لباس بومی دزفول برای احیا نیازمند حمایت نهادهای فرهنگی است

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول(دزپارس) با تاکید بر لزوم حمایت نهادهای فرهنگی از احیای لباس بومی دزفولی گفت: احیای لباس بومی دزفول موجب حفظ خرده فرهنگ‌های هویت ملی می‌شود.
تصویر لباس بومی دزفول برای احیا نیازمند حمایت نهادهای فرهنگی است

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: میراث معنوی هر شهر بخشی از هویت ملی کشور را تشکیل می‌دهد و ثبت و حفظ آن نه تنها برای مردم آن شهر بلکه برای کل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است لذا انجمن دز پارس دزفول در تلاش است بخش‌های مهم هویت و میراث معنوی دزفول را به عنوان هویت ملی احیا کند.

وی ادامه داد: آذرماه ۱۳۹۷ در حالی تلاش‌ها و پژوهش‌های کمیته احیای لباس بومی دزفولی انجمن دزپارس به نتیجه رسید که بیش از ۲ سال، کارشناسان و متخصصان این امر در سطح شهر دزفول، اقدام به جمع آوری مستندات، مصاحبه با افراد آگاه، تهیه الگوها، نمادهای مناسب و نزدیک به اصل در تهیه و احیای لباس سنتی دزفول کرده بودند.

این عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول برگزاری آیین نمادین احیای لباس دزفولی با حضور مسئولان و دلسوزان فرهنگ و اصالت شهر در آذرماه ۹۷ را یادآور شد و گفت: هر بخش از لباس محلی دزفول ماجراها و داستان‌هایی داشته که طی قرن‌ها، سینه به سینه و از والدین به فرزندان منتقل شده و امروز به دست ما رسیده است.

وی افزود: صدای برخورد سکه‌های دوخته شده به عرقچین و کلاهی که با گل و سکه تزئین شده بود و اشعار و ترانه‌های محلی که در وصف لباس‌ها و اجزای آن سروده شده تا داستان‌ها و روایت‌هایی که در هیچ جا ثبت نشده‌، به علت سهل انگاری در دل خروارها خاک خوابیده‌اند و امروز بعد از حدود چهار سال از احیای لباس دزفولی، افراد دلسوز و علاقه‌مند به فرهنگ و سنن قدیم دزفول، پیگیر فراگیر شدن لباس در سطح شهر هستند و باید از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد.

اکبری با بیان اینکه لباس دزفولی می‌تواند در همه رستوران‌ها به ویژه رستوران‌هایی که غذاهای سنتی و محلی ارائه می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: معرفی این لباس به نسل جدید با وجود وقفه زیاد سبب شده تا آگاهی برخی مردم و شهروندان نسبت به این لباس محدود شود.

وی با بیان اینکه کمیته احیای لباس در انجمن دزپارس مشغول مستندسازی و تهیه ملزومات ثبت ملی لباس دزفول است، گفت: یکی از نیازها و شرایط ثبت ملی لباس، فراگیرتر شدن آن در سطح هتل‌ها، رستوران‌ها، مهمانپذیرها و اماکن گردشگری، تفریحی است که هنوز جای کار و تلاش بیشتر و البته همکاری همه جانبه مردم و شهروندان دارد.

این عضو انجمن دزپارس اظهارداشت: ثبت و ضبط اینگونه آثار و میراث به جامانده از پیشینیان ضمن محافظت از آن در برابر فراموشی، امانتی است که توسط نسل فعلی به نسل جدید و آیندگان منتقل خواهد شد.
وی افزود: رییس اداره میراث فرهنگی دزفول و اداره مطبوعش از هرگونه فعالیتی که منجر به جاویدان شدن فرهنگ و اصالت دزفول شود حمایت کرده است، با این همه حمایت بیشتر نهادهای فرهنگی از احیای این لباس در حفظ هویت اصیل فرهنگی شهر دزفول می‌تواند بسیار موثر باشد.

لباس محلی مردم دزفول در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ طی آیینی با حضور فعالان گردشگری و شهروندان در خانه تاریخی تیزو رونمایی شد.

این لباس سنتی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و انجمن دزپارس دزفول طراحی شده است.

منبع:ایرنا

324425