رئیس مجموعه معماری و ماکت سازی مهراز:

معماری امروز ایران درگیر بحران هویت است

رئیس مجموعه معماری و ماکت سازی مهراز گفت: امروزه با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در صنعت ساختمان ، فضاهای زندگی شهری و روستایی ما چندان سنخیتی با فرهنگ ها و اقلیم هایی که در آن ساکن هستیم، ندارند.

مهروان رئیس مجموعه معماری و ماکت سازی مهراز در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: ماکت سازی نقطه عطف کار طراحی معماری است. یک معمار به واسطه ساخت یک ماکت حرفه ای و یک طرح سه بعدی گویا، می تواند جزئیات کار و طرح خود را برای مخاطب که الزاما نبایستی با جزئیات فنی کار آشنا باشد به نمایش بگذارد.

وی افزود: یک ماکت ساز بایستی خواص مواد را به خوبی بداند، با رنگ شناسی قرین بوده و با تمرین و ممارست، تجربه خود را در این مسیر بالا ببرد تا بتواند به روش و سبک خاص خود در این حرفه برسد.

مهروان در ادامه بیان کرد: معماری رشته ای است که از پیوند هنر، تاریخ و فن ساختمان بوجود آمده و به نقل از جان راسکین: معماری هنر افراشتن و آراستن بنا توسط انسان است.

رئیس مجموعه مهراز ادامه داد: ماکت سازی و مدل سازی جزئی از کار یک معمار در هر نقطه از جهان می باشد.

معماری امروز ایران درگیر بحران هویت است. امروزه حتی با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در صنعت ساختمان، فضاهای زندگی شهری و روستایی ما چندان سنخیتی با فرهنگ ها و اقلیم هایی که در آن ساکن هستیم، ندارند.

مهروان با نگاهی به تفکر بساز و بفروش معماران جدید یاد آور شد: معماری امروز فارق از آنچه که گفته شد، در اختیار (تفکر بازاری) قرار گرفته و متاسفانه افرادی در سطح جامعه در مورد آن تصمیم می گیرند که اغلب کوچکترین اطلاعی از رسالت آن ندارند و عملا تمامی زیر شاخه های این رشته که به طبع ماکت سازی و مدل سازی های سه بعدی هم جزئی از آن است، در خدمت ( تفکر بازاری ) صنعت ساختمان قرار گرفته است.

وی گفت: سه هزار سال پیش در محدوده استان یزد امروزی، به دلیل کمبود آب، نیاکان متفکر ما قناتی به طول یکصد کیلومتر و با دوهزار و یکصد و پانزده حلقه چاه حفر می کنند و این شاهکار مهندسی به عنوان طولانی ترین قنات جهان در فهرست یونسکو ثبت جهانی می گردد.

مهروان با یاد آوری اهمیت قنات زارچ تصریح کرد: قنات زارچ هویت من است، زیرا پدرانمان در آن زمان، با محیط زندگی خود در چالش حیات بودند. یا بایستی خاک خود را ترک می کردند و به دنبال آب به جای دیگری نقل مکان می کردند و یا آن زمین خشک را آباد.آنان چالش با محیط را انتخاب کردند و آب و آبادانی را به واسطه احداث قنات، حتی تا به امروز در آن خطه به یادگار گذاشتند و به ما آموختند که هویت ما سخت کوشی است و تسلیم نشدن در برابر چالش های محیطی که در آن زندگی می کنیم.

وی با نگاهی به مسابقه بین المللی طراحی و ایده پردازی بافت های تاریخی ایران و افغانستان گفت: عمده نظر من و گروه مهراز در مورد مسابقه مطرح شده در خصوص کمیت این سبک از مسابقات در سطح کشور است. با تداوم این سبک از مسابقات می توان ذهن طراحان را به چالش کشید و در این میان چه بسیار استعداد هایی که کشف خواهند شد. ما با افتخار از این فستیوال هنری حمایت کردیم.

مهدی بیرانوند روژمان- استان لرستان

230138