ هزار تن محصول نخیلات، حدود نیمی از محصول استراتژیک تولیدی سالیانه اش بعضاً روی دست نخل‌داران و فعالین اقتصادی در این حوزه ورمباد کرده و در انتظار تدبیری اساسی و چاره اندیشی مکرر امّا ثمربخش است .

استان بوشهر با عنایت به پنجره جمعیت طلایی از جمعیتی جوان و ایده آل برخوردار است افسوس که اپیدمیولوژی خودکشی در استان با عنایت به میانگین سنی متوفیان مرز بحران را رد کرده و به فاجعه نزدیک شده است.

با توجه به ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، سهم استان در GTP یا تولید ناخالص داخلی کشور کم نظیر است به نحوی که در زمره سه استان برتر کشور هستیم اما دستاورد سهم خواهی ما تنها منتج به نام گذاری چند خیابان در پایتخت به نام مشاهیر و مفاخر استان است و از احقاق این مهم چاره نداریم بال در آورده و پرواز تا بی نهایت را تجربه کنیم!
به راستی چرا سطح توقع ما تا به این حد پائین آمده است ؟

باری به هر جهت کلمه ها از شرح موضوع محرومیت و مظلومیت استان تهی هستند ...
به لحاظ ژورنالیستی و اندیشه ای به این باور رسیده ام که شعار زدگان ستم پذیریم اما همچنان خونگرم و مهربان !

پرسش مهم این است که چگونه و با چه مکانیزمی می توان داده و ستانده را توازن بخشید و استان را تا حدودی به سر منزل مقصود نزدیک کرد ؟
چگونه از بازوان پیچکی مانند ستم پذیری رها شویم ؟

جان کلام اینکه به زعم نگارنده، لولای پیوند دهنده این دو ( رسانده و ستانده - درآمد استان و آورده به استان) را در بهره برداری از ظرفیت ها و فعلیت بخشی به ابراز وجود منابع انسانی بالقوه استان، انسجام درونی سرمایه های فکری استان و اهتمام به ارزش ها و تمرکز بر اهداف مشترک، منافع و مصالح جمعی،هم افزایی عقلا و خرد جمعی نخبگان،فرهیختگان و صاحب نظران می دانم.
امید آنکه بوشهر ما نیز به لحاظ قرابتی که با چهار درصدی های قدر قدرت دارد {۱}، در گذرگاه سیزدهم محول الحال گردد اگر بگذارند .


۱_ اشاره به اینکه استان بوشهر ۴ درصد از مساحت کل ایران را شامل می شود.

منبع:اتحادخبر

نویسنده: احمد خواجه حسنی

331100