در مقایسه با سال گذشته؛

نوغان‌داری در ابهر رشد ۶۰ درصدی یافت

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابهر از رشد 60 درصدی نوغان‌داری در ابهر در مقایسه با سال گذشته، خبر داد.
تصویر نوغان‌داری در ابهر رشد ۶۰ درصدی یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، حسن مولایی شامگاه دیروز (۱۸ مردادماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به فعالیت نوغان‌داری در ابهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۰۰۰ اصله درخت توت به صورت رایگان در اختیار جامعه هدف و نوغان‌داران قرار داده شده و در حال حاضر بیش از ۲۰ نفر در این حرفه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اقدامات جهادکشاورزی در حمایت از نوغان‌داران، تصریح کرد: در همین راستا مشاوره رایگان توسط کارشناسان جهادکشاورزی در بخش ترویج و معاونت امور دام در اختیار نوغان‌داران قرار گرفته و آمار بیانگر آن است که در این شهرستان نوغان‌داری در مقایسه با پارسال ۶۰ رصد رشد داشته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابهر با بیان اینکه طی چند سال اخیر با توجه به کاهش تولید پیله در کشور و از سویی اقتصادی نبودن واردات پیله و ابریشم از خارج به‌ صورت قانونی و غیرقانونی، تولید داخل جهش خیلی خوبی داشته است، گفت: این در حالی است که طی سال‌های قبل‌تر این‌گونه نبوده و مصرف‌کننده‌های نهایی ترجیح می‌دادند با قیمت‌های پایین‌تر پیله یا ابریشم از خارج وارد کنند.

این مسئول درباره چالش‌هایی که در حال حاضر در عرصه نوغان‌داری وجود دارد، یادآور می‌شود: بعضی کشاورزان درختان توت خود را از دست داده‌اند و در مواردی هم نوغان‌داران با شیوه اصولی کار نمی‌کنند یا از «تلنبار» مناسبی برای پرورش کرم ابریشم برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش، ادامه می‌دهد: درآمد نوغان‌داری مناسب است اما اگر نوغان‌دار از دستگاه‌های تبدیلی برخوردار باشد و بتواند مرحله تبدیل پیله به نخ را انجام دهد، از درآمد بیشتری بهره‌مند شده و رغبت به نوغان‌داری افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، تولید پیله کرم ابریشم به عنوان یک فعالیت زودبازده، سودآور و اقتصادی به شمار می‌رود و در حال حاضر ۳۵ واحد در استان زنجان در این حوزه فعال است که بنا به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان پیش‌بینی می‌شود ۲ تن محصول پیله کرم ابریشم در استان برداشت شود.

از آنجایی که ۵۰ درصد نیاز کشور به نخ ابریشم از تولید داخلی و مابقی نیز از تولیدات خارجی تامین می‌شود، حمایت از این صنعت می‌تواند علاوه بر به ارمغان آوردن ارزش‌افزوده، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز سازد که در همین راستا ایجاد زنجیره تولید نیز موجب سود بیشتر نوغان‌داران خواهد شد.

منبع: ایسنا

330682