کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ایران به دنبال تضمین برای عدم تکرار عهدشکنی، آمریکا به دنبال باج‌گیری/ سرنوشت برجام به دولت بعدی سپرده می‌شود

در مذاکرات وین باید یک تصمیم سیاسی گرفته شود و دولت‌ها باید تبعات این تصمیم سیاسی را بر عهده بگیرند. دولت آقای روحانی تمایل دارد که این تصمیم سیاسی و تعهد سیاسی برای ماندن و یا خروج از برجام به دولت بعدی سپرده شود. از رو، تیم تحویل وزارت خارجه چندی قبل فعال شده است و حتی نمایندگان دولت منتخب نیز به مذاکرات وین اضافه شده‌اند. این یک تصمیم فرا دولتی است اما به هر حال زمانی که دولت‌ها یک تعهد را می‌پذیرند باید همه ابعاد این آن را در نظر بگیرند.
تصویر ایران به دنبال تضمین برای عدم تکرار عهدشکنی، آمریکا به دنبال باج‌گیری/ سرنوشت برجام به دولت بعدی سپرده می‌شود

علیرضا رضاخواه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص آمریکا و مانع تراشی آن‌ها در مذاکرات برجام گفت: با توجه به تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات قبلی برجام داشته در تلاش است تا بتواند تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار عهدشکنی آمریکا بگیرد. طبیعی است که آمریکا تمایلی به دادن چنین تعهدی ندارد و سعی می‌کند که تعهدات فرا برجامی را برای ایران در این مسیر نگه دارد.

رضاخواه در ادامه تصریح کرد: موضعی که آمریکایی‌ها در مذاکرات وین در پیش گرفته‌اند، اعمال تعهدات فرا برجامی است و تلاش می‌کنند که باج‌گیری کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز با صراحت اعلام کرده است که یک قرارداد بین‌المللی با حضور کشورهای مختلف به نام برجام وجود داشته که ایران برای پایبندی به تعهداتش بیش‌ترین هزینه را داده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است. بنابراین ایران مسیر گام به گامی که در برجام برای خروج از این توافق‌نامه طراحی شده بود را اجرا کرده است.

تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران بر این است که بتواند یک تعهد حقوقی از طرف آمریکایی بگیرد چرا که ممکن است در دوره بعدی دولت آمریکا در اختیار دموکرات‌ها نباشد و جمهوری‌خواهان قدرت را در دست بگیرند. جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که حتی اگر دولت بایدن چنین توافقی را امضا کند، آن‌ها به برجام پایبند نخواهند بود

وی همچنین اظهار داشت: اگر قرار است که ایران به توافق‌نامه برجام برگردد این آمریکایی‌ها هستند که باید دست پایین را داشته باشند. علاوه بر این ما بر یک متن مشترک توافق کردیم بنابراین تعهدات جانبی و اضافه در آن جایی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران بر این است که بتواند یک تعهد حقوقی از طرف آمریکایی بگیرد چرا که ممکن است در دوره بعدی دولت آمریکا در اختیار دموکرات‌ها نباشد و جمهوری‌خواهان قدرت را در دست بگیرند.

رضاخواه خاطر نشان کرد: جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که حتی اگر دولت بایدن چنین توافقی را امضا کند، آن‌ها به برجام پایبند نخواهند بود. بنابراین، این بحث باید در یک کنگره مطرح شود و در آنجا یک توافق حقوقی صورت گیرد و تأییدیه‌ای داده شود البته آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این اتفاق نیفتد چرا که کنگره با این مسئله همسو نیست و این مسئله را نمی‌پذیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌تواند از ابزارهای دیگری نیز در این مذاکرات استفاده کند تا بتواند شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که تجربه خروج ترامپ از برجام تکرار نشود.

علیرضا رضاخواه در پایان با اشاره به این‌که در این مذاکرات باید یک تصمیم سیاسی گرفته شود و دولت‌ها باید تبعات این تصمیم سیاسی را بر عهده بگیرند، بیان داشت: دولت آقای روحانی تمایل دارد که این تصمیم سیاسی و تعهد سیاسی برای ماندن و یا خروج از برجام به دولت بعدی سپرده شود. از رو، تیم تحویل وزارت خارجه چندی قبل فعال شده است و حتی نمایندگان دولت منتخب نیز به مذاکرات وین اضافه شده‌اند. این یک تصمیم فرا دولتی است اما به هر حال زمانی که دولت‌ها یک تعهد را می‌پذیرند باید همه ابعاد این آن را در نظر بگیرند.

323348

مطالب مرتبط