کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در گفتگو با​ پرسون:

طولانی شدن مذاکرات وین به ضرر آمریکا خواهد بود

کشورهای عضو برجام مثل روسیه و چین در این مذاکرات مواضع خوب و مثبتی دارند. از طرفی مواضع بینابینی که اروپایی‌ها در مذاکرات دارند به نفع آمریکایی‌ها نیست و آمریکا را در موضع ضعف قرار داده است و این جمهوری اسلامی ایران است که موضع برتر را دارد.
تصویر طولانی شدن مذاکرات وین به ضرر آمریکا خواهد بود

محمدرضا فرقانی کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در گفتگو با​ سایت خبری پرسون، در خصوص طولانی شدن مذاکرات و فرایند فرسایشی شدن آن بیان کرد: این آمریکا بود که از برجام خارج شد و در حال حاضر نیز او باید به برجام و به تعهداتی که داشته و به توافق صورت گرفته، برگردد. بنابراین اقدام اول و گام اول باید از سوی آمریکا برداشته شود و این موضوع مورد توجه همه کشورهای عضو و به ویژه روسیه و چین نیز قرار دارد و این دو کشور نیز به بازگشت آمریکا به تعهداتش تأکید دارند.

اگر آمریکا به چشم‌اندازها و موضع‌گیری‌های نه چندان مثبتی که تا امروز نسبت به مذاکرات اتخاذ کرده است، ادامه دهد قطعاً مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و ضرر شکست مذاکرات وین پیش از آنکه متوجه جمهوری اسلامی ایران شود متوجه آمریکا خواهد بود

فرقانی ادامه داد: آمریکا در یک وضعیت عادی نیست که بتواند تصمیم بگیرد و از طرفی قصد دارد که به طور همزمان به جمهوری اسلامی ایران اعمال فشار کند تا بتواند امتیاز بگیرد. بنابراین مدیریت این دو مشکل برای آمریکایی‌ها بسیار سخت است و یکی از راه‌هایی که معمولاً در مذاکرات این چنینی برای رسیدن به توافق از سوی کشورها و هیئت‌ها اتخاذ می‌شود طولانی کردن مدت مذاکره است و در حال حاضر این استراتژی از سوی آمریکا و هیئت آمریکایی اتخاذ شده است اما در صورت طولانی شدن این مذاکرات، این آمریکاست که در نهایت ضرر خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در مذاکرات وین جمهوری اسلامی ایران دست برتر و موضع برتر را دارد، اظهار داشت: کشورهای عضو برجام مثل روسیه و چین در این مذاکرات مواضع خوب و مثبتی دارند. از طرفی مواضع بینابینی که اروپایی‌ها در مذاکرات دارند به نفع آمریکایی‌ها نیست و آمریکا را در موضع ضعف قرار داده است و این جمهوری اسلامی ایران است که موضع برتر را دارد.

کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در پایان گفت: اگر آمریکا به چشم‌اندازها و موضع‌گیری‌های نه چندان مثبتی که تا امروز نسبت به مذاکرات اتخاذ کرده است، ادامه دهد قطعاً مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و ضرر شکست مذاکرات وین پیش از آنکه متوجه جمهوری اسلامی ایران شود متوجه آمریکا خواهد بود.

309745